ג'ורג' חורש וגיורא אקרשטיין לא לבד: מיהו יזם הנדל"ן שהעביר מניות בשווי 50 מיליון שקל לילדיו

לאחר שורה של בעלי הון, ובהם ג'ורג' חורש, צדיק בינו, גיורא אקרשטיין וקובי מימון, העביר גיל בלוטרייך מניות מישורים בשווי של כ-50 מיליון שקל לילדיו • עוד קודם לכן מימש את רוב החזקותיו בחברה תמורת כ-110 מיליון שקל, ונותר בעל מניות מיעוט בחברה שייסד

גיל בלוטרייך / צילום: תמר מצפי
גיל בלוטרייך / צילום: תמר מצפי

גיל בלוטרייך, מייסד ולשעבר בעל השליטה בחברת הנדל"ן מישורים, מצטרף לשורה של בעלי הון מקומיים שהעבירו בשנים האחרונות את עיקר נכסיהם לבני הדור הבא.

בלוטרייך עדכן באחרונה את מישורים על שינוי בהחזקותיו בחברה, בעקבות שינוי שביצע במסמכי ההתאגדות של החברה המשפחתית (Blutrich Holdings), הרשומה בקנדה, כך שכעת הנהנים בה בחלקים שווים, באמצעות חברת נאמנות, הם ילדיו של בלוטרייך - בן צבי, רון, שי, אדם ואלה - כולם אזרחי קנדה ואחד מהם גם אזרח ישראל.

החזקות בלוטרייך במישורים עומדות כיום על כ-15% מהון החברה, בשווי שוק נוכחי של כ-50 מיליון שקל, אחרי טיפוס של כ-40% שמציגה מניית מישורים  מתחילת השנה, שמחירה משקף לחברה שווי שוק נוכחי של כ-320 מיליון שקל.

בתחילת שנת 2020, רגע לפני שמשבר הקורונה היכה בבורסות בעולם ובארץ, מכר בלוטרייך (בשני שלבים) מניות המהוות כ-17% מההון של מישורים, שבהן החזיק תמורת קרוב ל-70 מיליון שקל. 

את אותן מכירות ביצע בלוטרייך לפי מחיר מניה של כ-11 שקל, מרחק נגיעה מרמת שיא של שבע שנים שקבעה המניה באותה עת, ומחיר ששיקף למישורים אז שווי שהתקרב ל-400 מיליון שקל, גבוה בכ-20% מהערך הנוכחי - הנע סביב 9 שקלים למניה.

למימושים של בלוטרייך אשתקד קדמה מכירת מניות לשותפו לשעבר, אלכס שניידר, תמורת 45 מיליון שקל, כך שבסך הכול הסתכמו המימושים שלו במניית מישורים עד כה בכ-110 מיליון שקל.

מאבק השליטה עם השותף אלכס שניידר

מישורים פועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובארה"ב ומחזיקה בשליטה בחברת סקייליין, העוסקת בנדל"ן מניב ובמלונאות בקנדה ובארה"ב. סקייליין נסחרת בבורסה בשווי של 345 מיליון שקל, אחרי קפיצה חד-יומית של יותר מ-40% שרשמה מנייתה בחודש שעבר, בעקבות דיוווח על אודות מכירת מרבית אתרי הנופש שלה בקנדה תמורת כ-530 מיליון שקל.

מישורים החלה לפעול בשנת 1990 תחת הנהגתו של בלוטרייך, שהחל את דרכו בנדל"ן כמתווך ברעננה, עבר לתחום היזמות, תחילה באזור השרון ובהמשך בארה"ב, עד שהגיע לביקור בטורונטו והפך לתושב קבע שם. מניותיה של החברה הונפקו בבורסה בת"א בשנת 2007.

