איש העסקים יוסי מימן הלך לעולמו בגיל 75

מימן השאיר אחריו אישה ושלושה ילדים, ובין עסקיו נמנו בין היתר יבוא גז ממצרים והחזקות בערוץ 10 • לאורך השנים ידעו עסקיו של מימן עליות וירידות, וב-2017 היה מעורב בפרשת שוחד ענקית בפרו

יוסי מימן / צילום: תמר מצפי
יוסי מימן / צילום: תמר מצפי

איש העסקים יוסי מימן הלך לעולמו בגיל 75. מימן נולד לניצולי שואה יוצאי פולין וגדל בפרו. בשנות ה-70 הקים את חברת מרחב וביסוס הפעילות שלה במגוון תחומים ובמגוון מדינות. מימן היה בן 75 במותו, הוא השאיר אחריו אישה ושלושה ילדים

מימן היה בעשורים האחרונים מהדמויות הבולטות ביותר במשק הישראלי. בין עסקיו נמנו בין היתר יבוא גז ממצרים והחזקות בערוץ 10. לפני מספר שנים נקשר שמו של מימן בפרשת שחיתות בפרו, ונחשד ששיחד את הנשיא. מימן סבל בשנים האחרונות מבעיות בריאותיות.

רכבת ההרים העסקית

מימן הוא אחד מאנשי העסקים הישראלים שידעו הכי הרבה שיאים ושפלים. היו שנים שבהם לא היה חבר אלפיון שלא נכח במסיבות יום העצמאות הגרנדיוזיות שלו בווילה המפוארת בהרצליה, ושנים אחרות שבהן עורר כעס רב של בעלי אג"ח בכמיליארד שקל שלא הצליחו להגיע איתו להסדר חוב.

הייתה לו הילה של מוסדניק לשעבר (במציאות כנראה רק סייע למוסד כשכבר היה איש עסקים) שעשה עסקים ברחבי העולם הרבה לפני שהייתה כאן גוורדיה מכובדת של אנשי עסקים בינלאומיים. הוא נשא את התואר האיש שהביא גז לישראל עוד לפני יצחק תשובה, אבל איבד אותה בצורה כואבת; התקשורת שקסמה לו גם הניבה לו הפסדים של מאות מיליוני שקלים, כאשר התפתה להיות בעליו של ערוץ 10 שהיה אז בהקמה.

הוא הפך לסוג של עד מדינה (עד משתף פעולה) במערכת המשפט הפרואני, לאחר שבחשבונות הבנק שלו התגלו 35 מיליון דולר של כספי שוחד סביב מכרזי תשתית, ו"יצא" מהסיפור בקנס של מיליוני דולרים בודדים, והוא איש העסקים היחיד בנוף המקומי שהתוודה שחלה בשחמת הכבד בעקבות התמכרות לאלכוהול.

מימן נולד ב-1946 במחנה עקורים בגרמניה, לזוג ניצולי שואה יוצאי פולין, שעברו מאוחר יותר לפרו, שם גדל ואף פיתח קריירה, לאחר לימודים בארצות הברית. ב-1971 עלה לישראל וב-1975 הקים את חברת מרחב שעסקה בפיתוח וניהול פרויקטי תשתית, אנרגיה, תקשורת וחקלאות, בדרום ומרכז אמריקה, בחבר המדינות, בסין ובמזרח התיכון.

ב-2000 היה, לפני תשובה כאמור, האיש שהביא את חזון הגז לישראל - אבל בדרך של יבוא ממצרים. הוא הקים עם איש העסקים המצרי חוסיין סאלם שהיה מקורב לנשיא אז, חוסני מובארק, ועם החברה הממשלתית לנפט של מצריים, את EMG , שהחלה בהנחת צינור להובלת גז מאל עריש לאשקלון.

באותה תקופה, 2002, קנה מימן את חברת אמפל, רוקן אותה מתוכנה הקודם, וגייס לה - חזון הגז המיובא כלל חוזים ארוכי טווח ותחזיות להכנסות של שנים - כספים באמצעות אג"ח (שלוש סדרות) ומימון בנקאי. לאחר מכן מכר לה בהדרגה את מרבית המניות של EMG שהיו במרחב הפרטית, כ-35%. מכר לה את מרבית מניות מרחב (שנשארה פרטית) ב-EMG.

האביב הערבי וביטול חוזה הגז

אלא שלימים, לצד גילוי הגז הטבעי בישראל (מאגר תמר, ב-2009) שקצת העיב על עתיד יבוא הגז ממצרים, פרץ גם "האביב הערבי" עם המהומות שפרצו בעקבותיו במצרים. הכאוס הוביל לסדרת מעשי חבלה בצינור הגז של EMG, וב-2012 ביטלה מצרים את חוזה הגז והותירה את EMG ואמפל בחובות עצומים.

באותה שנה הופסקו גם מסיבות יום העצמאות הגרנדיוזיות של מימן. אבל החוב נשאר. אמפל הייתה חייבת למחזיקי האג"ח שלה כמיליארד שקל, וכאשר הדיונים על הסדר החוב עלו על שרטון, הודיעה במפתיע על הליך של פשיטת רגל בארצות הברית, שם הייתה רשומה, מה שעורר את כעסם של בעלי האג"ח. החברה עברה לידי מפרק אמריקאי, וזה הצליח לפני שנים אחדות לצמצם במעט את בור החובות ולמכור את צינור הגז לתשובה, בשיתוף נובל אנרג'י, כאשר הפעם כיוון הצינור הפוך: גז ישראלי שנמכר למצרים.

פרשת השוחד בפרו

ב-2017 התפוצצה פרשת שוחד ענקית בפרו - חברת התשתיות הברזילאית אודברכט סללה את דרכה למכרזי התשתית הגדולים של המדינה, בעיקר תשתית אוטוסטרדות, בתשלומי שוחד לבכירים שונים.

אחד החשודים היה הנשיא לשעבר (2001-2006) אלחנדרו טולדו, בעבר ידיד טוב של מימן. אלא שאצל מימן לא התגלה באותה תקופה זכר כלשהו לכספי השוחד, ואילו בחשבונות הבנק של מימן התגלו 35 מיליון דולר שעקבותיהם הובילו לאודברכט. מימן מצדו טען שהיה רק איש קש ומתווך, ואילו טולדו טען בתוקף כי מימן רימה אותו והוא עצמו היה נשוא השוחד. בראיון לגלובס ב-2019 טען טולדו כי מימן רימה אותו ושיקר לו וניצל את ידידותו (מימן מסר אז כי הדברים אינם ראויים לתגובה).

בכירים בפרקליטות של פרו הגיעו אז לישראל לגבות עדות מיוסי מימן, בשגרירות פרו בתל אביב וגם בביתו בהרצליה, ובעקבות העדויות שמסר לא הוגש נגדו כתב אישום אך הוא נדרש, בנוסף ל-35 מיליון הדולר, גם לשלם קנס של כמה מיליוני דולרים (גובה הסכום הסופי לא ידוע). טולדו מצדו נמלט לארצות הברית ובימים אלה שופט בבית המשפט בקליפורניה אישר את הסגרתו לפרו, בכפוף למסמכים שהפרואנים צריכים לספק.