לאחר עסקת המיזוג של לאומי: דיסקונט והפועלים נערכים למאבק על כיסם של יהודי ארה"ב

למרות שמדובר בעסקה פיננסית מוצלחת, המיזוג של לאומי ארה"ב לואלי נשיונל בנק עשוי לפגוע בזיקה הישראלית שלו, ומתחריו ינסו לנצל זאת • מנכ"ל לאומי ארה"ב: "התחרות שלנו היא מול השוק האמריקאי ולא הישראלי, בטח בתחום ההייטק"

מטה לאומי ארה''ב בניו יורק / צילום: Nina Wurtzel
מטה לאומי ארה''ב בניו יורק / צילום: Nina Wurtzel

בחודש מאי 2020 הודיע בנק הפועלים כי ישלם קנס של 875 מיליון דולר כחלק מהסכמה בינו לבין רשויות החוק האמריקאיות, בצעד שהביא לסיום הפרשה החמורה שבה הודה בסיוע ללקוחותיו האמריקאים להעלים מס. שנה לפני כן היה זה מזרחי טפחות ששילם 195 מיליון דולר בגין חלקו בפרשה, כאשר הבנק הישראלי השלישי שהיה מעורב בה, לאומי, הצליח לסיים את חלקו כבר בשנת 2014 כששילם קנס בסך של 270 מיליון דולר.

חקירת הסיוע בהעלמות המס שנפתחה בשנת 2008 הציפה את פעילות השלוחות של הבנקים הישראליים בחו"ל בכלל ובארה"ב בפרט. הפעילות הזו שבה לכותרות בשבוע שעבר, כשלאומי הודיע כי הגיע לסיכום עם בנק ואלי נשיונל למיזוג לאומי ארה"ב אל תוך הבנק האמריקאי, בעסקה שתעניק ללאומי ארה"ב שווי של 1.2 מיליארד דולר, ותניב לבנק לאומי רווח הון שמן של בין 650 ל-750 מיליון שקל.

בקרב המערכת הבנקאית הישראלית ישנה הסכמה כי מדובר בעסקה פיננסית מצוינת עבור לאומי. אם היא תצא לפועל היא תשקף עבור לאומי ארה"ב שווי של 140% מעל ההון העצמי שלו, כלומר מכפיל של 1.4 על ההון העצמי. לשם השוואה, לאומי עצמו נסחר בשווי של 40 מיליארד שקל, המשקף מכפיל של פחות מ-1.

"זהו צעד מאוד חיובי ללאומי שמשקף לו מחיר טוב", הסביר אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון. "העבר לימד את כולנו עד כמה אפשר להסתבך בפעילות הבינלאומית, ולכן עדיף היה ללאומי לעבור משליטה מלאה בבנק בארה"ב להחזקה שכירה ונזילה. אני מקווה שלאומי יעשה צעד נוסף ויממש חלק מההחזקה שלו בבנק הממוזג (שתעמוד על פי ההסכם על 14.2%), כי אין סיבה להחזיק כל כך הרבה מניות לאורך זמן".

"אי אפשר להיות בנק בוטיק בארה"ב ולצמוח"

בשיחה עם גלובס שנערכה יממה לאחר חתימת העסקה, הסביר מנכ"ל לאומי חנן פרידמן, מדוע הוחלט על המיזוג. "ההיסטוריה מלמדת שהבנקים הישראליים שפעלו בארה"ב אמנם יצרו היקף פעילות טוב, אבל הצמיחה שלהם הייתה הרבה יותר נמוכה מזו של תעשיית הבנקאות האמריקאית, וזה אומר המון. גילינו שאי אפשר להיות בנק בוטיק בארה"ב ולצמוח", אמר פרידמן בשיחה שבה השתתף גם מנכ"ל ויו"ר ואלי, איירה רובינס.

 
  

בשוק מציינים כי למרות השווי שהוא משקף ללאומי ארה"ב, העסקה תישאר טובה כל עוד מניית הבנק הממוזג לא תרד, כיוון שמדובר בעסקה שמרביתה, 90%, מתבססת על מניות ורק חלק קטן ממנה על מזומן. עם זאת, מבט על מכפיל ההון של ואלי מגלה כי הוא עומד על 1.22 (נכון ליום שני השבוע), בעוד לבנקים מקבילים אליו מכפילי הון גבוהים יותר, כך שלמרות שהבנק מתמחה במיזוגים ומיזג אליו שורה של גופים פיננסיים, שווי המנייה לאורך זמן לא עלה באופן משמעותי, מה שאולי יקל על לאומי לממש חלק מהחזקתו בבנק הממוזג.

