רגולטור התקשורת בבריטניה קובע תקנות חדשות שיחייבו את פלטפורמות לשיתוף וידאו לפעול נגד תוכן מזיק

התקנות החדשות נועדו להגן על משתמשים בכלל ועל בני 18 ומטה מפני תוכן מזיק כמו שיח שנאה ומפני סרטונים או מודעות שעלולים לעורר שנאה ואלימות כלפי קבוצות מוגנות

טיקטוק. תקנות מחמירות יותר על תוכן של אתרים לשיתוף קבצי וידיאו / צילום: Shutterstock, XanderSt
טיקטוק. תקנות מחמירות יותר על תוכן של אתרים לשיתוף קבצי וידיאו / צילום: Shutterstock, XanderSt

פלטפורמות לשיתוף וידאו הפועלות בבריטניה חייבות לציית לתקנות חדשות שפורסמו על ידי רגולטור התקשורת במדינה, Ofcom. התקנות החדשות נועדו להגן על משתמשים בכלל ועל בני 18 ומטה מפני תוכן מזיק כמו שיח שנאה ומפני סרטונים או מודעות שעלולים לעורר שנאה ואלימות כלפי קבוצות מוגנות. התקנות החדשות יחייבו זירות כמו טיקטוק, סנאפצ'אט, Vimeo ואף Twitch.

על פי ההודעה לעיתונות של Ofcom, מדובר בסמכויות חדשות שהרגולטור קיבל כדי לפקח על פלטפורמות שיתוף וידאו שעובדות בבריטניה. בין התקנות החדשות - השירותים השונים חייבים לנקוט ב"אמצעים מתאימים" כדי להגן על המשתמשים מפני חומרים מזיקים. מה זה חומר מזיק? בין היתר תוכן טרוריסטי, התעללות מינית בילדים, גזענות ושנאת זרים. עם זאת, חשוב לומר כי לא מפורט מה "האמצעים המתאימים" בהם צריך לנקוט כדי להימנע מתוכן כזה.

"למרות שאנחנו מכירים בכך שתוכן מזיק לא יכול להימחק לחלוטין מזירה, אנחנו מצפים מהספקים לעשות מאמצים משמעותיים כדי למנוע ממשתמשים להיתקל בו", נכתב בהודעה לתקשורת. "הגישה שלנו מאזנת את ההגנה על המשתמשים מול שמירה על חופש הביטוי".

למעשה, הרחבת הסמכות הזו של רגולטור התקשורת בבריטניה, שאחראי על שידורי הטלוויזיה והרדיו, מוסיפה לו תפקיד מרכזי נוסף. הממשלה בבריטניה בפועל צריכה להעביר את החקיקה בשנים הקרובות שתרחיב עוד יותר את תפקידו של Ofcom, ולהפוך גם לרגולטור בתחום האינטרנט - לכל סוגי השירותים המוצעים במרחב הדיגיטלי - כך לפי דיווח ב-Techcrunch.

בהודעה לעיתונות של OfCom נכתב כי המחקר שלהם מראה ששליש מהמשתמשים בבריטניה אומרים שהם היו עדים או חוו תוכן שנאה. בנוסף, רבע מהם טוענים שהם נחשפו לתכנים אלימים או מטרידים, לצד אחד מכל חמישה נחשף לסרטונים או לתכנים שמעודדים גזענות.

הרגולטור פרסם בהודעה לעיתונות מספר המלצות לשירותי הוידאו המקוון, כמו: מנגנונים יותר ידידותיים למשתמשים כדי לדווח או לסמן תוכן מזיק וגם לספק כללים ברורים לגבי העלאת תוכן - משמע להסביר מה אסור ולהיות ברורים לגבי ההגבלות. כמובן שלצד זאת קיימת דרישה גם לאכוף את החוקים ביעילות. כמו כן, מומלץ לבצע מערכות אבטחת גיל כמו גם הכנסת בקרת הורים - מכיוון שהרגולטור מתמקד בהגנה על ילדים מתחת לגיל 18 מפני צפייה בסרטונים בעייתיים. בנוסף, ממליצים על מערכת משמעותית שתדע אם משתמשים מתחת לגיל 18, כדי למנוע מהם להיחשף לתכנים מבוגרים.

הרגולטור אומר שהוא ירצה לבחון את האמצעים שיש לחברות השונות כמו גם יעילותן בהגנה על משתמשים. למעשה, הזירות השונות יצטרכו להצדיק את ההחלטות שלהם אם הרגולטור יבוא לבחון בעקבות תלונה. "אם נגלה שזירה כזו או אחרת הפרה את חובותיה לנקוט באמצעים מתאימים להגנה על משתמשים, יש לנו את הכוח לחקור ולנקוט צעדים נגד הזירה. זה עשוי לכלול קנסות, המחייבים את החברה לבצע פעולות ספציפיות או במקרים חמורים - הגבלה או השעיה של הזירה", נכתב בהודעה לתקשורת.