מאבק המתמחים ברפואה: 2,300 סטאז'רים ומתמחים מאיימים להגיש מחר את התפטרותם

ארגון המתמחים דוחה את המתווה שהציגו שר הבריאות ושרת הכלכלה לקיצור התורנויות • ארגון "מרשם": "אין כאן היסטוריה. יש כאן צעד קטן מדי, חלש מדי של משרד הבריאות. 90% מהמתמחים נותרו מחוץ למתווה וימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות"

הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות שלהם / צילום: יח''צ
הפגנת מתמחים נגד תנאי התורנויות שלהם / צילום: יח''צ

הבוקר (ד') הציגו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה חדש לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים מ- 26 שעות ל-18 שעות שיחול רק בפריפריה בשלב הראשון ויהיה רלוונטי לאחוז קטן מהמתמחים. הורוביץ כתב היום בחשבון הטוויטר שלו: "בפעם הראשונה אחרי שנים של דיבורים זה קורה. קיצור התורנויות של המתמחים יוצר לדרך. זה שינוי היסטורי שעד עכשיו כולם ברחו ממנו".

בארגון הרופאים המתמחים הנאבקים מזה שנים לקיצור התורניות דחו את ההודעה על המתווה. לדבריהם אין כל התחייבות חתומה מלבד הצהרת השרים בעל-פה, אין מתווה ברור לכל שנה והקיצור מתייחס בשלב זה רק ל-10% מהמתמחים.

מארגון המתמחים "מרשם" נמסר: "אין כאן היסטוריה. יש כאן צעד קטן מדי, חלש מדי של משרד הבריאות. 90% מהמתמחים נותרו מחוץ למתווה וימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות. ואין תאריך יעד ואין להם אופק - המילים הגדולות על קיצור תורנויות לכל המתמחים, שהשתמש בהן שר הבריאות ניצן הורביץ הן מילים חלולות מתוכן שאין מאחוריהן שום התחייבות כתובה ושום הקצאת משאבים. מילים שכתובות על קרח. אנחנו לא נסתפק במתווה המביש הזה ונגיש מחר את התפטרותם של 2,300 מתמחים סטאז'רים וסטודנטים"

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון הרופאים המתמחים, "מרשם" אמרה: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו אותנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים מהצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות". ביטון הוסיפה כי "גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומלר"דים לא נכנסה למתווה - מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים".

בעיית התורנויות הארוכות נובעת מחוסר בתקנים ובכוח-אדם. ביום ראשון השבוע הפגינו המתמחים והסטאז'רים ליד ביתו של הורוביץ בתל אביב, המחאה החריפה ומספר מתמחים נעצרו.

ארגון המתמחים דורש ש-25%-30% מהמתמחים צריכים יכנסו למתווה כולל מתמחים מהמחלקות הפנימיות ומחלקות המיון בכל הארץ כבר ב-2022. בחודש האחרון היה ארגון המתמחים במגעים עם משרד הבריאות למתווה שיתחיל עם קיצור ל-30% מהמתמחים עד ל-100% ב-2026. אלא שהשבוע גילו המתמחים כי המתווה שונה.