המבצעים נעלמו והמלאים התכווצו: בענף הרכב היו מעדיפים לשכוח את ספטמבר 2021

המשבר בתעשיית הרכב ומיעוט ימי העבודה בחודש החולף עיכבו עשרות אלפי הזמנות פתוחות • למרות זאת, 2021 מסתמנת כשנת שיא לענף

מגרש מכוניות / צילום: תמר מצפי
מגרש מכוניות / צילום: תמר מצפי

מיעוט ימי העבודה בחודש ספטמבר ושיבושי הייצור הקשים בתעשיית הרכב גבוה מחיר מענף הרכב הישראלי בחודש החולף. בסך-הכול נמסרו רק כ-12,400 כלי רכב, ירידה של 32% לעומת ספטמבר אשתקד ושיא שלילי חדש של מסירות לחודש זה.

בניגוד לשנים עברו, הירידה במסירות כלי הרכב לא נובעת מצד הביקוש אלא מצד ההיצע. חלק מיבואני הרכב הגדולים מחזיקים כיום במלאי הזמנות טיפוסי לשלוש-ארבעה חודשים, שרק את חלקו הקטן יוכלו לספק עד סוף השנה הנוכחית. זאת למרות שברוב הענף כמעט לא ניתנות כיום הנחות לכלי רכב חדשים.

אפילו עם ספטמבר החלש, שנת 2021 צועדת בדרך להפוך לאחת משנות המסירות החזקות ביותר אי-פעם, אם לא החזקה שבהן. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נמסרו 248,900 כלי רכב חדשים, עלייה של כ-38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

את המסירות מובילה יונדאי עם 35,508 מסירות, עלייה של 8.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. במקום השני טויוטה עם 33,797 מסירות, עלייה של 54%. במקום השלישי קיה עם 31,241 מסירות, עלייה של 43%. טסלה מסרה בשלושת הרבעונים 4700 כלי רכב, כמעט כולם מתוצרת המפעל בשנחאי, דבר שסייע להעלות את נתח השוק של כלי רכב מתוצרת סין לכמעט 5%, הגדול ביותר אי-פעם.

ובתוך כך מתרבים הסימנים להחמרה שצפויה במערך הייצור והאספקה של כלי הרכב החדשים, שסובל מתחילת השנה ממחסור חמור בצ'יפים. בשבועות האחרונים נפגע הייצור בסין של מפעלים רבים, שמספקים חלפים חיוניים לתעשיית הרכב בכל העולם. העיתונות הסינית מדווחת על השבתות של מפעלים ופסי ייצור בשל הפסקות חשמל ממושכות, שנובעות ישירות ממשבר האנרגיה שפוקד את סין. אלה עשויים להשפיע על היקף ייצור הרכב במערב בשבועות הבאים.