סיבה נוספת לצורך של לאומי לבצע את המיזוג דווקא עכשיו נעוצה בהסכם עליו חתמה בשנת 2018 למכירת 15% ממניות לאומי ארה"ב לשני משקיעים - קרנות ההשקעה MSD קפיטל ואנדיקוט מנג'מנט, תמורת 140 מיליון דולר. עסקה זו שקפה עבור לאומי ארה"ב שווי של 933 מיליון דולר, הרבה פחות מהשווי שמשקפת העסקה עם ואלי, אך היא גם קבעה כי אם בתוך ארבע עד חמש שנים מניות לאומי ארה"ב לא יהפכו לסחירות, תעמוד לרשות הקרנות האופציה למכור אותן חזרה ללאומי.

דיסקונט - המוביל בפעילות בארה"ב

מתוך חמשת הבנקים הגדולים, ארבעה עוד פעילים בארה"ב באופן כזה או אחר, כשהגדול ביותר הוא דיסקונט עם סך פיקדונות של כמעט 10 מיליארד דולר (נכון למחצית הראשונה של 2021), אחריו לאומי עם כ-7 מיליארד דולר בפיקדונות, הפועלים עם כ-4 מיליארד דולר ומזרחי טפחות עם פעילות קטנה ביחס לאחרים.

דיסקונט הוא הגדול ביותר גם מבחינת האשראי לציבור עם תיק של 7.6 מיליארד דולר כשלאומי ארה"ב (5.4) והפועלים (4.5) אחריו. לשם השוואה, היקף תיק האשראי של ואלי נשיונל עומד על 32 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השני של 2021.

"אנחנו נהנה מהצמיחה שלהם כי מעתה אנחנו חלק מהם ונוכל להפנות את הלקוחות הישראלים אליהם כדי שיקבלו שירות מאמריקאים שמכירים את השוק המקומי טוב מאוד. חברות ישראליות שיפנו אלינו יוכלו לקבל שירות מבנק עם שותפות של לאומי כך שהם ירגישו בבית וייהנו מהצעת ערך הרבה יותר רחבה", ציין פרידמן בשיחה עמו.

הזיקה לישראל היא שיקול בבחירת בנק

אולם לא כולם מסכימים עם קביעה זו של מנכ"ל לאומי. יתרה מכך, גורמים בשוק הבנקאי מעריכים כי המיזוג פותח את המאבק של הבנקים הישראלים על לבם וכיסם של היהודים והישראלים החיים בארה"ב ושל החברות הישראליות שרוצות להגיע לארה"ב.

לדבריהם, המיזוג עשוי לפגוע בזיקה הישראלית של לאומי ארה"ב בעיני הלקוחות, הקיימים והפוטנציאליים, למרות שמנכ"ל לאומי ארה"ב אבנר מנדלסון, צפוי לשמש סגן יו"ר הדירקטוריון בבנק הממוזג וחברי הנהלה ובעלי תפקידים בכירים בלאומי ארה"ב ישמשו במגוון תפקידי מפתח.

אבנר מנדלסון, מנכ''ל לאומי ארה''ב / צילום: Nina wurtzel
 אבנר מנדלסון, מנכ''ל לאומי ארה''ב / צילום: Nina wurtzel

לכן, בדיסקונט ובפועלים כבר נערכים לקראת מגמת עזיבה כזו. עבור שתי השלוחות הישראליות הללו זו עשויה להיות הזדמנות, מאחר שהזיקה לישראל היא אחד השיקולים המרכזיים של לקוחות יהודים וישראלים בבואם לבחור בבנק ישראלי הפועל בחו"ל. זאת מאחר שמבחינת היקף השירותים והיקף העסקאות שהם רשאים לבצע, בנקים זרים נמצאים בנחיתות מובנית לעומת מקביליהם האמריקאיים.

מנדלסון עצמו מסביר כי זו בדיוק הסיבה למיזוג. "התחרות שלנו היא מול השוק האמריקאי ולא הישראלי, וזה שוק שמתחרה על חברות שונות, סקטורים שונים וגדלים שונים. בטח בתחום ההייטק התחרות היא לא מול הבנקים הישראליים אלא מול סיליקון ואלי בנק, ג'יי פי מורגן ודומיהם", הוא אומר בשיחה מארה"ב.

