רני צים | בלעדי

תביעה של 8 מיליון שקל נגד וואליו קפיטל ורני צים: "מסרבים לשלם עמלה על התיווך בעסקת פסגות"

ליאור פינקלר הגיש תביעה נגד חברת וואליו קפיטל שבשליטת צים, נגד צים עצמו ונגד מנכ"ל פסגות ניירות ערך יואן קדוש, בטענה כי הם מסרבים לשלם לו עמלה בסך 2% על התיווך בעסקה • צים וואליו קפיטל: "מדובר בטענות המשרבבות את שמותיהם של גורמים שאינם נוגעים לעניין נשוא התביעה"

רני צים / צילום: מאיר אדרי
רני צים / צילום: מאיר אדרי

בסוף חודש מאי רכש איש העסקים רני צים מאלטשולר שחם את פעילות בית ההשקעות פסגות בתחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים בסכום של 405 מיליון שקל.

כעת, חמישה חודשים לאחר מכן, הוגשה נגד צים, נגד החברה שבבעלותו באמצעותה הוא ביצע את הרכישה, וואליו קפיטל, ונגד בכירים בחברה, בהם מנכ"ל פסגות ניירות ערך הנוכחי יואן קדוש, תביעה על סך 8.1 מיליון שקל, בטענה כי הם מסרבים לשלם את עמלת התיווך בעסקה.

התובע, ליאור פינקלר, המגדיר את עצמו בכתב התביעה כמי ש"מזה שנים רבות עוסק בתחום שוק ההון, בעל מערכת קשרים ענפה, ידע וניסיון רב בתחום הברוקראז', המסחר האלקטרוני והסחר בשוק ההון", הגיש היום (ה') תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, באמצעות עו"ד אוהד שלם ויעקב כרם ממשרד שלם-כרם. בתביעה הוא טוען כי הצדדים חתמו על טרם המכירה על הסכם לפיו וואליו קפיטל תשלם לו 2% משווי העסקה, שבאותה עת עוד הייתה עסקה עתידית, כעמלת תיווך.

"בראשית שנת 2021 ביקש יניב בנדר (המכהן כדירקטור בוואליו קפיטל וואן החזקות שהוקמה לצורך העסקה ונתבע גם הוא כעת - ר.ו.) ,שהכיר היטב את קשריו הענפים ויכולותיו האישיות והמקצועיות של התובע, להפגיש בין התובע ובין רני צים, כדי לבחון קיום פעילות עסקית עתידית משותפת לתובע, לצים ולבנדר. לאחר מספר פגישות ביניהם, סוכם ביניהם כי הצדדים יקדמו הקמת בית השקעות בדגש על חיתום והנפקות או בתחום הבלוקצ'יין'", נכתב בכתב התביעה.

"צים כלל לא שמע על עסקת פסגות בטרם לפעולות התיווך של התובע"

"התובע איתר הזדמנות ופוטנציאל עסקי אצל נתבע 4 (יואן קדוש, שמונה לאחר הרכישה למנכ"ל פסגות ניירות ערך - ר.ו.), אשר החל באותה העת לגבש קבוצה לרכישת פעילות פסגות בית השקעות. התובע הציע לכל הצדדים - מר קדוש מחד, ומר צים ומר בנדר מאידך - לבצע חיבור בין הקבוצות ולהרכיב קבוצה שתגיש הצעה לרכישת פסגות בית השקעות, הכול בכפוף לתשלום עמלת תיווך.

"במקביל לגיבוש הקבוצה ותחילת הפעילות המשותפת, סוכם בין הצדדים כי עמלת התיווך לתובע תהיה בשיעור של 2% מהיקף העסקה שתתגבש (לימים - עסקת פסגות)", הוסבר בכתב התביעה, שם נטען עוד כי טרם פעולות התיווך של התובע, לא הייתה כל היכרות קודמת של צים עם קדוש. "צים כלל לא שמע על עסקת פסגות, פרטיה והדרישות להגשת הצעה רלוונטית, בטרם לפעולות התיווך של התובע", נטען.

