מ-1 בנובמבר תותר כניסת תיירים לישראל; מי זכאי ובאילו תנאים?

המתווה לפתיחת ישראל לתיירים, שגובש ע"י רה"מ ומשרדי הבריאות והתיירות, יעלה לאישור הממשלה ו"יעודכן בהתאם להתפתחויות ולגילוי וריאנטים חדשים" • ומה הבשורה לקבוצות המאורגנות?

תיירים בחוף הים בתל אביב. בקרוב? / צילום: עינת לברון
תיירים בחוף הים בתל אביב. בקרוב? / צילום: עינת לברון

גובש מתווה התיירות לפתיחת ישראל לאזרחים זרים, והוא יעלה לאישור הממשלה. המתווה גובש על-ידי ראש הממשלה ומשרדי הבריאות והתיירות.

מאז מרץ 2020 לא מותרת כניסת תיירים לישראל על רקע מגפת הקורונה, וכעת השינוי קרב - המתווה ייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר 2021, ועל-פי הודעת שלושת המשרדים, הוא "יעודכן בהתאם להתפתחויות ולגילוי וריאנטים חדשים".

מי הזרים שרשאים להיכנס לישראל? ההגדרה נעשית על-פי סוגי החיסונים שקיבלו התיירים:

זרים שחוסנו בשני חיסונים של פייזר, וחלפו 7 ימים או יותר מהחיסון השני ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

- זרים שחוסנו בשני חיסונים של מודרנה, אסטרהזניקה, סינובאק וסינופארם, וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון השני ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

- זרים שחוסנו בחיסון אחד של יאנסן, וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל (אך לא יותר מ-180 יום בעת עזיבתם את ישראל).

- זרים שחוסנו במנת דחף של פייזר (כלומר חיסון שלישי), וחלפו 7 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל.

- זרים שחוסנו במנת דחף של מודרנה, סינובאק, אסטרהזניקה, יאנסן, וחלפו 14 ימים או יותר מהחיסון ביום כניסתם לישראל.

נציין כי במתווה אין התייחסות לילדים לא מחוסנים המתלווים להורים מחוסנים - מה שרוב המדינות מתירות. 

המתווה כולל גם התייחסות למחלימים מקורונה, והוא מתיר כניסה לזרים שהחלימו המציגים אישור לתוצאה חיובית בבדיקת NAAT (בדיקה מולקולרית דוגמת PCR), וחלפו 11 יום או יותר מהבדיקה ביום כניסתם לישראל (ולא חלפו יותר מ-180 יום ביום עזיבתם). בנוסף, יורשו להיכנס זרים שהחלימו וקיבלו לפחות מנה אחת מהחיסונים שאושרו על-ידי ארגון הבריאות העולמי.

בשורה חשובה לקבוצות היא שאין צורך בבדיקה סרולוגית, ובמקום זאת תידרש בדיקת אנטיגן יומית. קבוצות שיקבלו פטור מבידוד על סמך התנהלות כקפסולה, כלומר במסגרת של תיירות מאורגנת, כוללות תיירים שהתחסנו בחיסון שאושר על-ידי ארגון הבריאות העולמי, במגבלה של עד 2,000 תיירים ביום למי שלא שהו במדינה אדומה או מדינה באזהרת מסע חמורה ב-14 הימים שקדמו לכניסתם לישראל. התנהלות הקבוצה בישראל תהיה כקפסולה, ללא זמן חופשי ועם הגבלות על הסתובבות במקומות בהם ישנו סיכון מוגבר להדבקה.

נושא שעורר מחלוקת הוא שיידרש מהתיירים לבצע בדיקת אנטיגן יומית או בדיקת PCR, פעם ב-72 שעות למשך 14 יום מהכניסה לישראל.

המתווה דרוש אישור ממשלה. בדיון השתתפו שר הבריאות, שר התיירות, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"לית משרד התחבורה, מנכ"ל משרד התיירות, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ממונה המעברים, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עוזר שר הביטחון להתגוננות, המשנה לראש המל"ל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ראש רשות שדות התעופה האזרחית, ראש רשות האוכלוסין וההגירה וגורמי מקצוע נוספים.