משה פדלון | בלעדי

עתירה נגד ראש עיריית הרצליה משה פדלון: "העניק הטבות בלתי חוקיות במיליונים למקורב"

בעתירה מינהלית נגד עיריית הרצליה והעומד בראשה, טוענת חברה המפעילה שתי מסעדות בחוף אכדיה כי בסמוך פועל עסק מתחרה של אסיר משוחרר, המגלגל מיליוני שקלים בשנה, ללא כל רישיון, היתר או מכרז, וזאת בכסות של פרויקט לשיקום האסיר • לפי הנטען, אותו אסיר משוחרר הוא בנו של ראש מערך ההצלה לשעבר בעירייה, המקורב לראש העיר

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף
משה פדלון, ראש עיריית הרצליה / צילום: שלומי יוסף

לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב הוגשה עתירה המעלה טענות חריפות וחמורות נגד עיריית הרצליה ובמיוחד נגד העומד בראשה, משה פדלון. לפי הנטען, ראש העיר העניק הטבה במיליוני שקלים לאביתר שמש, בנו של מקורבו ואשר ישב בעצמו בכלא לאחר שנתפס זורק בקבוק תבערה. בתקשורת נטען כי מעשה עברייני זה של שמש נעשה כחלק מארגון הפשיעה של עמיר מולנר.

העתירה הוגשה, באמצעות עו"ד עמית חדד, על-ידי חברת "אמפי (א.ק)"  המפעילה ומתחזקת שני מתחמי מסעדות-בתי אוכל בחוף הים של הרצליה: "חוף אכדיה דרום" ו"חוף אכדיה מרכז".

לפי הנטען בעתירה, בסמוך למתחם של חברת אמפי, פועל עסק מתחרה של אסיר משוחרר וללא כל רישיון, היתר או מכרז, זאת כביכול לצורך שיקומו, תוך שהוא מגלגל מיליוני שקלים בשנה, ומסעדתו פועלת באין מפריע בחוף הים של הרצליה. בעתירה נטען כי העלמת העין מהמתרחש באותה מסעדה נובעת מכך שאותו אסיר משוחרר הוא בנו של ראש מערך ההצלה לשעבר בעירייה יעקב שמש, שמקורב לראש העיר.

הפרת שורה של חוקים

בעתירה נטען כי פעילות העסק של שמש נעשית תוך הפרת שורה של דינים, בהם חקיקת רישוי עסקים, לרבות חוק רישוי עסקים, תקנות רישוי עסקים, צו רישוי עסקים, חוק העזר רוכלים, חוק העזר רחצה והחלטות רישוי עסקים עירוניות; וכן תוך היעדר אישור משטרה וכבאות אש הנדרשים.

עוד נטען כי העסק של שמש מפר את דיני התכנון והבנייה, כיוון שהוא פועל מתוך מבנה קבע ללא היתר בנייה וכן מסכן את בריאות הציבור בהפרת דרישות תברואה בסיסיות של משרד הבריאות. לפי העתירה, העסק של שמש גם מפר את דיני המקרקעין, דיני המכרזים וכללי מינהל תקין בשל הפעלת שימושים סחירים בשטח ציבורי ללא תשלום דמי שימוש ראויים וללא קיום הליך שוויוני להקצאת הקרקע.

"ברור כי הפעלת עסק שכזה, מבלי שקיבל את ההיתרים הדרושים, מהווה פגיעה חמורה בשלטון החוק", נטען בעתירה, "ומעבר לכך היא מסיגה את גבולו של הציבור בשטח המהווה משאב ציבורי יקר תוך יצירת סיכון בטיחותי למבקרי החוף".

בעתירה מצוין גם כי בעוד שהעותרת, חברת אמפי, משלמת כ-2.4 מיליון שקל בשנה עבור הזכות להפעיל מסעדה בחוף הים, והיא עומדת בכל הדרישות הרגולטוריות, הרי ש-שמש מפעיל עסק זהה לחלוטין לזו של העותרת, ללא כל אישור מתאים, ובכך גוזל את לקוחותיה של העותרת ופוגע בפרנסתה בשיא עונת הרחצה".

דוחות על רעש כנקמה

יש לציין כי בעקבות התנגדות אמפי למדיניות המפלה של ראש העיר, החלה החברה לקבל דוחות מהעירייה בגין רעש. גורמים בעירייה אישרו כי חלוקת הדוחות היא החלטה ומדיניות של ראש העיר עצמו.

בעניין זה נטען בעתירה כי בניגוד לעצימת העין מול העסק של שמש, דווקא למסעדה החוקית של אמפי, "ניתנו דוחות בגין הקמת רעש בחוף בניגוד לסעיף 11 לחוק העזר רחצה, עקב השמעת מוזיקה בעוצמה סבירה באמצע היום, בעוד שבעסקו של שמש המשמיע מוזיקה רועשת עד השעות הקטנות של הלילה על החוף, לא ניתנים דוחות כלל ועיקר".

אמפי מציינת בעתירתה כי היא "נאלצת לסבול מהטרדה ורדיפה מתמדת מצד גורמי הפיקוח בעירייה הפוקדים את עסקיה חדשות לבקרים, וכן מאיומים מצד גורמים משפטיים בעירייה ובתאגיד העירוני המעניק לה זיכיון, כי היא חורגת מתנאי הזיכיון וכי ההסכמים עמה יבוטלו. כל זאת על לא עוול בכפה, בעוד העותרת נאבקת לשרוד ולהחזיק את הראש מעל המים בתקופת הקורונה שאינה מאירת פנים כלפי עסקי מזון בלשון המעטה".

לדברי אמפי, כאשר פנה מנהל החברה לגורמי הפיקוח בכדי לברר מדוע נשלחים לעסקו פקחים ומוטלים עליו קנסות כדבר שבשגרה, הוא נענה כי "זו הנחיה מלמעלה לבצע אכיפה אך ורק ברצועת החוף המצומצמת שבה פועלים עסקיו".

מטעמי של עיריית הרצליה וראש העיר פדלון נמסר בתגובה: "הואיל ומדובר בעניין העומד ותלוי בבית המשפט, עיריית הרצליה מנועה מלהגיב".

תגובת אביתר שמש לא התקבלה.