צים רכש בסוף חודש מאי האחרון 75% מפסגות קרנות הנאמנות ופסגות ניירות ערך בתמורה ל-309 מיליון שקל באמצעות וואליו קפיטל שבבעלותו, מידי חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם, שרכשה את פסגות מידי קרן אייפקס. חודש לאחר מכן הוא השלים את רכישת 25% הנותרים בתמורה ל-96 מיליון שקל נוספים.

במסגרת העסקה, שעל חתימתה פורסם לראשונה בגלובס, רכשה וואליו קפיטל את פסגות קומפס השקעות בתמורה כוללת בסך של כ-21 מיליון שקל. וואליו קפיטל ביצעה את הרכישה יחד עם קבוצת משקיעים בהובלתה, הכוללת בין היתר את יואן קדוש, קנלוב קפיטל (בניהולו של אוליביה קוניג) ובית ההשקעות HC WAINWRIGHT ומשקיעים נוספים מחו"ל, המביאים עימם ניסיון בתחומי ההשקעות והפיננסים.

"הנתבעים מנסים לחמוק מתשלום עמלת התיווך המוסכם"

עוד נכתב בכתב התביעה כי לאחר חתימת העסקה בירך פינקלר את הנתבעים על זכייתם בעסקת פסגות ושלח להם מכתב דרישה לתשלום עמלת התיווך. "אולם הנתבעים - לאחר שזכו בעסקת פסגות והתעשרו באופן מהותי על חשבון התובע - מנסים לחמוק מתשלום עמלת התיווך המוסכם", טוען פינקלר, ומוסיף כי הדבר נעשה לדבריו בחוסר תום-לב תוך הפרה יסודית של ההסכם ושל הדין, וכי עד היום לא שולם לו ולו שקל אחד.

עו''ד אוהד שלם / צילום: תמי בן ישי
 עו''ד אוהד שלם / צילום: תמי בן ישי

בכתב התביעה חושף פינקלר גם את אופי היחסים בין המשתתפים במהלך גיבוש הקבוצה שתתמודד על רכישת פסגות קרנות נאמנות, פסגות ניירות ערך ופסגות קומפס.

"בין שתי קבוצות המשקיעים (מר צים ומר בנדר מחד, ומר קדוש מאידך) ישנם פערי תרבויות (עסקיות) ניכרים, כך שבכל פגישה, ובכל מגע שביניהם החל מאותה פגישה ראשונית ועד לגיבושה הסופי של הקבוצה, נדרשה עבודת תיווך - מלאכת מחשבת - על-ידי התובע (אשר הלכה למעשה הצליח במקצועיות ורגישות רבה להחזיר את הצדדים למשא-ומתן, לאחר שבמספר פגישות העניינים יצאו מכלל שליטה, ונראה היה כי לא ניתן יהיה לגשר על הפערים).

עוד הוא מציין כי לאחר שהתגבשה הקבוצה, הוחלט לבצע את עסקת פסגות באמצעות וואליו קפיטל, אך עלתה שאלה כיצד ולאן יוזרם הכסף על-ידי המשקיעים בעסקה. מאוחר יותר הוקמה וואליו קפיטל וואן החזקות, כך שתהיה הפרדה בין פעילותה השוטפת של וואליו קפיטל לבין פעילות פסגות לאחר הרכישה. צים מחזיק ב-53% מוואליו קפיטל, הנסחרת סביב שווי של 395 מיליון שקל. בנדר מחזיק ב-8.56% מהחברה.

עו''ד יעקב כרם / צילום: תמי בן ישי
 עו''ד יעקב כרם / צילום: תמי בן ישי

פינקלר טוען בנוסף כי ככל שהלכה והתקדמה ודאות הנתבעים לגבי הזכייה בעסקה, בוצעו ניסיונות של קבוצת הרוכשים לשנות את תנאי ההסכמות עמו, אך הוא דחה את כולם. לדבריו, גם לאחר שנחתמה העסקה נעשו ניסיונות נוספים לשכנעו להפחית בעמלה.

מוואליו קפיטל ומהנתבעים נמסר בתגובה: "מדובר בטענות המשרבבות את שמותיהם של גורמים שאינם נוגעים לעניין נשוא התביעה. אנו מאחלים לתובע הצלחה בהמשך דרכו".