ליברמן על השביתה במעונות היום: "יש ניסיון לתפוס את המדינה בגרון"

הפגישה בין הצדדים הסתיימה ללא התקדמות, והשביתה במעונות היום צפויה להימשך גם מחר • כרגע העיניים נשואות לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי – שפתרון המשבר כמו גם האחריות על המעונות והמטפלות נמצא במשרדה

60 אלף פעוטות נשארים בבית / צילום: Shutterstock, M-Production
60 אלף פעוטות נשארים בבית / צילום: Shutterstock, M-Production

אין פתרונות למעונות היום השובתים: שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס בישיבת סיעת ישראל ביתנו לשביתה במעונות היום ותקף את השובתים שלדבריו לוחצים על האוצר להוציא כספים נוספים רגע לפני העברת תקציב. "יש ניסיון לתפוס את המדינה בגרון וזה לא ראוי", אמר ליברמן והוסיף: "אני לא יודע לשלוף פתרונות, אני לא קוסם".

רוח הדברים של ליברמן השתקפה גם בפגישות המשא-ומתן שהתקיימו במהלך היממה האחרונה והסתיימו ללא בשורה. באוצר מסרבים למצוא פתרונות תקציביים ודוחים את ההכרעה בנושא לשנה הבאה, ואילו במעונות היום חזרו על דרישתם להיכנס כבר עכשיו למשא-ומתן ולהגיע למתווה מוסכם להעלאת שכר המטפלות, גם אם זה לא יקרה באופן מיידי.

נציגי מעונות היום שהשתתפו בפגישה עם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי האחראית על מעונות היום יחד עם האוצר אמרו כי "באוצר לא מוכנים לכלום. הם לא מוכנים גם להצעת התיווך של ברביבאי למשא-ומתן ופעימה ראשונה של העלאה בעוד שלושה חודשים". במעונות היום טענו כי הציגו מספר מתווים להעלאת השכר - אולם נציגי האוצר דחו את כולם. "הם רוצים לדבר רק כשנהיה במשרד החינוך ורק אז נכנס למשא-ומתן, ואת ההבטחות האלה אנחנו שומעים מאז 2016", ציינו. בפועל על פי הערכתם השביתה צפויה להימשך גם בימים הקרובים ללא פריצת דרך משמעותית.

במשרד האוצר שלחו תגובה לאחר הפגישה ודחו את ההאשמות נגדם. "משרד האוצר מוכן לשבת ולדון עם מנהלי ארגוני מעונות היום בכל מועד, יחד עם משרד הכלכלה, משרד החינוך וכלל ארגוני מעונות היום. על הדיון להיות מקצועי ומעמיק, כך שיינתן מענה אמיתי למטפלות ולכלל המערכת על כלל צרכיה, ותחת הבנת כלל המשמעויות. מנהלי ויצו ונעמת מבקשים לנהל משא-ומתן ולהכתיב את התנאים מראש ולא לטפל בבעיית השורש של המערכת".

במקביל התקיימה פגישה נוספת בנושא בהובלת יו"ר הוועדה לזכויות הילד מיכל שיר וח"כ אידה תומה סולימאן. בפגישה הוסכם לעסוק כרגע בסעיף השוואת שכר המטפלות בלבד ופגישה נוספת תתקיים הערב אך במעונות היום לא תולים בה תקוות רבות. העיניים נשואות לשרת הכלכלה ברביבאי - שפתרון המשבר כמו גם האחריות על המעונות והמטפלות נמצא אצלה במשרד.

60 אלף פעוטות נשארים בבית

בינתיים כ-60 אלף פעוטות במעונות היום המפוקחים הגדולים - ויצו, נעמת, אמונה ונשי חירות - נשארים בבית וממשיכים באופן כפוי את חופשת החגים. דרישות הארגונים נסובות סביב למעלה ממיליארד שקל להטבת שכר המטפלות ונושאים אחרים על הפרק.

אולם עיתוי המחאה שנבחר בקפידה - חודש בלבד לפני העברת התקציב ונועד לדחוק את הממשלה להציב פתרונות - לא מניב עד עתה את הצעדים המבוקשים. ליברמן מסרב כאמור להילחץ אל הקיר ואילו ברביבאי לא לוחצת וכך ההורים וילדיהם משלמים את המחיר.

בכירים באוצר טענו באזני גלובס כי העת לפתיחת הסכמי שכר תהיה רק בצמוד לתקציב הבא שיאושר ולאחר שהרפורמות ייכנסו לתוקף ויניבו הכנסות למדינה שיוכלו להעניק מסגרת להסכמים החדשים בשווי מיליארדי שקלים - עם החיילים, מורים, רופאים ועוד.

מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך, אמרה "למחנכות שנות הינקות, האמונות על גילי לידה עד שלוש במסגרות הגיל הרך, תפקיד משמעותי בעיצוב פני הגיל הרך, המהווים את דור העתיד של המדינה. מצערת העובדה שדווקא מקצוע משמעותי זה, הכולל עבודה סיזיפית ומאתגרת, ממוקם בתחתית טבלת השכר במשק הישראלי. אנו מודעות לקושי של ההורים אך אנו קוראים להם להתגייס לתמיכה במאבק, למען ילדיהן בהווה ובעתיד. למען יצירת שינוי עומק ולא פלסטר זמני".

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי  מסרה כי היא "תומכת בצורך לתת מענה למטפלות וסבורה שנכון לסיים את השביתה לאלתר במקביל לקיום משא-ומתן עם משרדי הממשלה.

"בפגישה הציעה השרה כי יחל מיד דיאלוג מעמיק בין משרדי האוצר, החינוך, הכלכלה והתעשייה. נכון כי במהלך שלושת החודשים הקרובים יעוצב פתרון מערכתי אשר ייתן מענה לפערים שנוצרו לאורך השנים.

"שרת הכלכלה והתעשייה מחויבת באופן מלא לתהליך מתוך הבנת חשיבותו של החינוך לגיל הרך כחלק אינטגרטיבי מהרצף החינוכי. הארגונים החליטו להמשיך בשביתה הפוגעת באלפי ילדים דווקא בשעת משבר בריאותי ומונעת מהורים רבים לצאת לעבוד כבשגרה".