"פייסבוק? נפילת וואטסאפ היא הדבר הגדול": האיש שעומד מאחורי תחקיר הענק של "וול סטריט ג'ורנל" בראיון בלעדי

ג'ף הורביץ, כותב סדרת התחקירים "תיקי פייסבוק" ב"וול סטריט ג'ורנל", מספר איך גייס מקור ועל הלחצים שהפעילה פייסבוק כדי למנוע את הפרסום • על השבתת פעילות החברה: "במדינות מתפתחות יש לנפילה של השירותים השפעה קריטית על עסקים" • הראיון המלא בסוף השבוע ב-G

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

אם לא די בצרות שנחתו על פייסבוק עם ההשבתה של שירותי החברה שעצרו למשך שעות את פעילות פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם בכל העולם, מאז תחילת ספטמבר מוטחת בפייסבוק סדרה של כתבות לא מחמיאות. הכותב שלהן הוא ג'ף הורביץ, 40, כתב "הוול סטריט ג'ורנל", שהפך לסיוט של פייסבוק. כמו עינוי סיני לרשת החברתית הגדולה בעולם, הוא משחרר מדי כמה ימים תחקיר שחושף פרשה חדשה שהופכת באופן מיידי לשיחת היום. הורוביץ', שמסקר את פייסבוק יותר משנתיים, נחשב למה שמגדירים כ"עיתונאי-על" בכל הקשור לסיקור של חברות טכנולוגיה.

ג'ף הורביץ / צילום: Camas Goble
 ג'ף הורביץ / צילום: Camas Goble

הוא לא פועל לבד. השבוע נודע כי שותפתו לתחקירים הללו היא פרנסיס האוגן, מנהלת פרויקט לשעבר ביחידת היושרה האזרחית של פייסבוק, ה-Civic Integrity, שהפכה למקור ידע בכל הנושאים השנויים במחלוקת, בהם שיח אלים, מידע מוטעה ושמירה על הדמוקרטיה, ושפורקה מיד לאחר הבחירות לארה"ב בחודש נובמבר האחרון ולטענת פייסבוק הידע בה פוזר בכלל החברה. האוגן התראיינה לתוכנית "60 דקות" וחשפה עצמה כמקור של הורביץ וכמי שאחראית להדלפת המסמכים הפנימיים של פייסבוק.

איך מונעים את ההשתלטות של החברה הגדולה הבאה על חיינו | פרשנות

פייסבוק ספגה תחקירים רבים. ובכל זאת, נראה שהפעם המכה שהונחתה על פייסבוק היא שונה ובעלת עוצמה מיוחדת. סדרת התחקירים מגיעה מלב החברה, וליתר דיוק מאחת היחידות הרגישות שלה. עת, בראיון לגלובס חושף הורביץ את החודש המטורף שעבר, את הקשיים והלחצים של כתיבת תחקיר מול תאגיד עולמי עצום (הראיון המלא יתפרסם ביום חמישי במוסף G).

 
  

"המכה הגדולה: וואטסאפ"

הראיון עם הורביץ, המתגורר בסן פרנסיסקו, נערך בשעות הלילה לאחר תקלה ארוכה שבה הושבתה כליל פעילות פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. אלא שהורביץ לא יצא מגדרו ולא הביע חשש לגורלה של פייסבוק בעקבות תקלה שהשביתה פעילות עסקית בשווי מיליוני דולרים. "היו להם כבר השבתות בעבר, כך שקשה לדעת האם תהיה לה השפעה ארוכת טווח על החברה, אבל זה נראה בהחלט רע לחברה ולא תורם לאמון ולביטחון במערכת שלה".

