1.45 מיליארד שקל יוקצו לחיבור 20% ממשקי הבית הערביים לתשתיות המים והביוב

כ-60 אלף משקי בית בחברה הערבית לא מחוברים לתשתיות המים והביוב הארציות • מרבית התקציב יגיע ממשרד האנרגיה • תוכנית החומש כולה, שהיקפה 25 מיליארד שקל, תובא לאישור הכנסת כבר לקראת סוף אוקטובר

יישוב חורה בנגב. 60 אלף משקי בית בחברה הערבית לא מחוברים לתשתיות מים וביוב ארציות / צילום: איל יצהר
יישוב חורה בנגב. 60 אלף משקי בית בחברה הערבית לא מחוברים לתשתיות מים וביוב ארציות / צילום: איל יצהר

תוכנית החומש המפורטת לחברה הערבית שהיקפה 25 מיליארד שקל תובא על ידי השרה לשוויון חברתי מירב כהן לאישור הממשלה עוד בטרם ההצבעות הסופיות על התקציב בכנסת. כלומר, לקראת סוף חודש אוקטובר. התוכנית אמורה להתחיל מינואר 2022 והיא ממשיכה את תוכנית החומש הקודמת שיזמה ממשלת נתניהו ב-2015 בהיקף של 12-15 מיליארד שקל.

רוב חלקי התוכנית הזו, שהייתה  תנאי של מפלגת רע"ם לכניסה לקואליציה, כבר מסוכמים, ולגבי האחרים נמשכים הדיונים בקדחתנות מול משרדי הממשלה השונים כדי להשלימם בזמן.

אחד מאלה שכבר סוכמו ומובא כאן לראשונה הוא חיבורם של היישובים הערבים לתשתיות המים והביוב של מדינת ישראל. רק כ-80% ממשקי הבית הערביים מחוברים כיום לתשתיות המים והביוב הארציות, לעומת כ-90% חיבור בקרב האוכלוסייה הכללית. הפער מכיל כ-60 אלף משקי בית בחברה הערבית, שמשתמשים כיום בתשתיות מים וביוב מקומיות לעיתים תוך זיהום אפיקי נחלים ובדרכים פיראטיות. היקף ההשקעה הוא כ-1.45 מיליארד שקל, אך הוא לא כולל יישובים שאינם מוסדרים עדיין בחוק - לרבות אלה הבדואים בנגב, עבורם יש תוכנית נפרדת.

את ההשקעה העיקרית יקצה משרד האנרגיה (כמיליארד שקל), בעיקר באמצעות רשות המים. המשרד לשוויון חברתי יוסיף 450 מיליון שקל. הכסף יוקצה להקמה, הרחבה ושדרוג מתקנים לטיהור שפכים, תחנות שאיבה וכן פיתוח ושדרוג תשתיות ביוב היוצרות חסמי דיור בחברה הערבית.

מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום
 מירב כהן, השרה לשוויון חברתי / צילום: יונתן בלום

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה לגלובס כי "מדינה מתקדמת לא יכולה להרשות לעצמה אזרחים שאינם מחוברים למערכות של מים וביוב. העובדה שכיום ישנם עשרות אלפי משקי בית ביישובים ערבים בישראל שאינם מחוברים למערכת מתקדמת של מים וביוב הינה תעודת עניות למדינה. מדובר בנושא דחוף היוצר מפגעים תברואתיים קשים מחד ומהווה חסם להתפתחות היישובים הערבים, בעיקר בתחום הדיור, בשל אי יכולת הספיגה של התשתיות הקיימות".

שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
 שרת האנרגיה קארין אלהרר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שרת האנרגיה קארין אלהרר הוסיפה כי "הפערים באחוזי החיבור לתשתיות מים וביוב בין המגזרים אינם נתפסים והם כאלו שאסור לנו להשלים איתם. לכן הנחיתי את משרדי להקצות סכום חסר תקדים של מיליארד שקל לקידום פרויקטים לחיבור מים וביוב במגזר הערבי, מה שיבטיח את אמינותו של משק האנרגיה. אני שמחה על ההתגייסות של חברתי, השרה לשוויון חברתי, לנושא ובטוחה ששיתוף הפעולה בין המשרדים יסייע לנו לפנות אל הרשויות הרלוונטיות ולרתום אותן לנושא".