המסתורין שמאחורי ניסיון החיסול של טדי שגיא ושאלת אבטחת המיליונרים

דובר רה"מ: "מדובר באירוע טרור" • שכירת מאבטחים היא יוצאת דופן בעולם העסקים הישראלי, וגם שגיא הסתובב בישראל ללא אבטחה

טדי שגיא / צילום: יונתן בלום
טדי שגיא / צילום: יונתן בלום

המסתורין האופף את ניסיון החיסול הכושל של איש העסקים והמיליונר הישראלי טדי שגיא המתגורר בקפריסין נותר בעינו. מלשכת ראש הממשלה נמסר ביום שני כי "מדובר באירוע טרור שכוון על ידי איראן נגד אנשי עסקים ישראלים המתגוררים בקפריסין. אין מדובר באירוע פלילי, ושגיא לא היה היעד למתקפה".

שגיא נמלט מהאי מיד כשהוזהר בידי השלטונות כי עומדים לחסלו. לפי פרסומים בתקשורת באי, המשטרה המקומית עצרה אזרח אזרי, המחזיק גם בדרכון רוסי, ובחיפוש בכליו נמצאו אקדח ומשתיק קול.

מגוון איומים

בישראל של העשורים האחרונים גדל מאוד מספרם של העשירים, מיליונרים ומיליארדרים, ואלה חשופים לאיומים מסוגים שונים. הסיכונים מתרבים ככל שהעסקים הם יותר בתחום האפור או המשיק לפלילים כמו למשל הימורים. בין האיומים יש סכסוכים עסקיים, ניסיונות הפחדה להימנע מעסקאות או לצאת ממכרזים, איום בפגיעה אישית או חטיפה של בן משפחה לשם תשלום כופר (נפוץ במיוחד במקסיקו ובחלקים ממזרח אירופה). לכך ניתן להוסיף את האיום הפוליטי/מדיני על אנשי עסקים בשל לאומיותם, והישראלים הם מהמאויימים יותר.

דוגמה אחת היא סיפורו של נועם לניר שהנפיק ב-2005 את חברת "אמפייר און ליין" שעסקה בהימורים ברשת בשווי של מיליארד דולר שעשרות מיליונים מהם הועברו לו במזומן. הוא היה נתון לאיומים כשסירב לדרישת ארגון פשע ישראלי להכניס אותו כשותף לחברה בבעלותו ולניר שכר חברת אבטחה מסביב לשעון. אז, סוג האיום הזה היה עדיין נדיר, אך בעשור האחרון המספרים גדלו.

הצמרת לא מאובטחת

שגיא הקיף עצמו בצוות מאבטחים בקפריסין, אך בישראל מסתובב ללא אבטחה בדומה לצמרת המנכ"לים הישראלים שככלל - למעט בודדים, בהם מנכ"ל צ'קפוינט גיל שויד - אינם מלווים באבטחה. מנכ"ל שמעוניין לשכור שירות שכזה מחויב לפי חוק להסתפק במאבטח לא-חמוש, ורק במקרה של איום ממשי על חייו, ניתן להגיש בקשה למשטרה ולמשרד הפנים בכדי לשכור מאבטחים חמושים, אך האישור להם ניתן במשורה. מאבטחים חמושים אינם יכולים להתלוות לחו"ל, והנטייה היא בדרך כלל לשכור שם צוותים חמושים מקומיים.

חברות האבטחה הרציניות יותר מאכלסות יוצאי סיירות ימ"מ, שב"כ ומוסד ומחיר מאבטח חמוש בודד צמוד מתחיל מ-35-40 אלף שקל בחודש. מקצת החברות מחזיקות סניפים בניו יורק לונדון ומוסקבה. החברות מספקות גם שירותי מודיעין מניעתי - כלומר בדיקות ביטחוניות של אתרים שאליהם מגיע איש העסקים, קשר עם משטרה/גורמי ביטחון מקומיים, והמתקדמים יותר גם איסוף מידע מודיעיני על גורמים מאיימים.