הסקודה החשמלית מרשימה מאוד, יש רק בעיה אחת עיקרית

הקרוס-אובר החשמלי של סקודה מציע תא נוסעים משפחתי וסופר-מרווח, ביצועים סבירים, טווח ריאלי מרשים ותמחור תחרותי • האתגר האמיתי: לנסות להשיג אחד כזה

Skoda-2021 / צילום: יח''צ
Skoda-2021 / צילום: יח''צ

למדור מבחן הדרכים מצורף דרך קבע נספח עם נתונים טכניים חיוניים של רכב המבחן. אבל החל מהשבוע נתחיל להכניס לנספח שורה חדשה ושמה "מועד אספקה משוער". הסיבה היא, שבצל המחסור התמשך בצ'יפים והביקוש הגואה לרכב בארץ ובעולם, חלק גדול מכלי הרכב החדשים נמכרים כיום בישראל רק "על הנייר" וכדי לקבל את הרכב עצמו יש להיעזר בהרבה סבלנות.

כזה גם במקרה של סקודה אניאק (ENYAQ) החשמלית. הרכב הושק בישראל בתחילת אוקטובר, אך מעט מאוד לקוחות זכו לנסוע בו פיזית. כל המלאי שהוקצה לישראל התאדה תוך ימים ספורים, ומועד המסירה הבא ללקוחות חדשים הוא בסביבות חודש מאי 2022, למעט מקרים של ביטולים.

זה לא אישית נגדנו. כמו כל תעשיית הרכב, גם סקודה סובל מקשיים לוגיסטיים. מאות אלפי מכוניות כמעט מוגמרות גודשות את מגרשי האחסון במפעלים בהמתנה לצ'יפים שמבוששים להגיע. והמצב קשה במיוחד בכלי רכב חשמליים, שהם כיום הפלח המבוקש ביותר באירופה ואולי בעולם.

חיצונית, האניאק מתהדר בעיצוב קרוס-אובר קלאסי, שלא משחרר רמזים על אופיו החשמלי. יש לו "גריל" דמה גדול ומכובד למראה, פנסים צרים ועיצוב שמזכיר מאוד את משפחת דגמי הקרוס-אוברא של סקודה. העיצוב הזה מסווה ממדים קרובים מאוד לאלה של אאודי Q5 עם אורך קצר רק ב-5 סנטימטרים מהקודיאק המגודל ויציבה רחבה על הכביש.

כמקובל אצל סקודה, העיצוב החיצוני מסווה היטב את החלל העצום שמסתתר בפנים. תנוחת הישיבה מציבה את הנהג והנוסעים גבוה מעל הכביש, מרחב הראש מלפנים ומאחור נוח גם עבור נוסעים בגובה למעלה מ-1.8 מ' והשילוב בין רצפה שטוחה לגמרי למושב האחורי ומושב אחורי רחב מאפשר לאכלס מאחור שלושה מבוגרים בגודל מלא מבלי לקפח את מרחב הרגליים והכתפיים שלהם. אפילו הנוסע האמצעי, שלרוב הוא המקופח בחבורה, ייהנה ממרחב טוב. את החבילה משלים חלל מטען שטוח ועצום בגודלו, שיכול לאכלס אפילו מטען מסחרי-עירוני לאחר קיפול המושב האחורי.

 
  

רחוק מאוד מהעיצוב של טסלה

עיצוב הפנים שומר על הקו המסורתי-שימושי של סקודה והוא רחוק מאוד מעיצובים ניאו-מודרניסטים כמו אלה של טסלה או של יונדאי איוניק 5. לצד הנהג יש כמובן מסך LCD ענק וזורח עם שלל אפליקציות ומולו מוקדם לוח מחוונים דיגיטלי קטן ולא כל כך שימושי. אבל הכול מעוצב בקווים מוכרים ואין "הלם חזותי".

אנחנו לא חסידים גדולים של גישת "בלי מתגים", שמאפיינת את רוב דגמי הדור החדש של קבוצת פולקסווגן. אל המתג הקפיצי הקטן, שמתפקד כמוט הילוכים, הסתגלנו בקלות יחסית אבל לא ברור לנו למה צריך לנבור בתפריטים מסיחי דעת רק כדי לשנות את מצב מערכת האקלים. לפחות יש ברכב סייענית קולית יעילה, שרוב הזמן לא התקשתה להבין את המבטא הישראלי שלנו.

הגרסה של האניאק בה נסענו, LODGY, מגיעה עם ריפוד על בסיס צמר, שמכסה את המושבים, דיפוני הדלתות ואפילו את מערך הפיקוד. מאחורי החומר הזה יש איזו פילוסופיה ניו-אייג'ית מורכבת אבל לנו הוא הזכיר את השמיכה הצה"לית המגרדת מהמילואים. שאר החומרים איכותיים ונעימים כמקובל אצל הגרמנים עם איכות הרכבה גבוהה בידוד רעשי רוח יעיל.

האבזור בגרסת המבחן, שעולה כ-220 אלף שקל, כולל כסטנדרט מושבים חשמליים, פתיחה חשמלית לדלת האחורית, חישוקים גדולים ועוד. אבל מי שירצה ריפוד עור וחלון גג יצטרך לחפור עמוק יותר לתוך ארנק על פי המסורת של הקבוצה. חבילת הבטיחות האקטיבית יעילה ומקיפה, כמקובל אצל פולקסווגן.

האניאק מגיעה כרגע לישראל רק בגרסת הנעה אחת, שכוללת מנוע בודד בהספק 204 כ"ס, שמניע את הגלגלים האחוריים. מקור האנרגיה הוא סוללה מאסיבית של 80 קילוואט, שמספקת טווח (תיאורטי) מכובד בהחלט, שנע בין כ-500 ל-537 ק"מ בתקן WLTP, בהתאם לגרסת האבזור וגודל הגלגלים.

