דמוקרטים בארה"ב: מס על רווחי הון לא ממומשים של מיליארדרים ייכנס לחבילת התקציב

ההצעה, שצפויה להשפיע על פחות מ-1,000 ממשלמי המסים העשירים ביותר בארה"ב, תעזור לממן את סדר העדיפויות של הנשיא ביידן לגבי מדיניות חברתית והמאבק בשינוי האקלים

הנשיא ג'ו ביידן, ויו''ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, בגבעת הקפיטול / צילום: Associated Press, Susan Walsh
הנשיא ג'ו ביידן, ויו''ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, בגבעת הקפיטול / צילום: Associated Press, Susan Walsh

מס שנתי חדש על רווחי ההון הלא ממומשים של מיליארדרים צפוי להיכלל בהצעת החוק הנרחבת שדמוקרטים רוצים להשלים השבוע, הצעה שצפויה לכלול נושאים רבים הקשורים למדיניות חברתית ושינוי האקלים, כך אמרו ביום ראשון בכירים במפלגה הדמוקרטית.

"כנראה שיהיה לנו מס עושר", אמרה יושבת ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי (דמוקרטית מקליפורניה) ב־CNN ביום ראשון, וציינה שדמוקרטים בסנאט עדיין עובדים על פרטי ההצעה, שאינה מהווה באופן פורמלי מס עושר אבל מבחינה מהותית זה הרעיון שלה.

במסגרת ההצעה הנידונה שהציע יושב ראש מועצת הכספים של הסנאט רון וויידן (דמוקרט מאורגון), יוטל מס שנתי על נכסים נזילים שמוחזקים על ידי מיליארדרים, כך אמרה ביום ראשון שרת האוצר של ארה"ב ג'נט ילן.

"לא הייתי קוראת לזה מס עושר, אבל זה יעזור להגיע לרווחי הון, שהם חלק משמעותי ביותר מהכנסות האנשים העשירים ביותר וכעת לא משולמים עליהם מסים עד שהם ממומשים", אמרה ילן ב־CNN.

ארגונים כמו איגוד משלמי המסים הלאומי התנגדו למס על רווחי הון לא ממומשים של מיליארדרים, כי אמרו שיוסיף בירוקרטיה למערכת המס ויטיל עול חדש על משקיעים בחברות.

המס צפוי להשפיע על אנשים שיש להם מיליארד דולר בנכסים או 100 מיליון דולר בהכנסה במשך שלוש שנים עוקבות, כך אמר אדם המכיר את הדיונים. הרעיון הזה, שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן לאחרונה הביע תמיכה בו לאחר שלא כלל אותו בתוכניות הקמפיין שלו ובסדר העדיפויות של הממשל, ישפיע על קבוצה קטנה יותר של אנשים לעומת שינויים במס על רווחי הון שכבר כשלו אצל הדמוקרטים בקונגרס.

הדמוקרטים מחפשים דרכים חדשות לשלם על חבילת הוצאות בגובה כ־2 טריליון דולר לאחר שהמחוקקת קירסטן סינמה (דמוקרטית מאריזונה) הודיעה שהיא מתנגדת להעלות את המסים השוליים שמשלמות חברות, ואת המסים מרווחי הון או מסים על אנשים פרטיים.

הצעה הרבה יותר פרוגרסיבית

בהשוואה להעלאות המס בהצעת החוק של בית הנבחרים, ההצעה של וויידן תהיה הרבה יותר פרוגרסיבית, מבחינה זו שתיקח כסף מאנשים עשירים מאוד - כנראה פחות מ-1,000 משלמי מסים - לעומת מהעשירים באופן כללי יותר. אבל דמוקרטים בבית הנבחרים אינם בטוחים אם כדאי להוסיף רעיון שעדיין לא נבחן בשלב מאוחר זה של הדיונים.

דוברת של סינמה אמרה ביום שישי שהיא עובדת עם הסנאטורית אליזבת וורן (דמוקרטית ממסצ'וסטס) שרצתה מס שנתי על נכסי האמריקאים העשירים ביותר. מס העושר שוורן דיברה עליו בזמן הקמפיין שלה לנשיאות היה מיושם על כל הנכסים שמחזיקים העשירים.

ההצעה שכרגע נשקלת, בניגוד לזה, מתמקדת ברווחי הון לא ממומשים והיא צפויה לכלול מס חד פעמי על הרווחים שנעשו עד כה. המשמעות של זה היא שמייסד חברת טכנולוגיה שיש לו חמישה מיליארד דולר, וכמעט כל הכסף הזה ברווח לא ממומש, ישלם מסים גבוהים יותר ממישהו שזה עתה ירש חמישה מיליארד דולר ועל פי הגדרת חוקי המס אין לו רווחים שלא מומשו.

"אני חושבת שזה סביר. אני דוחפת חזק", אמרה וורן ביום ראשון ברשת MSNBC לגבי העלאת המס למיליארדרים.

