פותחת שגרירות בגרמניה: שגריר רוכשת חברה המפעילה אלפי קטנועים חשמליים

החברה הגרמנית פועלת בברלין, המבורג ומינכן, ומשרתת כ-350 אלף משתמשים • הרכישה בוצעה באמצעות חברת הרכב השיתופי גוטו גלובל, המוחזקת בידי שגריר, כנגד הקצאת רבע ממניותיה בשווי של יותר מ-10 מיליון דולר

מוצרי GoTo / צילום: שי יחזקאל
מוצרי GoTo / צילום: שי יחזקאל

חברת שירותי הרכב שגריר  ממשיכה בהרחבת פעילויותיה, וכעת עדכנה על רכישת הבעלות בחברה גרמנית הפועלת בתחום הקטנועים החשמליים. הרכישה בוצעה באמצעות החברה הכלולה גוטו גלובל מוביליטי (GoTo Global), תמורת הקצאת נתח של 25% ממניות גוטו גלובל לבעלי החברה הגרמנית (בשווי של יותר מ-10 מיליון דולר).

מדובר, לפי העדכון של שגריר, על חברת emmy (Electric Mobility Concepts) המפעילה כ-3,000 קטנועים חשמליים בברלין, המבורג ומינכן, ומשרתת כ-350 אלף משתמשים.

נוסף להקצאת מניות גוטו גלובל, הפועלת בתחום הרכב השיתופי, ההסכם בין הצדדים כולל התחייבות להעמיד לגוטו גלובל הלוואות הניתנות להמרה למניות גוטו גלובל, בסכום של 4.5 מיליון דולר, כשחלקה של שגריר הוא כשליש מהסכום (1.5 מיליון דולר) - בהתאם להחזקותיה בגוטו גלובל לאחר השלמת רכישת emmy (כ-36%).

גיל לייזר עם ולריאן סלית'ר ואלכסנדר מאריץ, מנכ''לים משותפים ומייסדי emmy / צילום: GoTo Global
 גיל לייזר עם ולריאן סלית'ר ואלכסנדר מאריץ, מנכ''לים משותפים ומייסדי emmy / צילום: GoTo Global

בעניין הרכישה ציינו בשגריר, כי היא צפויה להאיץ את התפתחותה של גוטו גלובל באירופה, "כחלק מיעדיה להוות גורם מוביל בשוק התחבורה השיתופית באירופה".

עוד הוסיפו בשגריר לגבי תוכניותיה של גוטו גלובל, כי היא "תשתמש בטכנולוגיה שפותחה על-ידה במטרה להנגיש ללקוחותיה בגרמניה שירותים נוספים כמו רכבים חשמליים, קורקינטים ואופניים חשמליים".

 
  

גוטו גלובל בולטת לשלילה בתוצאות שגריר

גוטו גלובל (לשעבר קאר2גו), עוסקת בהספקת שירותי שיתוף והשכרת רכבים לפרקי זמן משתנים, ובמסגרת שירותיה היא "מציעה מספר כלי תחבורה שיתופיים במספר סוגי שירותים אשר מאפשרים ללקוחותיה תנועה בעיר ומחוצה לה". מנכ"ל החברה הוא גיל לייזר, והיו"ר הוא יוסי בן שלום, מבעלי השליטה בשגריר.

מי שנכנס ביולי 2020 להשקעה של כ-10 מיליון דולר בגוטו גלובל היה אדם נוימן, יזם ענקית החללים המשותפים WeWork. במרץ 2021 הושקעו בחברה 3.4 מיליון דולר נוספים על-ידי חברת טלקאר, יבואנית רכבי קיה בישראל, לפי שווי של 45 מיליון דולר לפני הכסף.

פעילותה של גוטו גלובל העיבה במשך תקופה ממושכת על תוצאותיה הכספיות של שגריר בשל הפסדים משמעותיים שייצרה וגם לאחר שהפסיקה לאחד את תוצאותיה בדוחות, היא ממשיכה לבלוט לשלילה בתוצאות שגריר.