בשנים האחרונות עלתה מישורים לכותרות בעיקר בקשר לסכסוך ולמאבק השליטה שהתחולל בין בלוטרייך ובין השותף שצירף, אלכס שניידר. את שניידר, איל הון יהודי-קנדי, שבעבר היה לזמן קצר בעלי מועדון הכדורגל מכבי ת"א, הכניס בלוטרייך כשותף לשליטה במישורים בסוף שנת 2015, באמצעות הנפקת מניות פרטית ומכירת נתח ממניותיו. בסך הכול השקיע שניידר עד היום קרוב ל-140 מיליון שקל במניות מישורים - דומה לשווי השוק של מניותיו, המהוות כ-45% מהון החברה.

בנובמבר 2018 נחשף סכסוך בין שני השותפים, והטענות ההדדיות שלהם הלכו והחריפו עם הזמן. בתום מאבק ארוך ועיקש הצליח שניידר לבסס אשתקד את שליטתו במישורים.  

בסיכום המחצית הראשונה של השנה נשחקו הכנסותיה של מישורים ביותר מ-20%. לצד זאת, עלות הפעילויות שלה הצטמצמה ונוסף על כך היא הציגה עליית שווי נכסים, אחרי שהללו נשחקו בשנה שעברה, וכן שינוי חיובי בסעיפי מימון, כך שבשורה התחתונה נרשם רווח נקי של כ-8 מיליון שקל, לעומת הפסד של קרוב ל-40 מיליון שקל במחצית המקבילה ב-2020 ובשנה החולפת כולה.

מניית החברה רשמה בשנה האחרונה התאוששות ניכרת, והיא נסחרת כיום במחיר הגבוה בכ-130% מרמת השפל שקבעה ביולי 2020. 

צוואות בצמח המרמן ובבריל

גם חברת הנדל"ן צמח המרמן מעדכנת כעת על הוראות צוואת תהילה פייגלין, שנמנתה עם בעלי השליטה בחברה, עם החזקה של כ-7.5% מההון. לפי הוראות הצוואה יועברו מניותיה לשתי בנותיה - מתיה גרינהולץ ותמר ברעם - וכן לידי מנכ"ל החברה חיים פייגלין, בנו של נתנאל פייגלין (אשר המנוחה הייתה אלמנתו).

עוד בבורסה ממתינים לפתיחת צוואת אביהם - בני משפחתו של אליעזר בוסקילה, בעל השליטה ביצרנית ומשווקת הנעליים ומוצרי האופנה בריל, שנפטר בחודש ספטמבר בגיל 85.

בשנים האחרונות מי שמנהל בפועל את עסקיה של בריל הם דור ההמשך של בוסקילה - חתנו, מנכ"ל החברה יהודה אלבז, ובנו, שלמה בוסקילה, בתפקיד המשנה למנכ"ל, כך שלפי ההערכות, הפטירה לא צפויה ליצור זעזוע בפעילותה של בריל.

 
  

מעביר את המניות בגיל צעיר יחסית

מהלך העברת המניות של בלוטרייך במישורים לילדיו מגיע בהמשך למה שנראה כטרנד של העברת נכסים שביצעו כמה בעלי הון מוכרים במשק ובשוק ההון, עקב שילוב נסיבות של גיל מתקדם ושינויים ארגוניים בחברות שבבעלותם.

לעומת יתר השמות שעלו באחרונה בהקשר זה, בלוטרייך מבצע את העברת המניות בגיל צעיר יחסית, 56, לעומת בעלים אחרים שביצעו את העברת נכסיהם בדרך כלל בשנות ה-60 וה-70 לחייהם, ואף מאוחר מכך.

בחודשי הקיץ האחרונים היה זה חיים דנון, מבעלי יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס (UMI) ובעלי החברה הפרטית קומסקו, יבואנית ציוד הנדסי וכלי עבודה כבדים, שביצע שינוי במבנה ההחזקות בחברת קומסקו הולדינגס, שבאמצעותה הוא מחזיק במניות UMI.

במסגרת זו העביר דנון 72% מהזכויות ההוניות בחברה לשלושת ילדיו - ערן דנון, אפרת טלר וענבר דנון-לאוב, בחלוקה שווה ביניהם - בעוד שהאב נותר עם החזקה של 28% מקומסקו ועם מלוא זכויות ההצבעה בה.

