אוסטריה: הקנצלר קורץ התפטר בעקבות חקירתו בפרשת קניית סיקור חיובי

התביעה במדינה חושדת כי קורץ העביר תקציבים ממשלתיים לפרסום ולקיום סקרים לעיתונים ולאתרים של קבוצת התקשורת "אוסטריה", ובתמורה העיתונים פרסמו ידיעות וסקרים מפוברקים שמציגים אותו באור חיובי • קורץ מכחיש את ההאשמות נגדו

סבסטיאן קורץ / צילום: Associated Press
סבסטיאן קורץ / צילום: Associated Press

אוסטריה נמצאת במשבר פוליטי אחרי שהקנצלר סבסטיאן קורץ התפטר הערב, על רקע חשד לשחיתות בה היו מעורבים הוא ובכירים בצמרת מפלגת העם האוסטרית. הקנצלר האוסטרי (35), שהיה ראש הממשלה הצעיר בעולם כשנבחר לתפקיד לראשונה ב־2017, חשוד כי היה מעורב בקנוניה לפרסם בעיתונים אוסטריים סקרים מחמיאים ו"משופצים" לפני הבחירות. זאת בתמורה לכספים ממשלתיים, שזרמו לעיתונים אלה, בדמות תקציבי פרסום והוצאות נוספות. הוא ועמיתיו מכחישים את כל ההאשמות נגדם אך קורץ התפטר בכל זאת לאחר ששותפיו העמידו לו אולטימטום.

הפרשה התפוצצה ביום רביעי האחרון, אז פשטה המשטרה בצעד יוצא דופן על משרד הקנצלר, משרדי מפלגת העם, משרד האוצר ומקומות נוספים. היא החרימה מסמכים, מחשבים וככל הנראה טלפונים.

משרד התובע העוסק בפרשות שחיתות הגיש קודם לכן מסמך לבית המשפט, שבו מוצג החשד ל"קניית" סיקור חיובי במהלך שנת 2016, אז כיהן קורץ כשר החוץ, אך כבר לטש עיניו לתפקיד ראש המפלגה וקנצלר אוסטריה. באופן רשמי, קורץ חשוד במעורבות במעשי שוחד, וכמה ממקורביו גם במרמה ובהפרת אמונים.

לפי ההדלפות מהחקירה, קורץ כינה את יריבו בתוך מפלגת העם בכינויי גנאי, וקיבל עדכונים על שיתוף הפעולה עם קבוצת התקשורת "אוסטריה". הקבוצה מכחישה בתוקף כי קיבלה כסף בעבור סיקור חיובי, או פרסום סקרים מחמיאים. לפי ניתוח שפורסם בתקשורת האוסטרית, עם זאת, העיתון קיבל כ־8.5 אירו לקורא ממשרדי הממשלה השונים, במקום הראשון מבין העיתונים הארציים.

נמצאו סמסים מפלילים

החשד של התביעה נובע מעיון בהודעות הטקסט, שנשמרו בטלפון הנייד של תומאס שמיד, לשעבר שר בממשלה האוסטרית ומי שנחשב למקורב מאוד לקורץ. הנייד נתפס במסגרת חקירה אחרת. בימים האחרונים, מאז הגשת המסמך לבית המשפט, דלפו לתקשורת האוסטרית קטעים מתוך ההתכתבויות בין שמיד, קורץ ואחרים, בהם הם מקללים פוליטיקאים אחרים, מארגנים תרגילים פוליטיים ולפי החשד גם דנים בעסקה הלא־כשרה לפרסום סקרים מחמיאים בעיתוני קבוצת "אוסטריה" של האחים פלנר ועוד.

החקירה עודנה מתנהלת, אך ההאשמות וההודעות שפורסמו בתקשורת גרמו לשותפה של קורץ לקואליציה - מפלגת "הירוקים" - להציב אולטימטום למפלגת העם. "הירוקים" דרשו מינוי של פוליטיקאי אחר לתפקיד הקנצלר, ואיימו להצביע בעד בהצבעת אי־אמון, שתוכננה ליום שלישי הקרוב. בתגובה, הודיע קורץ על התפטרות בערב שבת. מי שאמור להתמנות לתפקיד הקנצלר הוא שר החוץ אלכסנדר שאלנברג.

באוסטריה, עם זאת, הרוחות טרם נרגעו. האופוזיציה מאשימה את "הירוקים" בכך שחברו ל"מפלגת העם" ובכך שהמפלגה מאפשרת לקורץ לנהל הליך משפטי בעודו מכהן כראש הסיעה בפרלמנט, ומכהן כ"קנצלר הצללים" בפועל. ראש הירוקים ורנר קוגלר, המכהן כסגן הקנצלר אמר לאחר ההתפטרות, כי היא "מאפשרת לנו להמשיך בעבודת הממשלה על בסיס הסכמות הקואליציה". ראש מפלגת החירות הימנית, הרברט קיקל, אמר כי "קורץ בורח לחסינות הפרלמנטרית".

המפלגה הסוציאל־דמוקרטית אמרה כי גם אם קורץ התפטר, "'שיטת הטורקיז' (על שם הצבע החדש שקורץ העניק למפלגה השמרנית לשעבר במסגרת "חידוש" פני המפלגה) עדיין קיימת". מנהיגת המפלגה אמרה כי בתפקידו כראש הסיעה בפרלמנט האוסטרי "קורץ ימשיך למשוך בכל החוטים".

תמיכה בתוך המפלגה

למרות ההתפטרות, הקנצלר האוסטרי נהנה מתמיכה גדולה בשורות מפלגתו. עוד לפני הודעת ההתפטרות הודיעו ראשי המפלגה המכהנים כמושלי המחוזות השונים באוסטריה כי הם תומכים בו וכי על המפלגה לפרוש באופן מיידי אם תחליט להעמיד פוליטיקאי אחר בראשה. הם נסוגו מהתמיכה בסוף השבוע. בנוסף, שאלנברג המוצע לתפקיד הקנצלר נחשב לבעל ברית הדוק של קורץ במפלגה וכמי שעשוי "לשמור את המקום" עד לקאמבק אפשרי.

כעת הכדור נמצא במגרש של "הירוקים", שצריכה להכריע אם להמשיך בקואליציה עם מפלגת העם תחת הנהגת שאלנברג. האופוזיציה שוקלת לנקוט צעד חריג ולהתאחד, כולל ישיבה משותפת בממשלה עם "מפלגת החירות" הימנית - דבר שהיה טאבו בעבור הסוציאל־דמוקרטים - כדי להדיח את הקואליציה המכהנת.

זו הפעם השנייה שבה קורץ נאלץ להתפטר, אחרי שב־2019 הכריז על בחירות חדשות בעקבות "פרשת איביזה" - התיעוד החשאי של ראש מפלגת החירות דאז, היינץ־כריסטיאן שטראכה, בווילה באי הספרדי מבטיח תקציבים ממשלתיים למשפחת אוליגרך רוסי תמורת תמיכה בבחירות. זאת, בין השאר על ידי קניית כלי תקשורת. חומרי החקירה שנאספו על ידי התביעה בפרשה זו וצווי חיפוש בטלפונים שהיא איפשרה הם אלו שהובילו להאשמות הנוכחיות.