קניתי מטבע קריפטו. במה בעצם השקעתי?

לא רק כסף: הביטקוין הוא המטבע היחיד שמטרתו היא העברת ערך בלבד • לשאר המטבעות הקיימים בשוק, ובייחוד מטבעות שמבוססים על טכנולוגיית האת'ריום, יש פיצ'רים - בין אם מתן זכות הצבעה בפרויקטים, ובין אם מתן עדיפות ברכישת כרטיסים למשחקי ספורט

מטבעות דיגיטלים.  דומה יותר להשקעה בניירות ערך מאשר להשקעה במטבעות / אילוסטרציה: Shutterstock, Dan Eady
מטבעות דיגיטלים. דומה יותר להשקעה בניירות ערך מאשר להשקעה במטבעות / אילוסטרציה: Shutterstock, Dan Eady

אנו רגילים להתייחס אל עולם המטבעות הדיגיטליים כאל כסף - השם "מטבעות" מכניס אותנו לעולם הכלים להעברת ערך מיידית. מטבע הביטקוין הוא למעשה המטבע היחיד הגדול שזו עיקר מטרתו - העברת ערך ותו לא. יתר המטבעות הקיימים בשוק, ובייחוד מטבעות המתבססים על טכנולוגיית האת'ריום, בעצם מאפשרים להוסיף עליהם "פיצ'רים".

למשל, אם אדם או חברה מעוניינים לגייס כסף בריבית מסוימת, ביכולתם להנפיק מטבע, טוקן, אסימון, שאומר שמי שקנה את המוצר זכאי לקבל את כספו בתוספת ריבית מסוימת. במובן הזה, המטבע יותר דומה לאג"ח, שכן הוא מייצג זכות על חוב.

מטבעות אחרים מעניקים זכויות הצבעה בפרויקטים. לדוגמה, אם פרויקט מסוים מחפש מימון, הוא יכול להנפיק מטבע שמאפשר למחזיק בו להשפיע על התנהלות הפרויקט בכללותו. מטבעות אלו מתאימים למי שרוצה שיהיה לו אימפקט על ההתנהלות של הנכס שבו הוא השקיע, והם דומים באופיים יותר למניה מאשר למטבע. מטבעות שונים, שמונפקים בעיקר בעולמות הספורט והבידור, מציעים הטבות למחזיקים בהם - למשל, עדיפות ברכישת כרטיסים, או אפילו הטבה כספית אם הקבוצה זוכה. מטבעות אלו מאפשרים גיוס כספים ממועדוני מעריצים.

הציפיות משפיעות על הערך

למעשה, השקעה בקריפטו דומה יותר להשקעה בניירות ערך מאשר להשקעה במטבעות, במובן הזה שהנכס שבו משקיעים כולל תנאים שונים שמשפיעים על הערך שלו. מכיוון שמטבעות שונים מלבד הביטקוין כוללים בתוכם תנאים שונים, השער שלהם צפוי להיות מושפע מתנאים אלו.

אם לדוגמה אני מחזיקה במטבע של קבוצת כדורגל שמעניק רווח כספי אם הקבוצה עולה ליגה, והיא כיום ממוקמת במקום הראשון בטבלה, תיתכן ציפייה של המשקיעים לרווח הכספי, ולכן שער המטבע יעלה.