זמן קצר לפניו החליט התעשיין הוותיק גיורא אקרשטיין לחלק 80% ממניות החברה בין ארבעת בני משפחתו, לקראת הנפקת המניות הראשונית של קבוצת המוצרים לבנייה אקרשטיין, שהושלמה בחודש יוני האחרון.

אחרי שנתחים מאותן החזקות נמכרו במסגרת ההנפקה תמורת כ-150 מיליון שקל, נותרו כיום בידיו של אקרשטיין עצמו כ-15% מהון החברה, בשווי שוק של כ-150 מיליון שקל, ובנתחים דומים מחזיקים בת זוגו סטפני (שולה) ושלושת הילדים - קרין, מאיה וצביקה.

חורש העביר את הבעלות ביוניון השקעות

עוד התברר באחרונה, בעקבות פרסום טיוטת תשקיף של תחנת הכוח דליה חברת אנרגיה (שהנפקתה נכשלה), כי איש העסקים ג'ורג' חורש, מעשירי ישראל, העביר לשני ילדיו - אנדרו ורוקסן - את הבעלות בחברת יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש.

יוניון השקעות מחזיקה בשלל פעילויות, שבין הידועות שבהן נכללות שותפות ברשת הדראגסטורים סופרפארם, רשת האופנה H&M בישראל, רשת המוצרים המוזלים דייסו וחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה.

בתחום האנרגיה, מלבד החזקה של כ-20% מהונה של דליה, עוד החזיקה יוניון עד לאחרונה בנתח ממניות חברת האנרגיה הירוקה סאנפלאואר, שנמכרו לקרן קיסטון כחלק ממכירת השליטה בחברה על-ידי רוני בירם וגיל דויטש.

ההחזקה המרכזית של חורש היא חברת יוניון מוטורס, יבואנית רכבי טויוטה - מסוכנויות הרכב המובילות בישראל.

קובי מימון - דרך נאמנות בגיברלטר

לפני כשנה היה זה איש העסקים קובי מימון שהעביר את החזקותיו בקבוצת האנרגיה והנדל"ן אקויטל לידי שלושת בניו - אורי, ניר ודן מימון - שהפכו לנהנים מכוח נאמנות בשם דה גייט סטלמנט (The Gate Settlement) שהקים אביהם בגיברלטר, ואשר מחזיקה במניות אקויטל.

אקויטל היא בעלת השליטה בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי ובשותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו, והיא נסחרת בבורסה בשווי שוק נוכחי של כ-3.5 מיליארד שקל. בימים האחרונים עדכנה אקויטל על החלטת דירקטוריון לפנות לחברה הבת, נפטא, בהצעה לניהול מו"מ על מיזוג שתי החברות.

העברת החזקותיו של מימון באקויטל לבניו נעשתה זמן קצר לאחר שהעביר נתח של כ-6% מהון החברה, בשווי שוק נוכחי של יותר מ-200 מיליון שקל, לידי הנאמנות שהקים בגיברלטר, וכן העביר לנאמנות את זכויותיו וחובותיו בקשר להחזקות בקבוצת יחק להשקעות, המחזיקה בגרעין השליטה באקויטל. גם החזקות משפחת מימון בחברת הנדל"ן הבורסאית פוליגון, של כ-52% מההון בשווי שוק נוכחי של כ-80 מיליון שקל, מוחזקות על-ידי נאמנות גייט סטלמנט.

העברות נכסים בולטות נוספות שביצעו אנשי עסקים ושוק הון ותיקים בשנים האחרונות בבורסה כוללות העברת חלק מההחזקות של צדיק בינו בחברה השולטת בבנק הבינלאומי לילדיו, והעברת החזקותיו של מוזי ורטהיים המנוח, שהעביר לילדיו את מניותיו בבנק מזרחי טפחות ובחברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה קולה בישראל.