הצוללת | פודקאסט

אל על תצליח להמריא ומה הסיכוי שתתמזג עם ארקיע?

קני רוזנברג פרץ בסערה אל התודעה הישראלית לפני כשנה, כאשר רכש את השליטה באל על תמורת כ-100 מיליון דולר • מאז הוא הספיק להכפיל את סכום ההשקעה בחברה • מה הביא אותו להשקיע בחברה שקבורה תחת חובות עתק, כיצד הוא מתכוון להבריא אותה, והאם אנחנו צפויים למהפכה בשירות? • האזינו

קני רוזנברג, הבעלים של אל על / צילום: יוסי זמיר
קני רוזנברג, הבעלים של אל על / צילום: יוסי זמיר

משבר הקורונה ריסק חברות תעופה רבות, שחלקן נזקקו לסיוע ממשלתי כדי להשתקם. כך קרה גם לחברת אל על , שהגיעה אל המשבר במצב רגיש ממילא, שנים ספורות אחרי שביצעה עסקת הצטיידות גדולה בהיקף של יותר ממיליארד דולר.

אל על - אז בשליטת קבוצת כנפיים של תמי מוזס־בורוביץ' - החליטה לגייס הון באמצעות הנפקה בבורסה, וזכתה להתחייבות המדינה לכך שתרכוש מניות בהיקף של 75 מיליון דולר - מחצית מהסכום שקיוותה לגייס.

הרציונל למהלך היה העברת השליטה באל על לידיים חדשות, וכך אכן קרה. "המושיע" הגיע בדמותו של הדוד מאמריקה, איש העסקים קני רוזנברג, שהשקיע בחברה כ־105 מיליון דולר בתמורה ל־40% מהמניות - ודחק החוצה את חברת כנפיים, שהחזיקה באל על 15 שנה.

בסך-הכול רוזנברג השקיע עד כה בחברה כ-200 מיליון דולר. בזכות ההשקעה של רוזנברג, המדינה הסתפקה ברכישת מניות בהיקף של כ־33 מיליון דולר בלבד, ומחזיקה כיום ב־13% ממניות אל על. כנפיים מחזיקה בכ-9% מאל על.

שנה חלפה מאז, אבל המשבר לא: התעופה הישראלית רחוקה מהתאוששות, את ספטמבר האחרון סיימה אל על עם 144.5 אלף נוסעים - כרבע מהפעילות שלה בימי שגרה - וגם הפיצוי שקיוותה לקבל מהאוצר (100 מיליון דולר) מבושש להגיע. שווי השוק שלה כיום הוא כ-610 מיליון שקל, כשרק לפני כמה שנים הוא היה 2 מיליארד שקל.

לכן אל על נמצאת כיום בפתחה של תוכנית התייעלות מסיבית: החברה תכננה בתחילה למכור 16 מטוסים מתוך הצי שלה ולהיפרד מ־1,500 עובדים (אחרי כ־1,900 שכבר פיטרה) לצד הפסקת את פעילותה של סאן דור, החברה־הבת שלה שהפעילה טיסות בשבת. הסכם קיבוצי שנחתם עם ההסתדרות והעובדים מצביע על צמצום מתון יותר, והחברה תיפרד מכ-10 מטוסים ומ-300 עובדים קבועים במסגרת תוכנית פרישה מרצון. השבוע גם דיווחה אל על כי החלה במגעים למיזוג עם ארקיע. מהלך מעניין שהדרך אליו עוד ארוכה.

בעל הבית החדש, קני רוזנברג, מאמין שלמרות הדשדוש העמוק שבו אל על מצויה כיום, הוא יצליח להעלות אותה על מסלול של רווחיות והצלחה. אך סביב כניסתו בסערה לאל על (וגם לישראל, כאשר עשה באחרונה עלייה לכאן) יש שאלות רבות: מה כולל הרקורד שלו כאיש עסקים, וכיצד עשה את הונו; מהי התוכנית שלו עבור אל על, והאם היא ריאלית? ומדוע הוא היה להוט כל-כך לרכוש חברה שקבורה תחת חובות עתק? וגם: מהו היחס שלו הוא זוכה מהעובדים, ומהם הסיכויים שאל על תתמזג עם ארקיע בקרוב?

על כל השאלות האלה נשיב היום בפרק של "הצוללת של גלובס".