הפיכה צבאית בסודאן: הממשלה פוזרה, ראש הממשלה נעצר

הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורקאן, הנשיא בפועל של סודאן, הודיע על פיזור הממשלה ומועצת הריבונות הזמנית ובכך הפך לשליט יחיד בסיוע הצבא • ראש הממשלה עבדאללה חמדוק ושרים אחרים נעצרו • הצבא השתלט על בנייני הטלוויזיה והרדיו • ארה"ב מאיימת להקפיא את הסיוע למדינה

הפגנות נגד השתלטות הצבא בסודאן / צילום: Reuters, MOHAMED NURELDIN ABDALLAH
הפגנות נגד השתלטות הצבא בסודאן / צילום: Reuters, MOHAMED NURELDIN ABDALLAH

הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורקאן, הנשיא בפועל של סודאן, הכריז על מצב חירום והודיע על פיזור הממשלה ומועצת הריבונות הזמנית השולטת במדינה. בכך הפך למעשה לשליט יחיד בסיוע הצבא, לאחר שרבים משרי הממשלה חברי המפלגות האזרחיות, לרבות ראש הממשלה חמדוכ, נעצרו. בערים הגדולות נמשכות הפגנות ובאחת מהן פתחו חיילים באש אל המפגינים ודווח על 12 פצועים. אל בורקאן הוסיף שייערכו בחירות בסודאן ביולי 2023, ועד אז ממשלה זמנית תנהל את המדינה.

הבוקר דווח כי הצבא עצר בסודאן את ראש הממשלה עבדאללה חמדוק, שהיה מאז אמש מכותר בביתו. חמדוק סירב להודיע על תמיכתו בהשתלטות הצבא על השלטון ונלקח מהבית למקום לא ידוע. כן השתלט הצבא על בנייני הטלוויזיה והרדיו ועצר כמה מהמנהלים.

בשל מה שנראה כהפיכה צבאית של אנשיו של הנשיא הגנדל אל בורהאן, ארה"ב מאיימת להקפיא את הסיוע למדינה. השליח האמריקאי ג'פרי פלטמן שהיה עד אתמול בחרטום פרסם הודעה ולפיה: "ארה"ב מודאגת מאוד מההשתלטות הצבאית על ממשלת המעבר. זה סותר את החוקה הזמנית ולחלוטין לא מקובל. כל שינוי בממשלת המעבר שיבוצע בכוח יעמיד בסכנה את הסיוע האמריקאי לסודאן".

האירועים החלו כאשר הפלג הצבאי בממשלת סודאן בראשות הגנרל אל-בורהאן עצר כמה משרי הממשלה וראשי המפלגות הגדולות שאינם אנשי צבא, וניסה להשתלט על השידורים והתקשורת. המהלכים הוציאו לרחובות חרטום וערים אחרות, אלפי מפגינים שהתגודדו קראו סיסמאות נגד הצבא ושרפו צמיגים. הצבא התפרש ברחובות ובין השאר סגר גם את שדה התעופה הבינלאומי בחרטום.

בשבועות האחרונים הגיעה המתיחות בין החלק הצבאי לאזרחי בממשלת סודאן לשיא בעקבות סיכול נסיון הפיכה של גורמים בצבא שנאמנים לרודן המודח עומאר אל-בשיר. המהלך של הפלג הצבאי מגיע למרות מאמצי תיווך של השליח האמריקאי שהגיע לאזור בימים האחרונים, ונפגש עם אל-בורהאן ועם חמדוכ בניסיון למצוא פשרה בין הצדדים.\

הצבא ומפלגות אזרחיות מקואליציית החופש והשינוי שהביאה להדחת אל באשיר, התחלקו בשלטון מאז הפלת הרודן עומר אל-בשיר בשנת 2019. 

הגנרל עבד אל פתח אל בורהאן, שההפיכה מיוחסת לאנשיו, היה זה שקידם את ההסכמים עם ישראל, בניגוד לדעתו של ראש הממשלה חמדוק. סודן קיבלה תמורת הצטרפותה להסכמי אברהם, הסרה מרשימת המדינות תומכות הטרור וסיוע אמריקאי נדיב.