מסמכי פנדורה: מילצ'ן החזיק כחצי מיליארד דולר במקלטי מס באיי הבתולה

מהמסמכים שחשף ארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ עולה כי איש העסקים היה הבעלים של 7 חברות באיי הבתולה שהחזיקו יצירות אמנות, רכוש וכסף מזומן • מילצ'ן משמש כעד תביעה במשפט נתניהו בתיק 1000

ארנון מילצ'ן / צילום: Reuters, Marechal Aurore/ABACA
ארנון מילצ'ן / צילום: Reuters, Marechal Aurore/ABACA

"מסמכי פנדורה" ממשיכים לספק הצצה אל הונם של המיליארדרים שהתגלגל אל מקלטי מס ברחבי העולם. תחקיר של העיתונאי אורי בלאו מארגון "שומרים" חושף עתה פרטים ממסמכים הנוגעים לאיש העסקים ארנון מילצ׳ן. מהמסמכים עולה כי מילצ׳ן היה הבעלים של 7 חברות באיי הבתולה שהחזיקו יצירות אמנות, רכוש וכסף מזומן בהיקף של מאות מיליוני דולרים.

מילצ'ן, נזכיר, משמש כעד תביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ביחס לאישום בתיק 1000, הסובב סביב הארכת הפטור מדיווח על הכנסות מחו"ל של עולים חדשים ותושבים חוזרים לישראל. החוק זכה לכינוי "חוק מילצ'ן", לאחר שהוא היה אחד הנהנים המרכזיים מהארכת הפטור בשנת 2018, ונטען כי נתניהו פעל להארכת הפטור לטובתו.

שמו של מילצ'ן מוזכר כמוטב הסופי (UBO - Ultimate Beneficial Owner) של 7 חברות אוף-שור, שרובן הוקמו בראשית שנות ה-2000 והחזיקו רכוש בהיקף עצום. כך למשל, על-פי הפרסומים המבוססים על "מסמכי תיבת פנדורה", חברה בשם Century Mark Company Limited החזיקה (ב-2016) יצירות אמנות ועתיקות בשווי של מעל 452.8 מיליון דולר. חברה אחרת, Fairway Isle Limited, החזיקה בדירת יוקרה במנהטן בשווי 7.6 מיליון דולר ועוד כ-630 אלף דולר בחשבון הבנק שלה. Widesands Limited החזיקה נדל"ן במאליבו שבקליפורניה בשווי של כ-4.5 מיליון דולר ועוד למעלה מ-300 אלף דולר בחשבון הבנק. חברה בשם Red Pillar החזיקה חשבון בבנק UBS בציריך שבשווייץ, ועוד.

הדלפת הענק, המכונה "מסמכי פנדורה", כוללת יותר מ-12 מיליון מסמכים מ-14 חברות שנתנו שירותים לנאמנויות ולחברות אוף-שור בכל העולם, והיא נחשפה על-ידי ארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ.

מערכת יחסים אישית עם נתניהו

כעת עולה השאלה האם לחשיפות של האחזקות של מילצ'ן תהיה השפעה על משפט נתניהו, במסגרתו כאמור נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן להארכת הפטור מדיווח על הכנסות של תושבים חוזרים בתמורה לטובות הנאה. 

מאז 1999 התקיימה בין נתניהו לאיש העסקים ארנון מילצ'ן מערכת יחסים אישית, בעלת זיקות וקשרים שונים. בתוך כך, לפי כתב האישום, בתקופה הרלוונטית לאישום קיבלו נתניהו ורעייתו ממילצ'ן טובות הנאה שונות. בשנת 2013 הכיר מילצ'ן לנתניהו את איש העסקים האוסטרלי ג'יימס פאקר. בשנים 2016-2014, נטען, קיבלו נתניהו ורעייתו מפאקר טובות הנאה שונות.

לפי כתב האישום, טובות ההנאה ממילצ'ן ומפאקר, שעיקרן קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו ולרעייתו, באופן רציף, במענה לבקשות ואף דרישות, בין היתר באמצעות משלוחים, גם כאשר מילצ'ן ופאקר לא שהו בישראל, עד כדי כך שהפכו למעין "קו אספקה". היקף טובות ההנאה הצטבר לסכום של כ-700 אלף שקל. טובות ההנאה ניתנו לנתניהו בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל.

נוכח שלל הזיקות בין נתניהו לבין מילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ'ן, במסגרת תפקידיו. אף על-פי כן, בתקופה שבין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן במקרים הבאים: בשנים 2014-2013 נתניהו פעל מול גורמי ממשל אמריקאים על-מנת שתינתן למילצ'ן אשרת כניסה לארצות-הברית, בשני אירועים; בשנת 2013 נתניהו פנה לשר האוצר דאז, יאיר לפיד, בעניין הארכת משך הפטור מדיווח ותשלום מס הכנסה הניתן לתושבים חוזרים, ממנו נהנה מילצ'ן; ובשנת 2015 נתניהו פעל בעצמו והנחה את מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה, בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת רשת וקשת, על-מנת שהשקעה אותה בחן מילצ'ן באותה העת, תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.

לפי כתב האישום, במעשיו אלה עשה נתניהו מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור ובטוהר המידות. זאת, בכך שקיים במשך שנים מערכת יחסים פסולה עם מילצ'ן ופאקר, במסגרתה קיבלו מהם נתניהו ורעייתו טובות הנאה בהיקפים גבוהים מאוד, בזיקה לתפקידיו הציבוריים ולמעמדו כראש ממשלת ישראל. עוד נטען כי נתניהו עשה מעשי הפרת אמונים הפוגעים פגיעה מהותית באמון הציבור, בטוהר המידות ובתקינות המעשה המינהלי, בכך שפעל במילוי תפקידיו הציבוריים בניגוד עניינים חריף ומתמשך בין מחויבותו האישית למילצ'ן לבין מחויבותו לציבור.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.