המדדים בעולם ירדו בספטמבר, אך בישראל הם עלו. זה מה שעשו קרנות הנאמנות

תעשיית קרנות הנאמנות, המשקפת את התנודתיות שוקי ההון, אומנם סיימה את החודש החולף עם גיוס חיובי, אך נאלצה להתמודד עם פדיונות כבדים בקרנות הסל • מגדל שוקי הון ממשיכה להיות המגייסת הגדולה בקרנות עם 7 מיליארד שקל כמעט ב-2021 • וגם: הצצה לתשואות קופות הגמל, המשקיעות באג"ח ומהוות תחליף יציב יחסית לתנודתיות בשוק המניות

חסכון פנסיוני. צפי לתשוואת טובות באוגוסט / צילום: Shutterstock
חסכון פנסיוני. צפי לתשוואת טובות באוגוסט / צילום: Shutterstock

חודש ספטמבר מתגלה באופן מסורתי כחודש החלש ביותר בשנה בשוק המניות בארה"ב, והפעם הוא היה חלש במיוחד. השוק האמריקאי ספג את ספטמבר הגרוע ביותר זה עשר שנים במדד S&P 500, עם ירידה של 4.7%. המדד השלים ירידה של 5% מהשיא, ובכך בא לקיצו רצף של 230 יום ללא ירידה כזו, התקופה השנייה באורכה זה 20 שנה.

במבט על כמעט 100 השנים האחרונות, אפשר לראות שמדד S&P 500 יורד בממוצע ב-1% בחודש ספטמבר. בשוקי ההון לא מצאו הסבר אחד לירידה העקבית, אולי חוץ מחופשות החגים שנוטלים המשקיעים היהודים בוול סטריט, אך נזכיר כי מאז תחילת המילניום התרחשו בחודש ספטמבר שני אירועים משמעותיים שהשפיעו על שוק ההון - אסון התאומים בספטמבר 2001 ונפילת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס בספטמבר 2008, כחלק מהמשבר הכלכלי של אותה שנה.

מנגד, בשוק הישראלי ייזכר ספטמבר 2021 כחודש מצוין, עם עלייה של מעל 2.2% במדדים המובילים (ת"א-35 ות"א-125). למרות, ואולי בגלל, מיעוט ימי המסחר במהלך החודש, כל מי שהגדיל חשיפה לשוק הישראלי במהלך החודש האחרון הרוויח.

הפערים האלו השפיעו כמובן על התשואות של מוצרי החיסכון, וגם על התנועה של הכסף בתוכם. על פי התחזית של בית השקעות מיטב דש, קופות הגמל סיימו לראשונה בשנת 2021 חודש עם תשואה ממוצעת שלילית; הקופות הכלליות השיגו תשואה שלילית ממוצעת של כ-0.6%, והמסלולים המנייתים השיגו ממוצע שלילי של 2.1%, בעוד שחלק מהקופות אף השיגו תשואה של מינוס 3%.

 
  

נמשכו הגיוסים בקרנות האקטיביות

את ההשפעה של הירידות בשווקים על תשואות הגמל והפנסיה אפשר לראות רק בחודש החולף, אך המדד המובהק ביותר לתנודתיות בשוקי ההון הן קרנות הנאמנות, המוצר הנזיל ביותר למשקיעים, שבו כל שינוי לרעה בשוק ההון מתורגם לפדיונות כספים, בעוד ששינוי לטובה הופך עד מהרה לגיוס.

במהלך חודש ספטמבר נמשכה המגמה של גיוסים בקרנות האקטיביות - הקרנות שבהן מנהלי ההשקעות בונים תיק המבוסס על מניות ספציפיות, ובמקביל נמשכו הפדיונות במסלולים המדדיים, בעיקר בקרנות הסל המאגדות מניות המשתייכות לסקטור מסוים לסל מובנה. המגמה הזו אף החריפה, בשל הירידה האמורה במדדים בחו"ל, ולצד המדדים בארה"ב גם באירופה נרשמו ירידות שערים, ומדד דאקס הגרמני, לדוגמה, ירד ב-3.6%.

וכך, בעוד הקרנות האקטיביות סיימו את חודש ספטמבר עם גיוס של מיליארד שקל כמעט, הקרנות הפסיביות סיימו אותו עם פדיונות של יותר מ-600 מיליון שקל, מרבית הפדיונות מגיעות מקרנות הסל, יותר ממיליארד שקל.

