מנפיקות ומזנקות ביום המסחר הראשון: מדוע קפצה המניה של חברת תשלומים קטנה בעשרות אחוזים?

מניית פלטפורמת התשלומים פיימנט מצטרפת למספר חברות נוספות שזינקו מיד לאחר ההנפקה • סיבות אפשריות לתופעה: ביקושי יתר טרם ההנפקה, נכונות של בעלי החברה המונפקת לקצץ בשווייה וסחירות דלה, לנוכח החזקת רוב הסחורה בידי מספר בעלי מניות מרכזיים

מימין: גיא יוחנן, מייסד פיימנט, ויניב גילאור, מייסד ומנכ''ל / צילום: יח''צ
מימין: גיא יוחנן, מייסד פיימנט, ויניב גילאור, מייסד ומנכ''ל / צילום: יח''צ

אחת התופעות המאפיינות את גל הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) ששוטף את הבורסה בת"א בשנה האחרונה היא זינוקים של עשרות אחוזים בחלק ממניות החברות המונפקות ביום המסחר הראשון שלאחר הנפקתן.

הסיבות לכך עשויות להיות ביקושי יתר טרם ההנפקה וקבלת הקצאות חלקיות לגופים שביקשו לקחת בה חלק; נכונות של בעלי החברה המונפקת לקצץ בשווייה עקב לחץ המשקיעים המוסדיים - מה שהופך את ההשקעה במניה לאטרקטיבית; כשבחברות המונפקות לפי שווי נמוך נוספת לכך גם סחירות דלה, לנוכח החזקת רוב הסחורה בידי מספר בעלי מניות מרכזיים, שאינם מעוניינים או יכולים למכור את מניותיהם.

גייסה 20 מיליון שקל

דוגמה לתופעה המדוברת מספקת מניית פלטפורמת התשלומים פיימנט, עם זינוק שהגיע במהלך יום המסחר הראשון שלה ליותר מ-100%, ובהמשך נחלש לכ-60%. כל זאת, במחזור מצומצם של כמה מיליוני שקלים בודדים.

פיימנט, המציעה תשלומים באשראי בבתי עסק, השלימה בימים האחרונים גיוס של קצת יותר מ-20 מיליון שקל, לפי שווי חברה שנע סביב כ-100 מיליון שקל "אחרי הכסף", בהובלת לידר הנפקות.

החברה הוקמה בסוף 2014 והיא פועלת בתחום התשלומים על דרך האשראי הצרכני בנקודות המכירה (POINT OF SALE) תחת המותג PAYMENT, באמצעות פלטפורמת תשלומים טכנולוגית למכירת אשראי צרכני דרך בתי עסק כאמצעי תשלום, אגב רכישת מוצר או שירות. באמצעות הפלטפורמה, מעניקה החברה הלוואות כאמצעי תשלום בבתי עסק שונים ללקוחות בתי העסק.

מייסדי פיימנט ובעלי השליטה בה הם יניב גילאור, המכהן כמנכ"ל, וגיא יוחנן, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. בעלי מניות נוספים בפיימנט הם חברת הבשר בלדי של ארז דהבני והאחים פיני ואמיר יעקובי, שלא באמצעות חברת התשתיות הנושאת את שמם ונסחרת בבורסה.

יו"ר פיימנט הוא אורי שוקר, שעזב לפני כשנה את תפקידו כסמנכ"ל בכיר בישראכרט ולפני כן ניהל את חטיבת אשראי ושותפים בכאל ושימש בכמה תפקידים בכירים בבנק לאומי.

כמו חברות טכנולוגיה צעירות אחרות ורבות שהגיעו לבורסה בגל ההנפקות הנוכחי, גם פיימנט הגיעה לבורסה בזמן שאת דוחותיה הכספיים עיטרו הערות רואי חשבון, טרם גיוס ההון שביצעה כעת. אותן הערות הפנו את תשומת לב המשקיעים להפסדים של כ-9 מיליון שקל שצברה החברה מאז הקמתה ולתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת של כחצי מיליון שקל. את מחצית השנה הראשונה סיכמה פיימנט עם הכנסות של כ-3 מיליון שקל - דומה להכנסותיה בשנת 2020 כולה, והציגה רווח סמלי של כ-100 אלף שקל.

פיימנט לא לבד

פיימנט אומנם בולטת בזינוקים החריגים שרשמה עם תחילת המסחר בה, אולם היא אינה יחידה, ורבות מהמניות שהונפקו בבורסה באחרונה, הן מתחום הטכנולוגיה והן אחרות, נהנו גם הן מקפיצות חדות בערכן, עם תחילת המסחר בהן.

עם המניות שבלטו עם תחילת המסחר בהן נמנית גרופ 107, העוסקת בפיתוח ושיווק תוכנה למסחר בני"ע, שקפצה ביום המסחר הראשון שלה ביותר מ־50%; חברת הביטוח הדיגיטלית ליברה, עם קפיצה יומית שהתקרבה ל־40%; ומניות חברות אריקה כרמל - יצרנית מכשיר בי־קיור לייזר - וחברת הנדל"ן בוליגו, שהוסיפו כ־20%־25% לערכן כל אחת.

 
  

יחד עם זאת, בחלק מאותן מניות ורבות אחרות שטיפסו עם תחילת המסחר הגיע התיקון בהמשך, שקיזז חלק גדול מהעליות החדות ואף לעיתים מחק אותן לחלוטין, ובפרספקטיבה נרחבת יותר יש לציין, כי כמחצית מיותר מ־100 חברות שהצטרפו לבורסה בהנפקת מניות ראשונית, כחלק ממעגל ההנפקות יוצא הדופן, הסבו הפסדים למשקיעים בהן.