לונדון מתאוששת? מחירי השכירות בשכונות היקרות שבו לרמתם לפני המגפה

המחירים בשכונות היוקרתיות ביותר בלונדון עלו בספטמבר האחרון בכ-11.7%, לעומת ספטמבר בשנה שעברה, לפי נתוני חברת המידע הנדל"ני הבריטית LonRes • ההתאוששות המסתמנת מתרחשת שלושה חודשים בלבד אחרי שהמשק בבריטניה נפתח מחדש ללא הגבלות קורונה. עד למועד זה, שוק השכירות בלונדון היה בצלילה

שכונת שורדיץ' האופנתית בלונדון / צילום: Shutterstock, Tupungato
שכונת שורדיץ' האופנתית בלונדון / צילום: Shutterstock, Tupungato

זינוק במחירי השכירות בשכונות היקרות ביותר של לונדון בחודשים האחרונים מחק את הצניחה שנרשמה בהם בעקבות מגיפת הקורונה; כך עולה מנתונים עדכניים לגבי שוק השכירות הדינמי בבירת בריטניה.

המחירים בשכונות היוקרתיות ביותר בלונדון עלו בספטמבר האחרון בכ-11.7%, לעומת ספטמבר בשנה שעברה, לפי נתוני חברת המידע הנדל"ני הבריטית LonRes. בשכונות אחרות בבירה הבריטית המחירים עלו בחדות בחודשים האחרונים - כ-3% באוגוסט בלבד - אולם טרם הגיעו לרמתם לפני מגיפת הקורונה.

ההתאוששות המסתמנת מתרחשת שלושה חודשים בלבד אחרי שהמשק הבריטי נפתח מחדש ללא הגבלות קורונה. עד למועד זה, שוק השכירות בלונדון היה בצלילה. העובדה כי עסקים רבים הרשו לעובדיהם לעבוד מהבית, הוטלו הגבלות על החיים הציבוריים ועל הנסיעה בתחבורה הציבורית, ביחד עם החשש מהדבקות וסגירת מקומות בילוי ומסעדות, תרמו לירידה מתמשכת במחירי השכירות הגבוהים ממילא בלונדון.

עד יולי האחרון, למשל, נרשמה ירידה של 2% במחירים המבוקשים לדירות בשנת 2021, לפי נתוני בנק המשכנתאות RightMove, בהשוואה לעלייה של 1% ביתר חלקי הממלכה המאוחדת. עד למועד זה מחירי השכירות בכל לונדון ירדו בקרוב ל-7% מתחילת מגיפת הקורונה.

היצע הדירות הפנויות להשכרה נמוך ב-68% מזה שנרשם לפני כשנה

אולם כעת מדווחים כלי התקשורת על היפוך מגמה, שמתחיל בשכונות המבוקשות ביותר בלונדון. מי שמחפשים דירות להשכרה נתקלים כעת בהיצע נמוך, שמקפיץ את המחירים למעלה באופן חד. היצע הדירות הפנויות להשכרה נמוך ב-68% מזה שנרשם לפני כשנה, לפי נתוני LonRes. "מי שמחפש לשכור דירה או לחדש חוזה צפוי להלם רציני", אמר אנליסט בחברה לסוכנות הידיעות "בלומברג", שדיווחה על התופעה. בשכונות הנחשבות ביותר בלונדון, כמו קנזינגטון, מרכז העיר או נוטינג היל, הגיעו המחירים למטר לרמה שנרשמה לפני מרץ 2020.

ההתאוששות מלווה בתחייה מחדש של העיר. כארבעה מיליון תושבים נסעו ברכבת התחתית של לונדון בשבוע האחרון של ספטמבר, לעומת כ-5.5 מיליון לפני מגיפת הקורונה. לפי איגוד התחבורה של לונדון, הצפיפות בתחנות הטיוב היתה הגדולה ביותר בספטמבר מאז מרץ 2020, מועד פרוץ המגפה. גם מספר הנוסעים בשדות התעופה של לונדון הוא הגבוה ביותר מאז תחילת מגיפת הקורונה, אך עדיין נמוך בעשרות אחוזים מהשיאים שנרשמו לפני המגפה.

"דירות שני חדרים בשורדיץ' (שכונה אופנתית בלונדון) הושכרו רק ב-20% מתחת למחיר השוק בשיא משבר הקורונה", אמר מומחה נדל"ן מקומי לעיתון הבריטי FT, "אבל מחירי דירות לא משופצות של ארבע חדרים לסטודנטים ביוסטון היו בצניחה חופשית". הוא ציין ירידת מחירים של עד 40% בשכונות פופולריות פחות בלונדון, שכעת משתנה. לפי אתר הנדל"ן הבריטי Zoopla, הזינוק בביקוש לדירות שכורות באוגוסט האחרון היה גבוה ב-80% מהממוצע בשנים קודמות, ככל הנראה אחרי שעובדים וסטודנטים רבים חזרו לעיר.