הדוג'קוין אאוט? אלון מאסק צייץ והקפיץ מטבע חדש ביותר מ-350% בתוך שבוע

תמונה של כלב שווה הרבה: ציוץ של מייסד טסלה עם תמונה של הכלב שלו הזניק ב-70% את המטבע הווירטואלי שבסך הכל קרוי על שם גזע הכלבים, שיבה אינו • בשוק אף צצו מטבעות דיגיטליים חדשים על שמו של הגור, פלוקי

המטבע שקרוי על שם גזע הכלבים שיבה אינו הגיע לשווי של 12 מיליארד ד' / צילום: Shutterstock, Robert Way
המטבע שקרוי על שם גזע הכלבים שיבה אינו הגיע לשווי של 12 מיליארד ד' / צילום: Shutterstock, Robert Way

שוק הקריפטו עמוס לעייפה במטבעות דיגיטליים קטנים, יותר מ-12,000 כאלה לפי האתר CoinMarketCap, ונראה שכל מה שצריך מטבע מם שנוסד כבדיחה כדי להגיע לשווי שוק מכובד - זה ציוץ של המשפיען הראשי על שוק המטבעות הווירטואליים, מייסד טסלה, אלון מאסק.

בשבוע האחרון הנהנה העיקרי מפעילות הרשת החברתית של מאסק הוא מטבע השיבה אינו, שקרוי על גזע כלבי הציד היפני, שזינק לאחר ציוץ קצר של מאסק ב-70% במחזור מסחר עצום של כ-20 מיליארד דולר ביממה - והראלי המשיך במהלך השבוע עד לעלייה של יותר מ-350%.

המטבע הדיגיטלי שיבה אינו / צילום: Shutterstock, Igor Faun
 המטבע הדיגיטלי שיבה אינו / צילום: Shutterstock, Igor Faun

בציוץ, אגב, לא מוזכר כלל המטבע ואף לא הביטוי "שיבה אינו", אלא מופיעה תמונה חמודה להפליא של גור הכלבים של מאסק, פלוקי, שמשתייך לגזע שיבה אינו. אם גזע הכלבים נראה לכם מוכר, זה מאחר שגם מטבע הדוג'קוין מתהדר בתמונה של שיבה אינו - וצייצנים שונים בטוויטר אף תהו לאיזה מהמטבעות מאסק "מכוון" או רומז. 

התמונה לבדה הספיקה כדי להקפיץ את מטבע השיבה אינו עד למקום ה-12 בטבלת שווי השוק, בין השאר לאור חשדות שהעובדה שהגור מצולם בתא המטען הקדמי של מכונית טסלה  רומזת שיצרנית הרכב החשמלי תקבל דוג'קוין או מטבע "כלבי" אחר כתשלום. מאז השיבה אינו ירד במעט וכעת הוא ממוקם במקום ה-15 עם שווי שוק בלתי נתפס של 13 מיליארד דולר (עלייה של כ-50% בהשוואה לאתמול ושל 370% בהשוואה לשבוע שעבר). 

בחודש יוני האחרון צייץ מאסק שלכלב השיבה אינו שהוא מתכנן להביא יקראו פלוקי, ומיד שוק הקריפטו התחדש במטבעות חדשים על שמו של הכלב. מטבע בשם "פלוקי אינו" הגיע כבר לנתח שוק של יותר מ-650 מיליון דולר - אמנם היקף לא משמעותי ביחס לשוק הקריפטו העצום (שמגלגל 2.3 טריליון דולר), אך עדיין לא סכום קטן בהתחשב בכך שמדובר במטבע אזוטרי ללא ערך אמיתי שבסופו של דבר קרוי על שם של כלב, גם אם הבעלים שלו הוא אדם מעניין.

זהו לא המטבע היחידי שקרוי על שם הגור של מאסק: "שיבה פלוקי" כבר הגיע לנתח שוק של מעל 50 מיליון דולר, "בייבי פלוקי" שווה 3.9 מיליון דולר, "פלוקי שיבה" כ-3.2 מיליון דולר, FlokiFrunkPuppy כ-2 מיליון דולר ו"סופר פלוקי" 1.6 מיליון דולר. ישנם מטבעות נוספות שנושאים את שם הגור, אך היקפם מזערי.

המטבע הגדול מביניהם, פלוקי אינו, זינק משמעותית בתחילת ספטמבר כשמאסק צייץ תמונה של גור הכלבים וכתב "פלוקי הגיע".

על אף שזינק במאות אחוזים, עלותו של מטבע שיבה אינו עדיין כמעט אפסית: 0.00003371 דולר. "ריצת ספרינט לעבר מטבע ה'שיבה אינו' בעת נסיקתו מזכירה את ההתנהלות הפסיכולוגית בעיקרה, שהובילה את המשקיעים שרצו אל הדוג'קוין", אומר שי דתיקה, מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX, בניסיון להסביר את התופעה. "אנשים רוצים להאמין במשהו שיהיה הזהב הבא אחרי הדוג'קוין, ומעדיפים להחזיק אלפי 'שיטקוין' במקום שברירי ביטקוין. אין מאחורי המטבע הזה דבר וחצי דבר. יעלה, יירד, יעלה - בסוף יילך לשווי 0. זה בסך הכול עוד אפקט פסיכולוגי של בהלה למטבע שעלה בעשרות אחוזים".

מקווים לעתיד כמו של הדוג'קוין

מאסק צייץ כבר באפריל 2019 שהדוג'קוין הוא המטבע הקריפטוגרפי המועדף עליו והביע גם בהמשך תמיכה פומבית במטבע, כאשר לאחר כל התבטאות או ציוץ שלו בנושא ערך המטבע זינק בכמה עשרות אחוזים. כשמאסק צחק על המטבע (ועל עצמו) באחת מתוכניות SNL, הדוג'קוין צלל ב-20% עוד בזמן השידור.

ייתכן שמייסדי מטבעות ה"פלוקי" השונים מקווים לעתיד כמו של הדוג'קוין, שאמנם ירד בכ-50 סנט מאז השיא שרשם והוא נסחר כעת תמורת פחות מ-25 סנט, אך המטבע - שהושק כסוג של פרודיה שאף אחד לא ייקח ברצינות - מגלגל כבר 32 מיליארד דולר ותופס את המקום העשירי בטבלת נתחי השוק של המטבעות הווירטואליים.