מחקר בבנק ישראל: המרווח של הבנקים תלוי ברמת הריבית הקצרה במשק

בנק ישראל מצא כי קשר חיובי בין ההכנסות מריבית על אשראי בניכוי ההוצאות על ריבית על המקורות לבין רמת ריביות נמוכה, הקרובה לאפס

בנק לאומי , בנק לאומי למשכנתאות / צילום: איל יצהר
בנק לאומי , בנק לאומי למשכנתאות / צילום: איל יצהר

מחקר חדש של בנק ישראל מצא שככל שהריבית הקצרה במשק גבוהה יותר, כך גדל מרווח הריבית - הפער בין ההכנסה מריבית לעלות המקורות של הבנקים. עוד נמצא שכשמערכת הבנקאות ריכוזית, שינויים בריבית כמעט שאינם משפיעים על המרווח נטו. עם זאת, בסביבת ריביות נמוכה, שינויי ריבית משפיעים על המרווח גם בשווקים ריכוזיים.

את המחקר כתבו נמרוד שגב, ד"ר סיגל ריבון ומיקי קהן מחטיבת המחקר, בשיתוף Jakob de Haan מהאוניברסיטה של גרונינגן (Groningen ), על פי מידע על בנקים ממדינות ה-OECD לשנים 1995 עד 2019. עורכי המחקר ביקשו לבדוק כיצד מרווח זה מושפע מסביבת הריבית הקצרה במשק וממידת התחרות המאפיינת את המערכת הבנקאית באותה מדינה .

בשנים האחרונות, בפרט מאז המשבר הפיננסי העולמי ב-2008, הריביות הקצרות בעולם ירדו מאד, ובמדינות רבות הן התקרבו מאד לאפס. המחקר בחן האם לסביבת ריבית נמוכה השפעה שונה על מרווחי הריבית של הבנקים. במחקר הוגדרה בדומה למחקרים אחרים בעולם, " ריבית נמוכה " להיות ריבית הנמוכה מ-1.25% .

החוקרים מצאו שבסביבת ריבית נמוכה, לשינויים בריבית השוק הקצרה השפעה גדולה יותר על המרווח נטו. התוצאה הזו משקפת השפעה גדולה יותר על צד ההכנסות לצד השפעה חלשה יותר על צד ההוצאות. כלומר, כאשר, למשל, מתרחשת ירידת ריבית, כשהריבית היא מלכתחילה נמוכה, הכנסות הבנקים מריבית יורדות במידה משמעותית יותר מהירידה שהיתה מתרחשת בסביבה של ריביות גבוהות, ואילו הוצאות הבנקים קטנות רק במעט, ביחס לצמצום בהן שהיה מתרחש לו הריבית היתה בסביבה גבוהה יותר.

מחברי המחקר כותבים כי תוצאה זו עקבית עם ההערכה שכיון שהבנקים מוגבלים ביכולתם להוריד את הריבית על פיקדונות קמעונאיים ובפרט לריבית שלילית, יכולתם להתאים את הוצאות המימון שלהם מוגבלת, ולכן ההשפעה על המרווח נטו גדולה יותר.

בנוסף, החוקרים בחנו האם תופעה זו תלויה במידת הריכוזיות שמאפיינת את מערכת הבנקאות במדינות השונות.

ככל שבמדינה פועלים יותר בנקים, כך מידת הריכוזיות, כפי שנאמדה במחקר, נמוכה יותר. ניכרת שונות גדולה בין המדינות השונות - בעוד בגרמניה פועלים יותר מ-2,500 בנקים, מאות בנקים באוסטריה, איטליה ויפן, למשל, במדינות אחרות פועלים רק בנקים ספורים.

נמצא שככל שמערכת הבנקאות ריכוזית יותר הקשר בין שינויים בריביות השוק ושינויים במרווח נטו חלש יותר, כך שהמרווח נטו של בנקים בשווקים ריכוזיים לא מושפע באופן מובהק משינויים בריבית.

מיקי קהן ממחברי המחקר, מסיים בימים אלו את תפקידו כמנהל האגף הפיננסי בחטיבת המחקר של בנק ישראל ויוחלף על ידי ד"ר יוסי סעדון, דובר בנק ישראל לשעבר.