שערוריית מין בעיתון הגדול בגרמניה: העורך פוטר אחרי חשיפת החשדות

אתמול פרסם ה"ניו יורק טיימס" כתבה שמציגה לקהל הקוראים באנגלית את החשדות נגד יוליאן רייכלט, עורך העיתון הגרמני "בילד", הנוגעים למערכות יחסים עם עובדות וניצול לרעה של יחסי מרות • הכתבה הפכה לשיחת היום בעיתונות הגרמנית, ורייכלט סולק מהתפקיד באופן מיידי

יוליאן רייכלט. טענות על מערכות יחסים עם עובדות וניצול יחסי מרות / צילום: Reuters
יוליאן רייכלט. טענות על מערכות יחסים עם עובדות וניצול יחסי מרות / צילום: Reuters

במשך שנים התרוצצו שמועות על העורך הראשי של ה"בילד", העיתון הנפוץ ביותר בגרמניה, לגבי חשדות לעירוב בלתי מוסרי בין יחסיו האישיים ליחסים המקצועיים במערכת. טענות לניצול יחסי מרות; טענות למערכות יחסים סדרתיות עם מתמחות ועיתונאיות צעירות; טענות לקידום מהיר ואז הדחה זריזה; והחלטות שאינן על בסיס מקצועי אלא אישי לחלוטין. בשלב מסוים אפילו נפתחה חקירה פנימית ב"בילד", והעורך, יוליאן רייכלט, יצא לחופשה מתפקידו. אבל הוא חזר אליו במהרה, להמשך הכהונה כעורך העיתון הגדול והמשפיע ביותר בגרמניה.

עד אתמול.

אתמול (ב') פרסם ה"ניו יורק טיימס" כתבה שמציגה לקהל הקוראים באנגלית את החשדות נגד רייכלט, בין השאר בשל העובדה שקבוצת אקסל שפרינגר, שלה שייך הצהובון הגרמני, הרחיבה את נוכחותה בשוק האמריקאי ורכשה בכמיליארד דולר את אתר "פוליטיקו". "הכללים בארה"ב הם לא כמו הכללים בגרמניה", כתב הבוקר בציניות ה"שפיגל". רייכלט סולק מהתפקיד באופן מיידי, והיום (ג') יוכרז מי יהיה מחליפו.

ההאשמות שפורסמו ב"ניו יורק טיימס" אינן חדשות לגמרי. כפי שציין ה"שפיגל", חלק מהן הובאו בתקשורת הגרמנית. ה"בילד" עיצב במשך עשורים את התקשורת הגרמנית ואף האירופית, בעירוב שיצר בין פוליטיקה למין, בין עיתונות סנסציונית לחשיפות אמתיות, בין קמפיינים בעד פוליטיקאים שהעיתון רצה ביקרם לבין חיסול חשבונות עם פוליטיקאים אחרים. עד לפני כעשור המשיך העיתון לפרסם תמונות של נשים עירומות על עמוד השער שלו מדי יום.

הקבוצה כולה, שיוסדה על-ידי אקסל שפרינגר, אוהד ישראל ואנטי-קומוניסט מושבע, המשיכה להפגין עמדות פרו-ישראליות ופרו-אמריקאיות באופן נחרץ. היא נחשבת למי שהסתגלה במהירות לשינויים בתחום העיתונות, התרחבה לעסקי לוחות המודעות המקוונים וב-2014 גם רכשה את אתר יד2 הישראלי מידי קבוצת וואלה ביותר מ-800 מיליון שקל.

רייכלט, בן 41 בלבד, נכנס לתפקיד לפני קרוב לחמש שנים. הוא לא היסס לפתוח בקרבות תקשורתיים מול יריבים, כמו קודמו בתפקיד קאי דיקמן, אך נחשב בקבוצה כמי שיכול להעביר את המיקוד למרחב המקוון, אחרי שערך בהצלחה את אתר האינטרנט של העיתון. כבר במרץ האחרון פורסמו טענות נגדו בחשד למערכות יחסים שניהל עם עובדות בקבוצה, בשבועון המתחרה "דר שפיגל". הכתבה אז כללה טענות של כעשר מתלוננות, אולם בתום חקירה פנימית קצרה וחופשה אליה יצא - הוא חזר לתפקיד.

כאמור, המצב השתנה אתמול. ה"ניו יורק טיימס" הקדיש כתבה ארוכה, שהפכה לשיחת היום בעיתונות הגרמנית, על ההאשמות נגד רייכלט. ככל הנראה, תחקיר של קבוצת עיתונים גרמנית (Ippen), שנגנז בהוראת המו"ל ברגע האחרון, היה הבסיס לחלק מהן.

התזמון לפרסום היה הרסני לקבוצה, שמובלת כעת על-ידי המו"ל מתיאס דופפנר. החברה פרסמה הודעה לפיה המידע מראה כי רייכלט "לא אמר אמת" לחבר המנהלים, וכי הוא מושעה באופן מיידי.

"כתוצאה מתחקיר עיתונאי, החברה קיבלה מידע חדש לגבי התנהגותו של רייכלט", נכתב בהודעה. דופפנר שיבח את הדרך שהוביל רייכלט, אבל הבהיר כי מעשיו הופכים את הדבר לבלתי אפשרי. "יוליאן רייכלט הוביל את בילד לדרך עיתונאית מצוינת והתאים את המותג לעתיד. היינו רוצים להמשיך את דרך ההתחדשות הזו, אך זה אינו אפשרי יותר", צוטט.

עם זאת, הקבוצה הבהירה כי אין מדובר בחשדות להטרדה או תקיפה מינית, אלא "במערכות יחסים עם עובדות 'בילד' וחשד לניצול לרעה של יחסי מרות בהקשר זה". ככל הידוע, אין גם חשד למעשים פליליים.

בקבוצת התקשורת Ippen, בינתיים, מוחים העיתונאים על מה שהתגלה כהחלטה ברגע האחרון לגנוז את התחקיר בעניין רייכלט. המו"ל, דירק איפן, אמר כי החליט לעשות זאת "בשל הרגישות הנובעת מהתחרות בין שתי הקבוצות", אולם מכתב חריף ששיגרו עיתונאים בקבוצה מאשים אותו ב"הפרת האמון בין עיתונאי התחקירים של הקבוצה לבין ההנהלה".