"במקרה הטוב אנחנו מצליחים להשיג רכיבים, אך זה עולה לנו ברווח, ויש גם רכיבים שפשוט אי-אפשר להשיג"

מנכ"ל סרגון: "שוקי הרכיבים, השילוח והלוגיסטיקה נמצאים במערבולת, ובכל יום יש הפתעות חדשות" • "האתגר המרכזי שעליו יקום או ייפול דבר זה שוק הרכיבים"

דורון ארזי, מנכ''ל סרגון / צילום: ליאורה כץ
דורון ארזי, מנכ''ל סרגון / צילום: ליאורה כץ

למרות האתגרים המשמעותיים הכוללים עלייה חדה בעלויות השילוח ומחסור ברכיבים, חברת הטכנולוגיה הישראלית סרגון  הצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים ברבעון השלישי גם ברמת ההכנסות וגם ברמת הרווח.

עם זאת, אתגרים אלה מביאים את הנהלת החברה להציג יותר זהירות בתחזית קדימה - ואם בעבר דובר על סיום המחצית השנייה של השנה עם רווח נקי (Non-GAAP), כעת מדברים על איזון. ברמת ההכנסות, התחזית היא לסיים את השנה קרוב לרף העליון של הטווח שנמסר בעבר - 275-295 מיליון דולר.

סרגון מספקת פתרונות תקשורת לקישור בין תחנת הבסיס למתג הראשי ברשת התקשורת. ברבעון השלישי הכנסותיה צמחו ב-7.8% לעומת הרבעון המקביל ל-76.1 מיליון דולר, בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-73.3 מיליון דולר. מתחילת השנה ההכנסות צמחו ב-12.8% ל-213 מיליון דולר. במהלך הרבעון, 35% מההכנסות הגיעו מהודו.

לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרבעון הסתיים עם רווח נקי של 266 אלף דולר ומתחילת השנה נרשם הפסד של 2.6 מיליון דולר. על בסיס Non-GAAP, בניכוי סעיפים חשבונאיים שונים, נרשם ברבעון רווח נקי של 1.4 מיליון דולר שהם 2 סנטים למניה, נמוך מהרבעון המקביל אך גבוה מתחזיות האנליסטים שציפו לאיזון. מתחילת השנה נרשם הפסד נקי Non-GAAP בגובה 706 אלף דולר.

"אי-ודאות בעולם השילוח"

"הרבעון היה מאוד מוצלח גם מבחינת היקף ההזמנות שהתקבלו וגם מבחינת התוצאות הפיננסיות - הצמיחה בהכנסות והרווח הנקי למניה Non-GAAP. זאת אף שהשווקים של הרכיבים ושל השילוח והלוגיסטיקה נמצאים במערבולת, ובכל יום יש הפתעות חדשות - לכן התוצאות מבחינתנו הן אפילו הישג גדול יותר", אמר המנכ"ל דורון ארזי. "אני מעודד מאוד מההתעניינות העצומה בשוק בקו המוצרים החדש שלנו, כולל המוצר שנשיק בקרוב ואנחנו מרוצים מהתמונה העסקית שמצטיירת".

לדבריו, צבר ההזמנות מייצר רמת ביטחון גבוהה, אך "האתגר המרכזי ברבעון הרביעי שעליו יקום או ייפול דבר זה שוק הרכיבים. במקרה הטוב אנחנו מצליחים להשיג רכיבים, אך זה עולה לנו ברווח הגולמי, ויש גם רכיבים מסוימים שפשוט אי-אפשר להשיג. לזה יש להוסיף את האי-ודאות בעולמות השילוח שמייצרת סיכון על ההכנסות. כך שמבחינת הביזנס מצבנו מצוין, אך אופרטיבית מצבנו מאוד תלוי בהתפתחויות שאינן תלויות בנו".

הפגיעה של שני אלו על תוצאות הרבעון הייתה בשיעור של כ-2-3 מיליון דולר, בין היתר בשל תשלומים גבוהים יותר לצורך השגת רכיבים מסוימים.

באשר לחולשת הדולר, סמנכ"ל הכספים רן ורד מציין שכעת אין שום השפעה בשל גידור שבוצע בתחילת השנה "בשערים שהיום נראים חלומיים", ומעריך שההשפעה בשנה הבאה (לפי השער הנוכחי) תהיה בסדר גודל של כ-2-3 מיליון דולר.

"סיטואציה חסרת תקדים"

החברה ממשיכה לראות ביקושים בפריסת רשתות הדור החמישי, וארזי אומר כי "התמונה נראית טובה" ויש זכיות וניסויים עם לקוחות. "השורה התחתונה היא שמצד אחד יש כאן מאמץ בסיטואציה חסרת תקדים, ומצד שני יש מגמה מאוד חיובית מבחינת הקבלה של המוצרים שלנו בשוק. אנחנו עובדים קשה, אולי יהיו תנודות, אבל לאורך זמן אנחנו בפירוש בפוזיציה מאוד טובה לנצל את הדור החדש לטובת צמיחה והגדלת הרווחיות", ציין ארזי.

סרגון נסחרת בנאסד"ק בשווי 293 מיליון דולר אחרי עלייה של 64% בשנה החולפת אך ירידה של 46% מהשיא של ינואר.