מי שמצפה לבעיטות כוח נוסח טסלה 3 יצטרך לחכות לגרסה כפולת המנועים שאולי תגיע בהמשך. הגרסה החד מנועית מכוילת לספק ביצועים "משפחתיים" שמתאימים ל-95% מהשימושים הטיפוסיים בישראל ולהשגת טווח מקסימלי. במצב התכנות הרגיל הכוח זורם במתינות. המצב הספורטיבי מרגיש יותר נמרץ מבלי להדוף את הנוסעים לגב המושב אבל יש מספיק כוח לצאת לעקיפות מהירות ובטוחות ולשמור על קצב מכובד בעליות תלולות. זה לא עניין של מה בכך אם לוקחים בחשבון, שהרכב פלוס נוסעים שוקל כמעט 2.6 טון.

נסיעת המבחן בוצעה במזג אוויר סתווי נעים והפעלה מזערית של מזגן. בתנאים אופטימליים כאלה השגנו טווח בפועל שהיה נמוך רק ב-15% מהטווח המוצהר וזה נתון מרשים. כמובן שבתנאי מזג אוויר קיצוניים יותר אפשר לצפות לפערים יותר מוחשיים בין המוצהר למושג.

בונוס נוסף של האניאק הוא אחת ממערכות מיחזור האנרגיה היותר יעילות בהן נתקלנו עד היום ברכב חשמלי, כולל בטסלה. המערכת מאפשרת לנהג לבחור בין ארבעה מצבי האטה שונים בעת הרפיה מדווש התאוצה, ביניהם מצב של "נהיגה עם דוושה אחת" שמחזיר לסוללה אנרגיה בקצב מהיר.

המחיר יכול להגיע עד ל-260 אלף ש'

על הכביש האנייק מתנהגת כמו סקודה "נורמלית" וזו בהחלט מחמאה לרכב חשמלי בימינו. ההיגוי קל יחסית אבל מדויק ועתיר היזון חוזר, הבלמים לינאריים ללא רמז לתחושה המוזרה שמאפיינת לעיתים בלמים ברכב חשמלי, אחיזת הכביש טובה ונטיית הגוף בפניות מתונה מי שידחק את שלדת הרכב מעבר לאזור הנוחות שלה, שהתקרה שלו די גבוהה, יתחיל להרגיש את המשקל והממדים ויבין שזה לא רכב לשעשועי אקסטרים דינמיים.

כמקובל בכלי רכב חשמליים, שנענשים במשקל עודף של מאות קילוגרמים, כיול בולמי הזעזועים נוקשה יחסית והרכב מנטרל זעזועים בצורה פחות יעילה מסקודה קודיאק למשל. אבל עדיין הוא שומר על נוחות סבירה בהחלט על רוב המהמורות העירוניות ומצטיין בנסיעות ארוכות.

סקודה אניאק בישראל מוצע בישראל עם מגוון רחב מאוד של חבילות אבזור ומחירים. גרסת הבסיס מציעה כרטיס כניסה אטרקטיבי של כ-190 אלף שקל אך מי שרוצה אבזור, שראוי לפלח המחיר הזה, יצטרך להפליג לכיוון 225 אלף ואפשר אפילו להגיע ל-260 אלף בגרסה אולטרה-מאובזרת. בשורה התחתונה, זה רכב פנאי חשמלי שימושי ומשפחתי לנסיעות ארוכות במונחים ישראלים, שלא מתפשר על טווח, מרחב פנים ומערך שירות ואחריות. אבל הצלחתו תהיה תלויה ביכולת של היצרן לספק את הכמויות הנדרשות. בינתיים המצב בשטח הוא, כפי שאמר פעם הרצל (והובן לא נכון), "אם תרצו, אין".

חלק מהמתחרות

קיה נירו חשמלית

180 אלף שקל עולה הגרסה החשמלית לגמרי של קיה נירו. העיצוב די דומה לנירו ההיברידית, הממדים קומפקטיים יותר משל האנייאק אבל תא הנוסעים שימושי למשפחות. הרכב מצויד במנוע בהספק 204 כ"ס ובסוללה של 64 קילוואט-שעה שמספקת טווח של עד 455 ק"מ ותאוצה מאפס ל-100 ב-7.8 שניות.

קיה נירו חשמלית / צילום: יח''צ
 קיה נירו חשמלית / צילום: יח''צ

SKYWELL ET5

במחיר שנע בין כ-175 ל-190 אלף שקל העולה החדש מסין, שהושק השבוע, מציע עיצוב SUV קלאסי וממדים חיצוניים מכובדים. האבזור התקני עשיר וכולל בין השאר מסך מולטימדיה ענק ומושב נהג חשמלי. להנעה אחראי מנוע של 204 כ"ס ו-32 קג"מ. הסוללה של 72 קילוואט מספקת טווח של עד 460 ק"מ.

SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ
 SKYWELL ET5 / צילום: יח''צ

AIWAYS U5

המותג הסיני הצעיר AIWAYS העלה עד כה על כבישי ישראל כמה מאות יחידות של ה-U5 החשמלי. הרכב דומה בממדיו לאנייאק, ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.8 מ' ומציע תא נוסעים מאובזר ומרווח. מנוע בודד מספק 204 כ"ס וסוללה של 63 קילוואט מספקת טווח של עד 410 ק"מ. המחיר בין 157 ל-172 אלף שקל.

AIWAYS U5 / צילום: יח''צ
 AIWAYS U5 / צילום: יח''צ