המכשולים שבדרך

המס על רווחי הון לא ממומשים עומד בפני מכשולים. וויידן וצוותו עובדים על הרעיון הזה כבר שנתיים אבל עוד לא פרסמו נוסח להצעת החוק. ההצעה צפויה לכלול סעיפים העוסקים באכיפה, הפסדים שלא מומשו והאתגר האדמיניסטרטיבי הלא פשוט של הערכת נכסים לא נזילים כמו חברות בבעלות צמודה או יצירות אמנות. כמו כן צפויה ההצעה להתמודד עם אתגרים משפטיים ממומנים היטב לגבי השאלה אם היא לא סותרת את ההגדרה של מס ההכנסה כפי שהיא מופיעה בתיקון ה־16 לחוקה האמריקאית.

בבית הנבחרים, הדמוקרטים הציעו להעלות את מס החברות לשיעור של 36.5% לעומת 21%, ולהעלות את מדרגת המס האישי הגבוהה ביותר ל־39.6% לעומת 37% כיום. כמו כן הם רוצים להעלות את המס המקסימלי על רווחי הון ל־28.8% לעומת 23.8% היום. עוד בתוכנית, מס נוסף של 3% על כל הכנסה מעל 5 מיליון דולר.

התנגדותה של סינמה להגדלת שיעורי המס השוליים חסמה הרבה מהתוכנית הזו בסנאט והכריחה את הדמוקרטים לחפש דרכים אחרות לממן את חבילת ההוצאות. מנהיגים דמוקרטים מתכננים להעביר את חבילת המדיניות החברתית ושינוי האקלים דרך הליך הקשור לחוקים תקציביים ומצריך רוב פשוט, ולא את הרוב של 60 קולות לו זקוקות רוב הצעות החוק. אבל בסנאט המחולק שווה בשווה, המשמעות של זה היא שהם לא יכולים להרשות לעצמם לאבד אפילו קול אחד מהמפלגה הדמוקרטית ורק שלושה קולות בבית הנבחרים, מתוך הנחה שכל הרפובליקאים יתנגדו פה אחד להצעה.

מחוקקים רפובליקאים אמרו שרמת הסיכון הכרוכה בהוצאה הגדולה תזין את האינפלציה ותרחיב יתר על המידה את תחום ההתערבות של הממשלה הפדרלית.

"ישנה מידה של בלבול לגבי ההשלכות הכלכליות ההרסניות שהדמוקרטים יגרמו להן כשיכניסו בכוח את המיסוי הלא מרוסן שלהם ואת מסע ההוצאות הפרוע: יותר מסים, יותר חוב, ויותר אינפלציה מכאיבה", אמר מנהיג המיעוט בסנאט מיטץ' מקונל (רפובליקאי מקנטאקי) ביום חמישי בסנאט.

ילן ציינה ביום ראשון שסכום ההוצאה של כ־2 טריליון דולר יתפרס על פני תקופה של עשור, ולא יוזרק בבת אחת לכלכלה.

"כמובן, אמריקאים לא ראו אינפלציה כמו שאנו חווים לאחרונה כבר זמן רב, אבל כשנחזור למצב נורמלי, אנו צופים שזה ייגמר", אמרה ילן ב־CNN.

לא הדרך היחידה לממן את חבילת ההוצאות

פלוסי אמרה ביום ראשון שהמס על נכסי מיליארדרים כנראה ייצר בין 200 מיליארד ל־250 מיליארד בהכנסות בתקופה של עשור אבל הדמוקרטיים יכולים גם למצוא דרכים אחרות לממן את עלות חבילת ההוצאות. היא אמרה שהיא מצפה להסכמה שתשקף קונצנזוס של כל 50 הסנאטורים לגבי החלק בהצעה הנוגע למסים ולהכנסות כבר בשבוע הזה.

אפשרויות אחרות שנראה שסינמה פתוחה לקבל כוללות מס על קנייה בחזרה של מניות על ידי חברות ומס חברות מינימלי בגובה 15% שנועד לגייס מסים מחברות שכיום משלמות שיעור נמוך מזה בגלל שהן עושות שימוש חוקי בהטבות מס שונות.

חבילת ההוצאות צפויה לכלול גן טרום חובה בחינם לילדים בגילאים 3 ו־4, טיפול מסובסד בילדים, הרחבה של סובסידיות חוק הבריאות הציבורית לשלוש שנים, וכמה שנים של כיסוי בריאות לאנשים במדינות שבחרו לא להאריך את Medicaid, כך אמרו מחוקקים והעוזרים שלהם.

כמה סעיפים אחרים עדיין נתונים לדיון אינטנסיבי, כולל הסעיפים הקשורים למדיניות אקלים, חופשות משפחתיות בתשלום, הרחבת מדיקייר לכיסוי טיפולים בשיניים, בשמיעה ובראייה ומתן אישור לתוכנית מדיקייר להתמקח על מחיריהן של תרופות מרשם.

קייטי סטק פרק השתתפה בהכנת הכתבה.