אגד מכריזה על הזוכים במכרז ההצטיידות באוטובוסים חשמליים

כל הזוכים במכרז, שהיקפו 200 אוטובוסים בשווי של מאות מיליוני שקלים, הם מותגי אוטובוסים מתוצרת סין, ובהם BYD ,HIGER וגולדן דרגון

אוטובוס של אגד. עלות העסקה נאמדת במאות מיליוני שקלים / צילום: Shutterstock, defotoberg
אוטובוס של אגד. עלות העסקה נאמדת במאות מיליוני שקלים / צילום: Shutterstock, defotoberg

חברת אגד הכריזה הבוקר (ד') על תוצאות המכרז להצטיידות ב-200 אוטובוסים חשמליים החל מאפריל 2022. בתום תהליך שכלל ניסוי של כשנה וחצי הודיעה אגד כי במכרז זכו שלוש ספקיות: קבוצת שלמה, שתספק לאגד 100 אוטובוסים מתוצרת BYD הסינית; חברת פנדן, בבעלות משותפת של חברת "דן", המתחרה של אגד, שתספק לאגד 50 אוטובוסים מתוצרת HIGER הסינית; וחברת אוטו-חן שתספק לאגד 50 אוטובוסים מתוצרת "גולדן דרגון" הסינית.

האוטובוסים יתווספו למצבת האוטובוסים של אגד שכוללת כיום כ-35 אוטובוסים חשמליים מתוצרת BYD וגולדן דרגון ובסוף התהליך תחזיק אגד בצי האוטובוסים החשמלי הגדול בישראל ואחד הגדולים באירופה. 150 אוטובוסים מתוך הרכש החדש יפעלו באזור חיפה וירוכזו בשני חניונים של אגד בהם יותקנו עמדות טעינה חדשות. 50 האוטובוסים הנוספים יפעלו באזור ראשון לציון וירוכזו בחניון חדש המוקם על ידי נתיבי איילון במערב ראשון לציון.

עלות העסקה נאמדת במאות מיליוני שקלים, כאשר הפרויקט כולו מתבצע בתמיכה של הרשות לתחבורה ציבורית אשר שותפה לרכש הנוכחי של 200 האוטובוסים החשמליים. במקביל לתוכניות רכש האוטובוסים, פועלות אגד והרשות לתחבורה יחדיו לאיתור והקמה של תשתיות לטעינת האוטובוסים.

אגד מקבלת תמיכה כלכלית ישירה עבור 50 מתוך 200 האוטובוסים החשמליים מהמשרד להגנת הסביבה בעקבות זכייה בהליך קול קורא לתמיכה באוטובוסים חשמליים שפרסם המשרד במהלך שנת 2020.

האוטובוסים החשמליים החדשים אף יצוידו במצברים בעלי קיבולת כללית של כ-420 קוט"ש, נתון שיספק טווח גבוה יותר משמעותית לעומת האוטובוסים החשמליים הקיימים כיום בצי אגד, ואגד תקבל עליהם במסגרת המכרז אחריות לעשר שנים. יצוין כי לקראת המכרז יובאו לארץ אוטובוסים חשמליים רבים של עשרות מותגים חדשים למבחן באגד.

יצוין כי המרכבים של כ-150 מהאוטובוסים החשמליים הזוכים במכרז ייבנו בישראל בהתאם לסיכום עם משרד התחבורה על העדפת תוצרת הארץ אצל המפעילים ההיסטוריים ובמכרזי התחבורה הציבורית.