"דוג'קוין קילר": הלהיט החדש של חובבי הקריפטו מנסה להוכיח שהוא לא סתם גימיק

מטבע השיבה אינו נולד במטרה להתחרות בדוג'קוין, וזינוק מסחרר בחודש האחרון הפך אותו לאיום של ממש • היום הוא עקף לרגע את המתחרה הגדול בשווי השוק שלו, אך המשקיעים נלחצו והקפיצו את הדוג'קוין ב-25% • השיבה אינו הפך למטבע הקריפטו העשירי מבחינת שווי שוק: 35 מיליארד דולר

המטבע הדיגיטלי שיבה אינו / צילום: Shutterstock, Igor Faun
המטבע הדיגיטלי שיבה אינו / צילום: Shutterstock, Igor Faun

המטבע הדיגיטלי שיבה אינו נולד באוגוסט 2020, בהשראת מטבע קריפטו אחר - הדוג'קוין - שנוצר כבדיחת רשת, ומשתמש בתמונה של כלב מגזע בשם זה כסימן מסחרי. מייסד שיבה אינו, שקורא לעצמו ריושי, שיווק את המטבע בתור "הרוצח של הדוג'קוין", וטען כי המוטיבציה הטכנולוגית של השיבה אינו היא חברתית יותר משל המתחרה שלו, מה שהופך את השיבה אינו לנגיש יותר, כך לטענתו.

למרות הגימיק, לא היתה שום סיבה הגיונית שהמטבע החדש יבלוט בתוך שוק מטבעות הקריפטו העמוס לעייפה במטבעות דיגיטליים קטנים - יותר מ-12,000 כאלה, לפי האתר CoinMarketCap - אבל יש תופעות שלא ההיגיון עומד מאחוריהן: ציוץ אחד של אלון מאסק מתחילת החודש, שמציג תמונה של גור השיבה אינו שלו יושב בתוך טסלה, הקפיץ ב-70% את ערך המטבע, עם מחזור מסחר עצום של כ-20 מיליארד דולר ביממה.

הביטוי 'שיבה אינו' לא הוזכר בציוץ, לא בהקשר של המטבע ואפילו לא בהקשר של גזע הכלבים היפני. יותר מכך, בעבר הכריז מאסק שמטבע הקריפטו המועדף עליו הוא הדוג'קוין - כאמור, מי שהשיבה אינו נוצר כדי להתחרות בו - אבל יש מי שלא נותנים לעובדות לבלבל אותם.

 

הציוץ של מאסק הקפיץ את שווי השוק של המטבע לכ-13 מיליארד דולר, ומאז הוא גאה לשווי שוק שעמד בשעות הערב המוקדמות על 43 מיליארד דולר. מאז איבד המטבע גובה ושוויו נע סביב 35 מיליארד דולר. שווי המטבע עצמו עלה מאז הציוץ יותר מפי שניים, ובכך השלים זינוק בלתי נתפס של יותר מ-840% בתוך חודש בלבד. בשעה זו המטבע נסחר בירידה של כ-4%.

לנסיקה המסחררת יש מספר סיבות: בורסת הקריפטו CoinBase הוסיפה את המטבע להיצע שלה, ועצומה שאספה 380 אלף חתימות קוראת לאפליקציית המסחר הפופולרית רובין הוד להוסיף את שיבה אינו גם אליה, והיא הבטיחה לשקול זאת ברצינות.

נוסף לזה, משקיע אנונימי גדול, המקושר למה שמכונה "כסף חכם", רכש בתחילת השבוע 276 מיליארד טוקנים של שיבה אינו בעבור 11.5 מיליון דולר - כך לפי חברת הבלוקצ'יין Nansen. המהלך הזה הביא לקפיצה של יותר מ-160% בשווי המטבע, שדחק את המתחרה שלו - הדוג'קוין - למטה ברשימת עשרת מטבעות הקריפטו המובילים, ואף עקף אותו בדירוג לזמן מה, כאשר התמקם במקום ה-8 בעוד הדוג'קוין ניצב שני מקומות מתחתיו. כעת, כאמור, השיבה אינו איבד מעט גובה, אך הוא עדיין בעשירייה הפותחת של מטבעות הקריפטו.

על אף שזינק במאות אחוזים, עלותו של מטבע שיבה אינו עדיין כמעט אפסית: 0.00006592 דולר, נכון לכתיבת שורות אלה וככל הנראה לא למשך זמן רב בשל התנודתיות הרבה סביבו.

במהלך השבוע מאז הזינוק החד של יום ראשון, הספיק המטבע לצנוח, אחרי שמאסק הבהיר רשמית בתשובה לשאלה בטוויטר שהוא לא מחזיק בשיבה אינו. שוק המטבעות הדיגיטליים מושפע מאד מציוציו של מאסק, הידוע בתור חובב קריפטו, ובקשר לכך המומחים מזהירים מפני אפקט פסיכולוגי, שמעלה במאות אחוזים שווי של מטבע שלמעשה אין מאחוריו דבר.