אחרי פרישת שטרן: הממשלה רוצה לדחות את הבחירות לסוכנות

גורמים בממשלה פועלים בניסיון לדחות את הבחירות לראשות הסוכנות היהודית, מאחר שאין להם מועמד אחר מטעמם ברשימה הקיימת, ורוב המועמדים מזוהים עם האופוזיציה • היום יימשך שלב הראיונות שמתקיים במתחם בנתב"ג

אלעזר שטרן / צילום: דוברות הכנסת
אלעזר שטרן / צילום: דוברות הכנסת

פרישתו של השר אלעזר שטרן מהמרוץ לראשות הסוכנות היהודית טרפה את הקלפים ועשויה לגרום לדחייה בבחירת היו"ר לעתיד. לגלובס נודע כי גורמים בממשלה פועלים בניסיון לדחות את הבחירות מאחר שאין להם מועמד אחר מטעמם ברשימה הקיימת, ובודקים איך והאם ניתן לדחות את הבחירות לסוכנות. גורמים המעורים בנושא טוענים כי למרות הלחצים שמפעיל שר הביטחון גנץ לטובת עומר ינקלביץ, אין קונצנזוס סביבה ומאידך אין כל מועמד אחר ברשימה המזוהה עם הממשלה, אלא להיפך - ברשימה מככבים לא מעט מועמדים המזוהים עם הליכוד שלממשלת בנט אין כוונה להריץ אותם לתפקיד במקומו של שטרן.

בינתיים היום (ד') יימשך שלב הראיונות שמתקיים במתחם בנתב"ג, לאחר שהוועדה עברה לשם מחשש להפגנות נגד שטרן. היום יתקיימו עוד שני ראיונות לראשות הסוכנות. בבורסת השמות של המועמדים שמופיעים בימים אלה בפני הוועדה הבוחרת של הסוכנות, נמצאים בין היתר השגריר לשעבר מייקל אורן, השרה לשעבר עומר ינקלביץ', יו"ר הליכוד העולמי דני דנון, יו"ר דירקטוריון בית התפוצות אירינה נבזלין, המשנה לראש העיר ירושלים פלר חסן נחום וח"כ לשעבר מיכל קוטלר וונש, שניהלה את קשרי החוץ של הבינתחומי ומייעצת למשפחתו של הדר גולדין בצוות להשבת הבנים. חלק מהשמות המוזכרים כאן כבר עברו את שלב הריאיון ומדווחים (כל אחד כשלעצמו) על תחושות טובות מאוד. בפועל, קשה מאוד להעריך מי יזכה בתפקיד, שהיה עד לפני ימים אחדים בכיס של שטרן.

ביום שני יערכו בסוכנות מיפוי ראשוני של המועמדים ובשבוע לאחר מכן, על פי הלו"ז המקורי, הייתה אמורה להתקבל החלטה. גורמים בממשלה שפנו לוועדה לבדוק את האפשרות לדחות את הבחירות, התבקשו לתת להם לסיים את שלב המיונים ולאחר מכן לקבל החלטה.

גורמים במוסדות הלאומיים טוענים כי עם פרישתו של שטרן נפתחה הדרך לדיל למינוי דני דנון לראשות הסוכנות היהודית מחד ואת עומר ינקלביץ לראשות קרן היסוד מאידך. אולם בסביבתה של ינקלביץ' טוענים כי היא מתמודדת על תפקיד ראש הסוכנות. שני החסמים שתצטרך להתגבר עליהם כדי לקבל את התפקיד הם יאיר לפיד שלא ימליץ עליה, וכן הליברלים בוועדה שאפשרי שלא ירצו להצביע עבור אישה חרדית. מהצד השני, בליכוד דוחפים את דנון ומקווים שניסיונו בתפוצות יסייע לו לעבור את חברי הוועדה המזוהים עם הממשל הדמוקרטי.

מנגד, יש מי שכבר מנסים להפוך את העובדה כי אין מועמד לממשלה להזדמנות למנות אישה לתפקיד - מה שמציב בחזית אחת את קוטלר וונש, נבזלין, ינקלביץ' וחסן נחום. אם אכן הלחצים שמפעילה הממשלה לדחיית הבחירות ייענו בחיוב על ידי חברי הוועדה, מי שימשיך לשאת בתפקיד יו"ר הסוכנות כממלא מקום הוא יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל שנכנס לתפקיד מאז התמנה יצחק הרצוג לתפקידו כנשיא המדינה.