האת'ריום הגיע בשישי לשיא כל הזמנים. כמה הרוויח מי שהשקיע לפני שנה?

מי שרכש את'ריום בשווי 1,000 דולר בסוף אוקטובר 2020 הגיע ביום שישי האחרון לתשואה של יותר מ-1,000% - פי 3 יותר מהתשואה שהשיג הביטקוין, והרבה יותר מהתשואה של מדד S&P 500 באותה תקופה

את'ריום / צילום: Shutterstock
את'ריום / צילום: Shutterstock

הביטקוין הוא לא מטבע הקריפטו היחידי ששובר שיאים החודש. ביום שישי האחרון ערכו של מטבע את'ריום (את'ר), מטבע הקריפטו השני בגודלו אחרי ביטקוין מבחינת שווי השוק, הגיע לשיא של 4,461.96 דולר - מחיר שמשקף שווי שוק של מעל 520 מיליארד דולר.   

לפי אתר CoinMarketCap, מאז ערך המטבע ירד ועומד כעת (א') על 4,297.2 דולר - כלומר, שווי השוק שלו הוא כ-507 מיליארד דולר.

מי שקנה את'ריום לפני שנה נהנה מעליות חזקות מאוד במהלך 12 החודשים האחרונים. אלו שרכשו ב-29 באוקטובר 2020 את'ריום ב-1,000 דולר (מחיר שאז היה שווה 2.61 מטבעות), הגיעו לכ-10,000 דולר רווח: בשיא של אתמול המטבעות האלה היו שווים 11,645.71 דולר - עלייה של יותר מ-1,000%.

התשואה הזו טובה פי שלושה יותר מהתשואה של ביטקוין - רכישה של המטבע בסכום של 1,000 דולר לפני כשנה הייתה שווה עכשיו "רק" כ-4,476 דולר.

לפי CNBC, באותה מסגרת זמן מדד S&P 500 טיפס ב-38.8% - עלייה קטנה בהשוואה לאת'ריום ולביטקוין. אך בניגוד למטבעות הקריפטו, הידועים בתנודתיות שלהם, השקעה במדד S&P 500 נחשבת לאמינה יחסית, עם רקורד של עשרות שנים של מתן תשואות למשקיעים.

אנת'וני די־יוריו, מייסד האת'ריום, אמר בתחילת ספטמבר כי "יש לפעמים נקודות של בועה, יש אנשים שקונים בלי שהם מבינים, ומוכרים ברגע שיש ירידות, והכרישים מרוויחים. העליות והירידות נגרמות מהרבה גורמים: מחדשנות, מהתפתחות טכנולוגיות, מקשיים של מערכות מיושנות, מניסיונות של ממשלות לעכב את ההתפתחות של מטבעות הקריפטו, ניסיונות שלא יצליחו בטווח הארוך. כמה שאנשים יבינו יותר את המאפיינים של המטבעות, ויהיה להם יותר ידע לפני ביצוע ההשקעה, נראה פחות תנודתיות. אבל חשוב להבין שגם אם יש בועות, וגם אם אנחנו רואים ירידות, הכיוון הכללי הוא אחד וברור".

בקרוב שיטת הכרייה הנוכחית תהפוך למיושנת 

הזינוק בערך האת'ריום נובע משדרוג חשוב שבוצע במהלך השבוע לרשת הבלוקצ'יין. השדרוג, שמכונה "Altair", הוא שלב נוסף במעבר לגרסה 2.0 (או "Eth2") של רשת האת'ריום, שתושלם ב-2022. ברגע שגרסה 2.0 תצא לדרך, שיטת כריית המטבעות תשתנה, וה"כורים", שעוקבים ומאמתים את העסקאות, יהפכו למיותרים.

נכון לעכשיו, את'ריום פועל באמצעות מודל הוכחת עבודה (PoW) שצורך אנרגיה רבה, ובמסגרתו על הכורים לפתור חישובים מורכבים כדי לאמת עסקאות. "Altair" הוא שדרוג דרמטי, משום שהוא בוחן את יכולתה של רשת הבלוקצ'יין לעבור לפרוטוקול הוכחת החזקה (Proof of Stake) - בו משתמשים שסיפקו ערבות יאמתו עסקאות בעצמם.

המטרה של שינוי הגרסה היא להפוך את רשת האת'ריום ליותר מאובטחת וברת קיימא, וגם לאפשר לה להתרחב.