המועצה המפקחת על פייסבוק: הרשת החברתית לא דיווחה באופן מלא לגבי מערכת ה-Cross-Check

לאחר שפורסם ב-WSJ על מערכת שמאפשרת ל-5.8 מיליון משתמשים בעלי פרופיל גבוה לעבור על חוקי פייסבוק בלי לחטוף - כעת המועצה המפקחת על פייסבוק תוקפת את הרשת החברתית על אי דיווח באופן מלא • המועצה מפרסמת את דוח השקיפות הראשון שלה, וקובעת: "שקיפות היא בבירור תחום בו פייסבוק חייבת להשתפר בדחיפות"

משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav
משרדי פייסבוק בדבלין / צילום: Shutterstock, Kryuchka Yaroslav

המועצה המפקחת על פייסבוק, Oversight Board, מפרסמת את דוח השקיפות הרבעוני הראשון שלה - שנועד להציג בשקיפות את הפעילות והתובנות שלה מתקופת הפעילות המדוברת. כעת, המועצה מפרסמת דוח רבעוני שמתייחס לרבעון הרביעי של 2020, לרבעונים הראשון והשני של 2021.

מעתה, בכל רבעון יפורסם דוח על ידי המועצה, כמו כן לצד דוח שנתי עם הערכה יותר מפורטת על האופן שפייסבוק מיישמת את ההחלטות וההמלצות של המועצה. על פי הנתונים, עד כה המועצה לקחה 20 מקרים, וב-17 מתוכן התקבלה החלטה, לצד 75 המלצות שהמועצה הגישה לפייסבוק לבחינתה. עד כה, התקבלו 10 אלף תגובות מהציבור.

למעשה, המועצה אומרת שבהרבה מהמקרים שהיא דנה בהם, עלה נושא ברור: "פייסבוק לא ברורה עם המשתמשים בזירה. באופן עקבי, ראינו משתמשים ששואלים מדוע פייסבוק הסירה את התוכן שלהם". כך שלמעשה, המועצה מתייחסת למשתמשים בצורה לא הוגנת.

המועצה תוקפת את פייסבוק: "שקיפות היא בבירור תחום בו פייסבוק חייבת להשתפר בדחיפות, ואנחנו רוצים להיות חלק מהפתרון. ההמלצות שלנו דחקו שוב ושוב בפייסבוק לעקוב אחר כמה עקרונות מרכזים של שקיפות: להפוך את החוקים לנגישים בשפות המשתמשים, לספר לאנשים בצורה הכי ברורה שאפשר איך אוכפים את ההחלטות וברגע שמשתמשים יוברים על החוקים, לספר בדיוק מה הם עשו לא בסדר", כך נכתב בהודעה.

המטרה של המועצה היא לדחוף את פייסבוק להיות שקופה יותר ולכבד את ההתחייבויות שלה לזכויות אדם. עם זאת, המועצה אומרת שכל אלו "מאמץ ארוך טווח שדורש מעורבות מצד קובעי המדיניות והרגולטורים, החברה האזרחית, החוקרים והתקשורת. המועצה המפקחת על פייסבוק היא חלק ממאמץ זה".

פייסבוק לא גילתה את כל הפרטים סביב המערכת שלה Cross-Check

כחלק מתחקיר הוול סטריט ג'ורנל, תיקי פייסבוק, פורסם כי ישנה מערכת שמגנה על לפחות 5.8 מיליון משתמשים בעלי פרופיל גבוה בשנת 2020 כמו מפורסמים ופוליטיקאים. המערכת, בשם "cross check" שומרת על משתמשים מסוימים מפני פעולות אכיפה של כללי הרשת החברתית - משמע: אותם משתמשים רשאים לפרסם מה שהם רוצים, גם אם זה מפר את הכללים של פייסבוק.

בדוח השקיפות של המועצה, נקבע שפייסבוק לא הייתה כנה באופן מלא לגבי כל הפרטים מול המועצה בהקשר של המערכת המדוברת. לדעת המועצה, הצוות בפייסבוק שהוטל עליו לספק מידע למועצה לא גילה באופן מלא את המידע לגבי המערכת. "בהזדמנויות מסוימות, פייסבוק לא הצליחה לספר מידע רלוונטי, בעוד שבמקרים אחרים המידע שסופק לא היה שלם", נכתב בהודעת המועצה.

בהודעת המעצה נכתב שפייסבוק הפנתה את התיק שקשור לנשיא ארצות-הברית לשעבר, דונלד טראמפ, אך לא הזכירה בשום צורה את המערכת הזו. המועצה מציינת שבשאלות שהפנתה אליה, היא שאלה לגבי אכיפת חשבונות של מנהיגים פוליטיים - שרבים מחברי המועצה חושבים שמכוסים כחלק מהמערכת הזו. "השמטה כזו אינה מקובלת", קובעת המועצה. לפי ההודעה, פייסבוק הזכירה את המערכת רק כשנשאלה האם הדף או החשבון של טראמפ כפופים להליכי ניהול תוכן רגיל.