הורביץ מוסיף כי "לא הייתה להם השבתת שירות בהיקף כזה כבר זמן רב. בכל מקרה, ההשבתה של וואטסאפ היא הדבר הגדול והחשוב. כל כך הרבה אנשים תלויים בה, ואמריקאים רבים הבינו יותר מאי פעם עד כמה הם תלויים בה. לפתע פתאום מיליארדים של אנשים תלויים בשירות אחד, שבבת אחת יורד והם צריכים להמתין עד שפייסבוק תבין מה היא צריכה לעשות ולספק תשובות. זה קריטי יותר במדינות מתפתחות, שבהן פייסבוק פעילה, שם וואטסאפ היא רשת התקשורת המרכזית, ויש להשבתה השפעה קריטית על עסקים בה. זו תזכורת חותכת לגבי העובדה שאין לנו מספיק תובנות או יכולת פיקוח על מה שקורה בחברה".

הקשר עם "המקור"

הורביץ מספר כי הקשר עם פרנסיס האוגן נוצר מיד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב בסוף השנה שעברה. הוא פנה למספר עובדים בחטיבה המסקרנת שהוקמה לצורך ניטור על שיח השנאה והפייק ניוז בזמן הבחירות, יחידת היושרה האזרחית, ה-Civic Integrity - אך קיבל מכולם כתף קרה. היחידה שחזרה אליו היתה האוגן.

"פרנסיס פנתה אלי לאחר שפייסבוק החליטה לפרק את היחידה שהיא עבדה בה", הוא מספר לגלובס. "אני חושב שהיום זה כבר ברור לכולם מדוע היא בחרה לצעוד קדימה ולהיחשף: המסקנה אליה הגיעה שפייסבוק איננה יכולה לפתור את בעיותיה בעצמה, ופירוק היחידה שהיתה מוקדשת לנושאים כל כך חשובים שבה עבדה היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינתה".

עד כמה סדרת החשיפות היא נקודת מפנה בתולדות פייסבוק?
"פייסבוק קיבלה המון תשומת לב שלילית במהלך השנים, כך שאי אפשר להגיד שדווקא עכשיו זו נקודת מפנה. אבל מה שמרשים בסיפור הוא היסודיות שבה פרנסיס האוגן פעלה. הדרך שבה היא תיעדה את המסמכים ואת הדרך שבה פייסבוק עובדת. התקווה שלה, שאותה שיתפה איתי ועל כך היא צפויה עוד לדבר, הוא על האופן שבו השיח סביב פייסבוק צריך להשתנות. במקום להתווכח על השיח המפלג או על סעיף 230 בחוקת ארה"ב שמגן על רשתות חברתיות מתביעת לשון הרע על פוסטים של משתמשים, בואו ניקח צעד אחד אחורה ונחשוב על הערך האמיתי שחברות כמו פייסבוק יכולות לספק לנו, ומהי רמת השקיפות שאנחנו צריכים לצפות מהחברה והפיקוח עליה שיכולות להיות בידינו".

מבין התחקירים שפרסמת - מהו החשוב ביותר לדעתך?
"אני חושב שתשומת הלב הציבורית צברה תאוצה כאשר פרסמנו את התחקיר על ההשפעות הפסיכולוגיות השליליות של אינסטגרם על ילדות ונערות. זה הדגיש לרבים שוב שייתכן שרשתות חברתיות אינן מומלצות לילדים, והמהלך של עצירת הפיתוח של הרשת החברתית לבני פחות משלוש עשרה הוא מבורך".

"מכתבים מעורכי דין"

קיבלתם איומים או מכתבי התרעה מפייסבוק?
"פייסבוק אמרה שהיא לא שוללת הליכים משפטיים אפשריים נגד האוגן, שהאמינה שהיא עושה את המעשה הנכון ושהיתה מוגנת לפי חוק, אבל בנוגע להסגרת חומרים מהחברה לממשלה והאפשרות שפייסבוק תרדוף אותה, זה סיכון שהיא החליטה שהיא מוכנה לקחת אותו.

"אשר לפרסום עצמו, לא קיבלנו מכתבים מעורכי דין, ואני לא מכיר מעורבות של עורכי דין מהצד שלהם בפרשה הזו. ההסתייגות שלהם הייתה מוגבלת - כי בסופו של דבר אלה הם המסמכים שהם חיברו. קשה מאוד להתווכח על מסמך שאתה בעצמך חיברת".