"הפעילות שלנו, כמו של הבנקים הישראליים האחרים, היא ברובה לא מול הלקוחות הישראליים. אי אפשר לבנות בנק רק על הלקוחות הישראליים ולכן המאבק על עולם ההייטק הוא לא רק מול המתחרים מישראל. אנחנו משרתים מאות חברות, בין 600 ל-700, והחיבור עם ואלי יאפשר לנו לגדול עם אותן חברות, שהעבודה עם חלקן היוותה אתגר עד היום, כי הייתה לנו תקרת זכוכית ביכולת להתחרות על יוניוקורנים (חברות בשווי של יותא ממיליארד דולר)", מוסיף מנדלסון.

האם לדעתך הבנקים הישראליים האחרים הפועלים בארה"ב ילכו בעקבותיכם?
"זהו הצעד הכי טריוויאלי, אם אתה מבין לאן השוק צועד וקורא את הכתובת על הקיר. כולם מבינים שיש הגבלה ליכולת הצמיחה האורגנית, וגם בשל היותך בנק זר הכבול לרגולציה זרה. הצורך ב'סקייל' (נפח פעילות גדול) רק הולך וגדל ולא אופתע אם נראה בנקים אחרים עושים מה שעשינו בתום שנים של חשיבה, לאחר בחינה וניתוח של השוק והיכרות עם כל בנק רלוונטי ברחבי ארה"ב.

"צריך להבין, כולנו - הצוות בארה"ב וגם חנן (חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי, ר"ו)  והצוות בארץ, הכרנו לעומק את ואלי. הוא לא נבחר על פי מחיר אלא לאחר קשרים ודיאלוג שלי עם אנשי ואלי במשך ארבע שנים. חנן פגש והכיר את איירה מנכ"ל ואלי. לא היינו עושים מהלך כזה ללא ההתאמה והוויז'ן החדשני של איירה, שמבין את הצורך בהתמקדות בהשקעות טכנולוגיות. הוא מכיר את ישראל היטב ואת הפוטנציאל של השילוב בין הצדדים, כאשר ההתלהבות שלו מהעסקה היא במיוחד סביב מינוף החיבור לישראל, ללאומי, ובטח מול חברות הקורפורייט והטק הישראלי".

דיסקונט והפועלים יתרחבו באמצעים דיגטליים

למרות הרצון להגדיל את היקף הפעילות באמצעות קליטת לקוחות לאומי ארה"ב, אם וכאשר אלו יחליטו לעזוב בעקבות המיזוג, בדיסקונט ובפועלים לא מתכננים בשלב זה להרחיב את מספר הסניפים. נכון להיום דיסקונט מחזיק שבעה סניפים בארה"ב - בניו יורק, ניו ג׳רזי, פלורידה וקליפורניה. לפועלים סניף מרכזי בניו יורק עם שלוחות במיאמי, ניו ג'רזי ולוס אנג'לס. זאת מאחר שעלויות החזקת סניפים במרכזי הערים בארה"ב כרוכה בעלויות תקציביות גבוהות.

כך למשל, דיסקונט העביר השנה את המטה שלו לבניין חדש במנהטן כאשר הוצאות השכירות (לא כולל מיסים, ביטוח והוצאות קשורות אחרות) מסתכמות בכ-8.4 מיליון דולר לשנה. לכן, המדיניות היא לייצר התרחבות בעיקר באמצעות שימוש בכלים דיגיטליים.

נקודת אור נוספת שיכולים בדיסקונט ובפועלים לשאוב מהעסקה שביצע לאומי, היא לדעת היכן הם עומדים מבחינת שווי השוק של השלוחות שלהם בארה"ב. תו המחיר שקיבל לאומי, 1.2 מיליארד דולר, מציב בעיקר את דיסקונט ארה"ב, שהוא כאמור גדול יותר מאשר לאומי ארה"ב, בנקודה טובה לקראת משא ומתן על מכירה או מיזוג עתידיים. כשרווחיות השלוחות בחו"ל נמוכה לעומת התוצאות שהוצגו בדוחות המצויינים של הבנקים בארץ במחצית הראשונה של 2021, לא בטוח שמיזוג לאומי ארה"ב יהיה האחרון.