תע"א זכתה במכרז של צבא אסטוניה בשווי של כ-150 מיליון שקל

התעשייה האווירת וחברת הבת שלה ST Engineering יספקו לצבא האסטוני טילי תקיפה ימיים • על פי הערכות שווי העסקה יגדל והיא תכלול גם מוצרי הגנה משלימים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית
בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

התעשייה האווירית וחברת הבת שלה בסינגפור, ST Engineering, זכו במכרז של צבא אסטוניה להצטיידות בטילי התקיפה הימיים Blue Spear (5G SSM). שווי העסקה הראשוני עומד על כ-150 מליון שקל אך הצפי הוא שהיא תתרחב למוצרים משלימים.

טילי התקיפה Blue Spear מבוססים על משפחת טילי גבריאל של התעשייה האווירית - מערכת טילי ים-יבשה שתוקפת בכל תנאי מזג האוויר יום ולילה, ומאפשרת יכולות תקיפה מעבר לאופק (Beyond line of site) נגד מטרות ניידות ונייחות ימיות. המערכת מאפשרת שיגור ממספר פלטפורמות מבוססות יבשה, טיסה במהירויות גבוהות, ראש ביות מכמ"י מתקדם המאפשר ביות אקטיבי, יכולות ניווט מדויקות המאפשרות גילוי מטרות בדיוק מרבי. המערכת מצוידת במגוון אמצעים המבטיחים עמידה באתגרי שדה הקרב השונים.

טיל התקיפה הימי Blue Spear (5G SSM) של התעשייה האווירית / צילום: התעשיה האווירית
 טיל התקיפה הימי Blue Spear (5G SSM) של התעשייה האווירית / צילום: התעשיה האווירית

את ההודעה על הזכיה במכרז העביר בצהריים המרכז להשקעות ביטחוניות באסטוניה (ECDI) Estonian Centre for Defence Investment, והיא תהיה במסגרת הסכם לפיתוח יכולות הגנת חופים של אסטוניה השוכנת לחוף הים הבלטי וגובלת ברוסיה ולטביה. אסטוניה היא חלק מברית נאטו והעסקה היא חלק מהמהלך של התעשייה האווירית (ועימה תעשיות ביטחוניות אחרות בישראל) להרחיב את השווקים לאירופה.

פתח לשווקים נוספים

מנכ"ל התעשייה האווירית בועז לוי ליווה אישית את המכרז שבמסגרתו גברה החברה הישראלית עם חברת הבת הסינגפורית על מתחרות כבדות משקל משבדיה, ארצות הברית ונורבגיה. העובדה כי אסטוניה היא חלק מברית נאטו מוסיפה עוד נדבך וחשיפה של המערכות הללו לעוד מדינות באירופה. העסקה הזו היא לא הראשונה באירופה שהופכת לשוק משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ולפי הכיוון הנוכחי גם לא העסקה האחרונה.

לוי אומר כי הזכיה התאפשרה בזכות שיתוף הפעולה האסטרטגי והפורה של התעשייה האווירית עם ST Engineering כחלק מהתהליך האסטרטגי של החברה, והוא הוליד פריצת דרך משמעותית מול אסטוניה: "אנו גאים שנבחרנו לספק לצבא אסטוניה את טילי התקיפה המתקדמים Blue Spear ממשפחת טילי הים - ים גבריאל. מכירה זו מהווה המשך ישיר לסדרת ההצלחות האחרונות בקידום עסקאות משמעותיות של התעשייה האווירית באירופה. הצלחה זו לא הייתה מתאפשרת בלא התמיכה והליווי המקצועי הצמוד של משרדי הביטחון האסטוני והישראלי. הסינרגיה עם ST Engineering מאפשרת שיווק מערכות לחימה מתקדמות בשוק העולמי וממקסמת את יכולות השותפים". המשפט האחרון של לוי חשוב שכן הוא מעיד על הכיוון הזה של התעשייה האווירית, לייצר שותפויות עם עוד חברות בעולם המספקות יכולות וטכולוגיות נוספות כמו גם פתח לשווקים חדשים.

מנהל הרכש האסטרטגי למערכות ים באסטוניה, אסקו קיבינוק Asko Kivinuk: "אנו מברכים על שהתהליך שהביא להתקשרות נוהל בלוחות זמנים צפופים, ותחת דרישות רכש מחמירות. ההחלטה התקבלה על בסיס מספר קריטריונים וביניהם עלות כוללת, מעורבותה של התעשייה המקומית וזמן אספקה".

שר ההגנה של אסטוניה ג'ורי לואיק ציין כי "פיתוח יכולות אלו יספק הזדמנויות לתעשייה הביטחונית האסטונית. מערכת נשק זו משפרת באופן משמעותי את הגנת החופים שלנו, ומשדרת מסר ברור שאנו חלק ממאמץ ההגנה האזורי והקולקטיבי. שר ההגנה הוסיף כי המערכת החדשה היא אחת ממערכות הנשק המתקדמות והמורכבות בהיבט הטכנולוגי וקליטתה מהווה קפיצת מדרגה אדירה לצבא אסטוניה. אני שמח כי יש לתעשייה האסטונית את היכולת לקחת חלק בפרויקט ביטחוני כה מורכב".

מפקד חיל הים האסטוני, ג'ורי סאסקה, הוסיף: "מערכת הנשק שנבחרה תהווה את הבסיס להגנה הימית האסטונית לעשרות השנים קדימה. הצי האסטוני יוכל לתרום משמעותית למאמצי ההגנה הלאומיים, האזוריים והקולקטיביים".

חברת ST Engineering, שבסיסה בסינגפור, פועלת ברחבי העולם ומתמחה בעולמות התעופה, החלל, האלקטרוניקה, היבשה והים. הקבוצה מעסיקה כ-22 אלף עובדים ומשרתת מגוון לקוחות בתחומי הביטחון, הממשל והמסחר והיא אחת החברות הגדולות הרשומות בבורסת סינגפור.