צוללן מקצועי, פרופ' לביולוגיה וסמנכ"ל שיווק מתמי 4 מגדלים עצמות טבעיות מאלמוגים

דווקא בעקבות אמנת קיוטו שאסרה על קציר אלמוגים הריחו השלושה הזדמנות עסקית • מאז כבר גידלו שיניים חדשות ובריאות ליותר מ-5,000 איש • פרויקט מיוחד

אוהד שוורץ, מנכ''ל חברת קורבון (CoreBone) / צילום: איל יצהר
אוהד שוורץ, מנכ''ל חברת קורבון (CoreBone) / צילום: איל יצהר

כשאמנת קיוטו הטילה איסור עולמי על קציר אלמוגים וסחר בהם, אוהד שוורץ הריח הזדמנות עסקית. כבר אז, ב-2005, הוא החל לחקור את התעשייה סביב תחליפי עצם מאלמוגים וגילה שחברות בתחום נמכרו במאות מיליוני דולרים לאחר שקצרו אלמוגים מהים. החברות הללו מצאו עצמן בבעיה לאור האיסור, שנבע מהכחדת 70% משוניות האלמוגים בעולם ומרמות הזיהום בים, שגם ככה כבר לא אפשרו להשתמש באלמוגים למטרות רפואיות. "זה היה הרגע", מספר שוורץ, "שבו החלטתי לגדל אלמוגים תנאי מעבדה".

שוורץ היה בעבר סמנכ"ל שיווק בתמי 4 ויזם של פיתוחים שונים בתחום הציוד הרפואי. לפרויקט הזה רתם את פרופ' יצחק בינדרמן, מהמומחים המובילים בעולם בתחום הביולוגיה של העצם; ואת אסף שחם, צוללן מנוסה שניהל חווה לגידול אלמוגים לצרכי נוי במושב עין יהב בערבה ושמח להסב אותה לצרכים רפואיים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

החווה לגידול אלמוגים של קורבון בעין יהב היא כיום היחידה בעולם שמאושרת כחוות אלמוגים לגידול רקמות אנושיות. "אנחנו מגדלים את האלמוגים בתנאי מעבדה, תוך שליטה מלאה על תהליך הגידול", מסביר שוורץ. "לוקחים מי שתייה, מזקקים אותם ובודקים את רמת הניקיון והחיידקים בהם. אחר כך מוסיפים מינרלים ולמעשה יוצרים מי ים שמתאימים לגידול אלמוגים. יש לנו גם פטנט להעשרת מי הים בחומרים ביו-אקטיביים, שמעודדים בניית עצם".

שתלים כירורגיים ודנטליים מאלמוגים / צילום: CoreBone
 שתלים כירורגיים ודנטליים מאלמוגים / צילום: CoreBone

למה משמשים השתלים שלכם?
"לטיפולים דנטליים ואורתופדיים. יש לנו כיום כבר מעל 5,000 מקרים של שימוש מוצלח במוצר בתחום הדנטלי. בתחום האורתופדי יש לנו כ-10 מקרים שנמצאים במעקב, ואנחנו מתכננים לחדור לשוק הזה בשנים הקרובות".

איך המוצר שלכם מתקבל בגוף האדם?
"אנחנו משתמשים רק ברקמה הגרמית של האלמוג, שההרכב הכימי שלה יהיה דומה לזה של עצם אנושית ושהמבנה שלה מאפשר מעבר של כלי דם ותאים, שיוכלו לגדל עצב מבפנים החוצה. בסופו של התהליך האלמוג נעלם מהגוף ובמקומו יש עצם חדשה ובריאה. זה מעין פיגום ביולוגי".

זה עדיף על פני שתל ממתכת או מעצם של פרה?
"לשתלי המתכת יש תופעות לוואי קשות, לפעמים דליפה של אטומים או יונים של מתכת לגוף והעצם משחירה, ויש אפשרויות של דחייה. מעבר לכך, המתכת יותר חזקה מהעצם שהיא מתחברת אליה ולכן נוצרים שברים בנקודות החיבור. לאלמוג, לעומת זאת, יש דרגת חוזק מאוד דומה לעצם האנושית.

"כצמחוני מזה 35 שנה מאוד התחברתי לרעיון להפסיק לייצר תחליפי עצם מגוויות או פרות מתות כשאפשר לעשות את זה ממשהו ירוק, בריא וסימפטי כמו אלמוג. זה גם יותר בטוח על רקע מחלות כמו הפרה המשוגעת ולאחרונה גם הקורונה. יש בעולם הרבה מאוד אנשים שלא יכולים מסיבות רפואיות, אתיות או דתיות להשתמש בתחליפי עצם מגוויות או פרות - והם קהל היעד שלנו".

קורבון (CoreBone)

הקמה: 2012
פיתוח: שתלים כירורגיים ודנטליים מאלמוגים
יזמים: אוהד שוורץ ופרופ' יצחק בינדרמן
עובדים: 5 בישראל וחברה בת בסין
גייסה עד היום: 7 מיליון דולר
סטטוס: המוצר מאושר לשיווק באירופה ובישראל. החברה נמצאת בתהליכי קבלת אישורים רגולטוריים בסין, טאיוואן וברזיל, ומתכננת להיכנס לשוק האמריקאי.
איך זה עובד: משתמשים ברקמה הגרמית של האלמוג ליצירת שתל תלת ממדי עם חרירים וחריצים, שתאים חדשים יכולים לצמוח לתוכם. בשתל משתמשים כתחליף עצם או שן, שמשמש מעין פיגום ביולוגי לבניית העצם החדשה. בסוף התהליך האלמוג נעלם מהגוף ובמקומו יש עצם חדשה ובריאה.