הימורים "מטורפים" על 200 דולר לחבית נפט פולשים לשוק האופציות

סוחרים מהמרים שהראלי בנפט גולמי אמריקאי לשיא של שבע שנים הוא רק ההתחלה, למרות שהתרחבות הכלכלה העולמית מאטה מעט

מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock
מתקן הפקת נפט בערב הסעודית / צילום: Shutterstock

המסחר השורי באופציות של נפט גולמי מסמן ש"ראלי האנרגיה" רחוק מאוד מסיום.

הסוחרים מהמרים שוב שהבנ'צמרק לחבית נפט אמריקאית יעלה אל מעל רף ה־100 דולר, לעומת מחיר של 82 דולר לאחרונה, כבר בדצמבר. נפט גולמי אמריקאי, המוכר בשם נפט מערב טקסס או WTI, עלה החודש ב־10% ובמהלך השנה ב־70%, אבל לא הגיע למחיר של 100 דולר מאז התרסקות מחירי הנפט ב־2014.

ההימורים בצד השני של האוקיינוס אפילו אגרסיביים יותר. כמה סוחרים מהמרים על כך שנפט ברנט, הבנצ'מרק העולמי, יגיע לשיא של 200 דולר לחבית עד דצמבר 2022, על פי נתונים של החברה QuikStrike. אופציות נותנות למשקיעים את הזכות לקנות או למכור במחיר קבוע מראש עד תאריך יעד מסוים. סוחרים לרוב משתמשים באופציות על מנת לעשות הימורים בכיוון אחד או כדי להגן על תיקי ההשקעות שלהם.

המסחר השורי הזה מהווה בעצם הימור על כך שההפרעות בשרשראות אספקה והמחסור במקומות רבים ימשיך לדחוף מעלה את שוקי האנרגיה, על אף האטה בהתרחבות הכלכלית העולמית וחששות מכך שמחיר גבוה יותר של גז טבעי ושל נפט יפגע בהוצאות הצרכנים. ההימורים מראים גם שמשקיעים נמשכים להשקעות קטנות מראש ומסחר באופציות שמניב החזרים מהירים, באופן המזכיר את המסחר בשוק המניות השנה.

חברות התעופה דואגות לרווחים

"לא ראיתי כאלה מחירי סטרייק כבר זמן רב", אמר מארק בניניו, מנהל שותף למסחר אנרגיה ב־StoneX Group, בהתייחסות למחיר של נכס כלשהו עליו התחייבו הקונה וכותב האופציה להתחשבן ביניהם. "המומנטום והמגמה גבוהים יותר".

וול סטריט צופה לראות אם העלייה במחירי האנרגיה תפגע ברווחי חברות ברבעון השלישי. בחברת התעופה דלתא איירליינס  הזהירו ביום רביעי משקיעים שהחברה צופה שהעלייה במחירי הדלק תפגע ברווחים ברבעון הרביעי. בימים הקרובים, הרווחים של חברות תעופה כולל יונייטד  ואמריקן איירליינס  יחשפו מידע נוסף על הנושא הזה.

צמצום המלאי כבר משפיע במידה משמעותית. מחיר נפט גולמי אמריקאי הגיע לאחרונה לרמות הגבוהות ביותר זה כמעט שבע שנים. מחירי הגז הטבעי עלו השנה יותר מכפליים ונסחרים ביותר מחמישה דולר למיליון BTU. ישנם אנשים המזהירים מאינפלציה ממושכת, ואחרים המזהירים מכך שמחירי אנרגיה גבוהים יפגעו בצרכנים שכבר כעת צופים שישלמו יותר כסף לחמם את בתיהם בחורף.

סימן אחד לשיגעון בשוק האופציות של הנפט הגולמי: התנודתיות הצפויה - מדד האומר עד כמה סוחרים צופים שהמחיר של נכס כלשהו ישתנה בתקופת זמן נתונה - עלתה לצד המחירים בשבועות האחרונים, שלא כמו ביחס הרגיל שבו עליית מחירים גורמת לירידה בתנודתיות ולהיפך. סוחרים אומרים שזה מהווה סימן לכך שכל כך הרבה סוחרים נכנסים לשוק שתנודות גדולות הן כמעט בלתי נמנעות.

"זה פשוט שוק מעט פרוע כרגע", אמר ג'ון גרצינגר, שותף בחברה Flashpoint Energy Partners, הסוחרת באופציות של נפט.

הימורים שוריים אגרסיביים

בממוצע, כ־167 אלף אופציות של WTI החליפו ידיים כל יום באוקטובר, הכמות הכי גדולה מאז מרץ 2020, על פי נתוני קבוצת CME. אופציית call במאה דולר, חוזה שורי הנותן זכות לקנות חוזים על נפט, היא האופציה המוחזקת ביותר בשוק ה־WTI כעת, על פי QuikStrike. סוחרים אומרים שזה לא מצב רגיל בגלל המרחק בו האופציה הזו נמצאת מעל רמת המסחר הנוכחית, או "מחוץ לכסף" כפי שמצב זה מכונה (OTM).

הסוחרים כבר פנו להימורים כאלה מוקדם יותר השנה, אבל הפעילות עלתה שוב לאחרונה. מספר חוזי אופציות call פתוחים הקשורים לכך ש־WTI יגיע למחיר של 100 דולר לחבית בכל תעריכי הפקיעה עבר ביום חמישי 141,500, המקבילים ליותר מ־141 מיליון חביות נפט - יותר מיום שלם של תפוקה של כל כלכלת העולם.

אופציות call הקשורות להנחה שנפט מערב טקסס יעלה ל־95 דולר או ל־180 דולר לחבית גם הן היו פופולריות בשבוע האחרון, על פי נתוני QuikStrike.

בניניו אמר שסוחרים ספקולנטים עשו הימורים שוריים אגרסיביים על נפט בשנה האחרונה. ככל שהאיץ הראלי של הסחורה הזו, רבים מהסוחרים סגרו את הפוזיציות שלהם באופציות קיימות והימרו על כך שהנפט יעלה אפילו למחיר גבוה יותר.

באותה עת, נפח הפעילות הספקולטיבית עשוי לגרום לנסיגות גדולות חד יומיות בשוק הנפט אם יתגלו נתונים כלכליים או מידע חדש הנוגדים את הנרטיב השורי.

אנליסטים של ג'י פי מורגן צ'ייס אמרו החודש שהם צופים שנפט ברנט ייסחר במחיר של 84 דולר לחבית עד סוף השנה. סנטימנט שורי ופוזיציות לצד הסיכוי של חורף קשה העלו את המחירים. עם זאת, ירידה בביקוש עשויה לגרום להם לרדת.

"המרכיב היסודי בנפט עשוי בסופו של דבר לאכזב את ההייפ", כתבו בהודעה מהיום הראשון של החודש. "אנו חושבים בנוסף, שישנה הערכת חסר של הסיכונים".