פייסבוק הודתה בתדרוך למועצה לאחר מכן שהיא לא הייתה צריכה לומר שהמערכת הזו חלה רק על "מספר קטן של החלטות". עוד קבעה המועצה שפייסבוק לא הייתה שקופה בקריטריונים לחשבונות שם או דפים שנבחרו ברשימה הזו.

הנקודה הזו הובילה את המועצה לתקוף את פייסבוק כי זה פוגע במוניטין של המועצה. "האמינות של המועצה המפקחת, יחסי העבודה שלנו עם פייסבוק והיכולת שלנו לשפוט בצורה נכונה תיקים - כולם תלויים ביכולת לסמוך על כך שהמידע שנמסר לנו על ידי פייסבוק מדויק, מקיף ומצייר תמונה מלאה של הנושא. אנו נמשיך לעקוב ולדווח על המידע שמונגש על ידי פייסבוק כדי להבטיח שהוא מלא ככל האפשר", נכתב. למעשה, המועצה ללא ספק מראה שהיא לא תהיה חותמת גומי לנוחיות הרששת החברתית.

כמו כן, המועצה הודיעה שהיא קיבלה פנייה מפייסבוק, בצורה של בקשה לייעוץ מדיניות, לבחון את המערכת Cross-Check שלה ולהמליץ איך לשנות אותה. פייסבוק הסכימה לשתף את המועצה במסמכים הנוגעים למערכת כפי שפורסם בוול סטריט ג'ורנל .

פייסבוק ביקשה הנחיות בין היתר: כדי להבטיח הוגנות ואובייקטיביות במערכת, תוך התחשבות בהקשר, כיצד לשלוט על המערכת ולקדם שקיפות והקריטריונים בהם הוא משתמש כדי לקבוע מי ברשימה. המועצה קיבלה את בקשת פייסבוק, וכעת המועצה תדבר עם מומחים ברחבי העולם כדי לבחון סוגיה קריטית זו. לרשת החברתית יהיו 30 יום להגיב על חוות הדעת שהמועצה תספק על המערכת.

בתוך כך, פייסבוק התחייבה לספק מידע על ההקשר הרחב שעשוי להיות רלוונטי להחלטות הוועדה. זה אמור לתת הבנה מלאה יותר של העבודה שפייסבוק כבר עשתה בנושא הזה. המועצה אמרה שהיא תכלול את מידת המחויבות של פייסבוק בדוחות שקיפות העתידיים.

מאיפה הגיעו רוב הפניות למועצה ובאילו נושאים?

עוד נתונים שהמועצה שיחררה, "למעלה מחצי מיליון פניות הגישו משתמשים עד סוף יוני 2021". לפי המועצה, 524 אלף פניות הופנו אל המועצה בשלושת הרבעונים. "שני שליש מהפניות שרצו לשחזר תוכן, קשורות בשיח שנאה או בריונות". לפי המועצה, יותר משליש מהמקרים, כ-36 אחוזים, התייחסו לתוכן של שיח שנאה. שליש נוסף (31%) עסק בבריונות והטרדות, 13% עסק באלימות והסתה, 9% בעירום ופעילות מינית ו-6% על אנשים וארגונים מסוכנים.

על פי נתוני המועצה, כמעט מחצית מהפניות הגיעו מארצות-הברית ומקנדה. בנוסף, 4% מהפניות הגיעו מהמזרח התיכון וצפון אפריקה, 2% הגיעו ממרכז ודרום אסיה ו-2% הגיעו מאפריקה שמדרום לסהרה. עם זאת, המועצה מחדדת שזה לא מייצג לדעתה את רמת בעיות התוכן בפייסבוק וברחבי העולם. "אם כבר, יש לנו סיבה להאמין שמשתמשים באסיה, באפריקה ובמזרח התיכון חווים יותר, לא פחות, בעיות בפייסבוק מאשר בחלקים בעולם עם יותר פניות", נכתב בהודעת המועצה.

המועצה אומרת שהיא תרחיב את היקף הפעילה שלה במקומות האלו כדי על מנת להבטיח שהפיקוח שלה יגיע לכל המקומות. לצד זאת, המועצה מבקשת ממשתמשים וארגוני חברה באזורים האלו לשים לב ולערער כשיש בעיות.

פייסבוק משתפת לגמרי פעולה? לא לגמרי

מתוך 156 שאלות ששאלה המועצה את פייסבוק, הרשת החברתית ענתה על 130 שאלות, על 12 שאלות ענתה בצורה חלקית וסירה לענות על 14 שאלות. המועצה אומרת שהיא נותנת בדוחות שלה דוגמאות לשאלות שפייסבוק לא עונה עליהן, והסיבות לכך. "לדוגמה, בכמה מקרים, פייסבוק סירבה לענות על שאלות להתנהגות קודמת של משתמש בטענה שזה לא רלוונטי לקביעת המועצה", נכתב.