תמצית הדוחות הכספיים האחרונים של גוטו גלובל שמצורפים לדוחות שגריר חושפים, כי בסיכום המחצית הראשונה של השנה הפסדיה יותר מהוכפלו והגיעו ל-19 מיליון שקל, אחרי שאת שנת 2020 כולה סיכמה גוטו גלובל בהפסד של כ-20 מיליון שקל.

בפעילות השוטפת, בסיכום מחצית השנה הכנסות גוטו גלובל עלו ב-20% והגיעו ל-24 מיליון שקל, אולם היא עברה להפסד גולמי והפסדיה התפעוליים הוכפלו והגיעו ל-19 מיליון שקל.

סבלה מהסרת מגבלות הקורונה

שגריר, שעיקר פעילותה מתרכזת במתן שירותי רכב שונים לחברות הביטוח, סבלה בסיכום המחצית הראשונה של השנה מהעלייה המשמעותית בעומסי התנועה בדרכים, "שגרמו להעלאת זמן השירות וגידול בעלויות הנלוות לכך כתוצאה מהסרת מרבית המגבלות שהוטלו בעת משבר הקורונה".

כך, הרווח התפעולי שלה נחתך כמעט ב-50%, ל-5 מיליון שקל, והיא עברה להפסד של כ-6 מיליון שקל, אחרי שאת המחצית הראשונה של 2020 סיכמה ברווח סמלי של 300 אלף שקל. בשורה העליונה, הכנסות שגריר למחצית השנה עלו ב-2% ל-91 מיליון שקל.

מניית שגריר טיפסה בקרוב ל-50% מתחילת השנה והשלימה קפיצה של קרוב ל-180% מרמת השפל בשיא משבר הקורונה בשווקים, במרץ 2020, כך שהיא משקפת לשגריר שווי המתקרב ל-200 מיליון שקל.

שותפות עם חברת המצברים שנפ

מלבד ההתרחבות בפעילות גוטו גלובל עליה עדכנה שגריר כעת, חברת שירותי הרכב שבשליטת חברת ההשקעות הפרטית DBSI של בועז דותן ויוסי בן שלום, פועלת באפיקים נוספים להרחבת הפעילות כחלק "מאסטרטגיה אותה גיבש דירקטוריון החברה, ומטרתה להגדיל את פוטנציאל הצמיחה של החברה ולהרחיב את מגוון מקורות ההכנסה".

במסגרת זו סיכמה שגריר באחרונה על כניסה לשותפות בחברת המצברים הוותיקה שנפ, עם רכישת חלקה של קרן ההשקעות סקיי בשנפ, בשיעור של 29% מההון. בשלב הנוכחי השלמת העסקה מתעכבת, ומועדה הוארך לימים הקרובים תוך עדכון התמורה לסקיי, מ-67 מיליון שקל תחילה, לכ-72 מיליון שקל כעת.

עיקר פעילותה של שנפ מתרכז ביבוא ושיווק מצברים מסוגים שונים למכוניות, אופנועים ושימושים נוספים, נוסף ליבוא ושיווק צמיגים, ופעילות שיווק והתקנת אביזרים ומוצרים חכמים לרכב.

בסיכום מחצית 2021, שנפ נהנתה מעלייה בהכנסות מגזרי הצמיגים והאביזרים והמוצרים לרכב, אחרי שאלה נפגעו בשנה שעברה ממשבר הקורונה, כך שהכנסותיה עלו ב-10% ל-210 מיליון שקל והרווח הנקי שלה קפץ ב-110%, ל-15 מיליון שקל.

שגריר גם השלימה בחודשים האחרונים רכישת 70% מחברת האבזור וציוד המכוניות, בעיקר לרכבים עבור מוגבלים בניידות - א.צ.מ, תמורת כ-90 מיליון שקל, בכפוף להתאמות. טרם לכך, נכנסה לפעילות אספקה והתקנת מערכות איתור ושירותים נוספים באמצעות שיתוף פעולה עם חברת טרפילוג.