 
  

מגדל שוקי הון גייסה 309 מיליון שקל

מי שממשיכה להוביל את טבלת המגייסות היא חברת הקרנות של מגדל שוקי הון, שכבר עושה זאת יותר משנה וחצי ברציפות. מגדל שוקי הון גייסה בספטמבר סכום של 309 מיליון שקל, והיא מתקרבת לסך של 7 מיליארד שקל מתחילת 2021. גם קסם, מבית הפניקס אקסלנס, יכולה לסמן את ספטמבר כחודש מוצלח: למרות שאיבדה 175 מיליון שקל בקרנות הסל היא מסיימת אותו עם גיוסים של 219 מיליון שקל.

חודש מוצלח רשמו גם בתי ההשקעות מור (165 מיליון שקל), פסגות (שנרכש לאחרונה על ידי רני צים וגייס 148 מיליון שקל), ילין לפידות (128 מיליון שקל) ואפסילון, הקטן יחסית בהיקף הנכסים אך אחד מהצומחים מתחילת 2021.

מנגד, לא מעט בתי השקעות סיימו את החודש האחרון עם פדיונות, ובראשם הראל שאיבד 792 מיליון שקל, כמעט 96% מהם בקרנות הסל. גם אלטשולר שחם, אי.בי.אי ומיטב דש (השחקן הגדול בשוק קרנות הנאמנות) יעדיפו לעבור במהרה לחודש הבא, לאחר הפדיונות שנרשמו בספטמבר.

התנודתיות מגבירה את האטרקטיביות של האג"ח

התנודתיות בשוקי ההון, שהביאה כאמור לתזוזות כספים ניכרות בקרנות הנאמנות, מעלה את קרנם של אפיקי השקעה דוגמת אג"ח. אומנם, שוק האג"ח העולמי בספטמבר התאפיין בחששות מהאינפלציה ומהתחלת צמצום רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי האמריקאי, ובחששות מעליית ריבית קרובה, שהובילו לעלייה בתשואות האג"ח הדולרי ולהפסדים לרוב משקיעי האג"ח, אך בשוק הישראלי היה זה חודש עם ביצועים טובים יותר.

בעוד שבחודש החולף ירד מדד האג"ח הקונצרני הדולרי הפופולרי LQD בארה"ב ב-1% כמעט, והמדד הקצר יותר (מח"מ של 3-7 שנים) ירד ב-0.22% - מדד תל בונד 60 עלה 0.55%.

את ההשפעה של השינויים באג"ח במהלך ספטמבר על התשואות שהשיגו מוצרי החיסכון לטווח ארוך בישראל אפשר יהיה לראות באופן רשמי רק באמצע חודש אוקטובר, אך נתוני חודש אוגוסט שפורסמו בימים האחרונים מלמדים כי ההשקעות באג"ח השיגו תשואות יציבות מתחילת 2021, וחלק מהגופים השיגו תשואה של יותר מ-5%.

אומנם תשואות אלה נמוכות משמעותית מהתשואות במסלולים המנייתיים בקופות הגמל, שעמדו בחלק מהחברות המנהלות על יותר מ-16%, אבל מדובר בגיוון לגיטימי לתיק ההשקעות עבור מי שמעדיף מוצר חשוף פחות לעליות ולירידות.

במסלולי האג"ח הסולידיים מנוהלים בקירוב כ-10 מיליארד שקל, מתוך 653 מיליארד שקל בכל שוק הגמל, ולפי נתוני הגמל נט, התשואה הממוצעת שהתקבלה במסלול זה בשנה החולפת היא 4.8%, ומתחילת השנה נרשמה תשואה ממוצעת של 3.63%.

במבט על 12 החודשים האחרונים בולטת הקופה של סלייס אג"ח (קל גמל) עם תשואה של 7.36%, בעוד שמתחילת 2021 מי שמובילות הן מיטב דש גמל עם תשואה של 5.52% אלפא מור תגמולים עם תשואה של 5.42%, והיא גם זו שהובילה את חודש אוגוסט עם תשואה של 1.51%. מדובר בתשואות המגיעות בחלקן הגדול מפעילות לא סחירה באג"ח שאינן ממשלתיות, שם התשואה אפסית כמעט.

במבט קדימה צופים בשוק כי על רקע ההערכה שהעלאת ריבית בישראל תגיע רק אחרי כמה העלאות בארה"ב, ובשל העובדה שהאינפלציה בשוק המקומי אומנם עולה, אך פחות מזו בעולם. נראה המשך של ביצועי יתר באג"ח בישראל על פני העולם. האג"ח מספקות משענת טובה לשוק המניות, וסגירת פערים מתחילת השנה מול השוק האמריקאי מספקת תמיכה נוספת לשוק המניות בתל אביב.