ההסתדרות נגד מנכ"ל אל על והבעלים: התנהלות חריגה מול העובדים

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד פנה למנכ"ל אל על בנוגע להפסקת הטיסות של החברה-הבת סאן דור בשבת • לדבריו, "הציפייה היא שאל על תפעל בכל החזיתות כדי לחזור ולהוביל; לצערי עולים ספקות באשר למאמצים שמושקעים ע"י החברה כדי שזה יקרה" • במקביל הגישו העובדים בקשה דחופה לאשר סכסוך עבודה בחברה

אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר
אביגל שורק, מנכ''ל אל על / צילום: איל יצהר

עובדי אל על וההסתדרות יוצאים במתקפה נגד מנכ"ל אל על אביגל שורק ובעלי החברה קני רוזנברג: "אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה, העניקו את האפשרות לרוכשים אחרים להשקיע בחברה".

הדברים נאמרו במסגרת מכתב שהועבר למנכ"ל אל על מטעמו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, תחת הכותרת "התנהלות חריגה בניהול חברת אל על/סאן דור".

במכתב מציין בר-דוד כי "הציפייה היא שאל על תשעט קדימה ותפעל בכל החזיתות כדי לחזור ולהוביל בשוק תחרותי ומתאושש. לצערי עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על-ידי החברה כדי שאכן זה יקרה".

בר-דוד מתייחס להפסקת הטיסות של החברה-הבת סאן דור בשבת, טיסות שפעלו בעיקר במסגרת חבילות צ׳רטר וכפי שנחשף בגלובס חדלו לפעול עם החלפת בעלי השליטה בחברה בחודש ספטמבר שעבר. יודגש כי אל על לא טסה בשבת באופן רשמי על-פי המדיניות שלה מאמצע המאה הקודמת, אלא שדרך סאן דור ואף דרך טיסות בקוד אל על שבוצעו על-ידי ישראייר (שעצמה הפסיקה לטוס בשבת), החברה טסה בשבת בדרך עקיפה. 

"צעד שאינו מאפיין חברה חפצת חיים" 

בר-דוד טוען כי אל מול העובדים היו הכחשות שהועברו בתחילת ספטמבר באשר להפסקת הפעילות של סאן דור בשבת, אלא שבפועל החברה "אכן שינתה מדיניות באשר למתכונת הפעילות של סאן דור, ובכלל זה הפעלת טיסות בשבת. הניסיון להסתיר את שינוי המדיניות ובאותה נשימה להצדיק אותו, כמו גם צעדים נוספים באמתלה של אילוצים מסחריים, מהווה התנהלות חריגה בכל קנה-מידה. מלבד ראיות מוצקות בדבר הפרת מדיניות רשמית שאפשרה לאל על לאזן בין צורכי כלל הלקוחות, מדובר בצעד עסקי שאינו מאפיין חברה חפצת חיים".

את המציאות הנוגעת לאל על מגדיר בר-דוד כ"עגומה ומעוררת דאגה", ועל כן מציע יו"ר ההסתדרות כי "אם אינכם מסוגלים לפעול כדי לשמור על הבית הזה, החזירו את הזכות שקיבלתם והעניקו את האפשרות לרוכשים אחרים להשקיע בה באופן שהולם את החברה שהרוח הלאומית נושבת במפרשיה".

ברקע נזכיר כי אל על הכריזה על כוונתה לצמצם את צי המטוסים שלה מ-45 ל-29 ולהיפרד מכ-1,500 עובדים נוספים במסגרת תוכנית התייעלות נוספת. כיום מעסיקה אל על כ-4,400 עובדים אחרי שהיא נפרדה מ-1,900 עובדים.

את תוכנית ההתייעלות פירטה אל על בפנייה למשרד האוצר יחד עם דרישה לקבל פיצוי בהיקף של 100 מיליון דולר לנוכח הגבלות התעופה שפגעו ביכולת של אל על לפעול. דרישה זו לא נענתה עד כה.

האוצר מצדו הציע לשלוש חברות התעופה לקבל סיוע בדמות של הלוואת בלון לשלוש שנים. לאל על הוצע לקבל סכום של עד 50 מיליון דולר - כאשר כל סכום שיינתן לחברה, יהיה על הבעלים להזרים סכום זהה במקביל. 

בקשה לסכסוך עבודה 

לאור טענת העובדים בנושא סאן דור כאמור, הוגשה במקביל בקשה דחופה לאשר סכסוך עבודה בחברת אל על. העילה שהוצגה היא "דרישת ועד העובדים להסדיר את השלכות הפעילות של הפסקת פעילות מטוסי המטען של חברת אל על ופעילות חברת סאן דור בשבתות, על זכויות העובדים, תנאי העסקתם וביטחונם התעסוקתי". עוד נטען להתנהלות המעסיק "בחוסר תום-לב ביחסי עבודה".

אם סכסוך העבודה יאושר, העובדים יוכלו לנקוט מהלכים כדי להביע את מחאתם, לרבות שיבושים של טיסות.

מאל על נמסר: "במהלך משבר הקורונה פעלנו ביחד עם ההסתדרות באחריות ובאומץ על-מנת להבטיח את עתידה של אל על. אנו בטוחים כי באמצעות שיח ענייני, מקצועי והוגן נדע להתגבר על כל משבר".