גרמניה בוחנת מחדש הענקת אות כבוד לחוקר שואה ישראלי

לאחר שנמתחה ביקורת ציבורית על כך שוועדת חקירה לחקר האירועים בסרברניציה ב-1995, שבראשה עמד פרופ' גדעון גרייף, קבעה כי לא היה מדובר ב"רצח עם" (ג'נוסייד) אלא ב"פשע מלחמה", משרד נשיא גרמניה החליט לבחון מחדש את הענקת עיטור הכבוד לגרייף • גרייף בתגובה: "הבחינה מחדש של ממשלת גרמניה אינה מוצדקת"

פרופ' גדעון גרייף / צילום: ויקימדיה
פרופ' גדעון גרייף / צילום: ויקימדיה

חוקר השואה הישראלי פרופ' גדעון גרייף היה אמור לקבל החודש את עיטור הכבוד של הרפובליקה הפדרלית הגרמנית, אחד מאותות הכבוד הנכבדים ביותר שמחלקת גרמניה. במקום זאת, משרד נשיא גרמניה הודיע כי הוא "בוחן מחדש" את הענקת הפרס, אחרי שגורמים בבוסניה, באוסטריה ובגרמניה ביקרו את עברו של גרייף ואת העובדה כי לפי הדיווחים ועדת חקירה בראשה עמד, לחקר האירועים בסרברניציה ב-1995, קבעה כי לא היה מדובר ב"רצח עם" (ג'נוסייד) אלא ב"פשע מלחמה".

גרייף, בן 70, הוא היסטוריון ישראלי מוערך, שריאיין בין השאר את אחרוני השורדים מבין ה"זונדר-קומנדו", אסירים יהודים שפעלו ליד מתקני ההשמדה באושוויץ-בירקנאו, וחקר בהרחבה את פעילותם וגם את השמדת היהודים באושוויץ ונושאים אחרים. הוא ייעץ למוזיאונים ונחשב לחוקר מוביל של השואה. גרייף היה אמור לקבל בשבוע הבא את עיטור הכבוד בטקס מיוחד במעון שגרירת גרמניה בישראל.

אך בימים האחרונים, לקראת הטקס, התפרסמו בתקשורת הגרמנית דיווחים המזכירים כי גרייף עמד בראש "ועדת חקירה עצמאית בינלאומית" לבדיקת האירועים בסרברניצה ב-1995, אז נרצחו קרוב ל-8,000 מוסלמים-בוסנים על ידי מיליציות סרביות. בית הדין הפלילי הבינלאומי ליוגוסלביה לשעבר ובית הדין הבינלאומי לצדק הגדירו בפסיקותיהם את הטבח כ"ג'נוסייד", והגנרל הסרבי לשעבר רטקו מלאדיץ' הורשע במעורבות ב"ג'נוסייד" בגלל פיקודו על הכוחות שביצעו את הטבח.

נושא הטבח בסרברניצה והגדרתו עדיין רגישים מאוד בבוסניה-הרצגובינה, החווה בימים אלה גל נוסף של עימותים בין האוכלוסייה הסרבית לבין המוסלמים-בוסנים. נציג משקיפי האו"ם במדינה קרא באחרונה לשליחת כוחות נוספים כדי לשמור על הביטחון במדינה, והזהיר מהתפצלותה לשתי מדינות, שעלולה להיות מלווה באלימות.

התקשורת הגרמנית דיווחה כי הוועדה שבראשה עמד גרייף מונתה על ידי רפובליקה סרפסקה, היישות הסרבית בבוסניה-הרצגובינה, והמעיטה מחומרת המעשים. לפי ה"שפיגל", הוועדה הכריזה באופן רשמי כי "לא היה ג'נוסייד בסרברניצה", וכי הוועדה פסקה כי נרצחו בין 2,500 ל-3,000 "שבויי מלחמה" וכן "כמה מאות" אזרחים, אך הפעולה הייתה פשע מלחמה ולא רצח-עם. הדיווחים בתקשורת הגרמנית יצאו נגד הענקת הפרס לגרייף. "מכחיש-סרברניצה עומד להתכבד בתואר מנשיא גרמניה", כתב העיתון האוסטרי "דר סטנדרד".

הביקורת הציבורית השפיעה. אתמול הודיע משרדו של נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר, כי הענקת עיטור הכבוד "תבחן מחדש".

פרופ' גדעון גרייף מסר בתגובה: "בוועדה היו עשרה חברים, כולל היסטוריונים ומשפטנים. לא קיבלנו שום תשלום, לא היו לחצים. זו הייתה המסקנה המקצועית שלנו, וכל מה שהוחלט התקבל פה-אחד. אנחנו עומדים מאחורי זה, כי עבדנו בתום-לב, מתוך הקשבה. הבחינה מחדש אינה מוצדקת, עושה לי עוול, ואני מצפה שממשלת גרמניה תחליט בסופו של דבר להעניק את הפרס". אם חלילה ישללו את הפרס, הוסיף, הרי ש"גרמניה עצמה תהפוך להיות מדינה מכחישת שואה".  

לדברי פרופ' גרייף, "אין מתאים ממני לקבלת פרס מצד גרמניה, מדינה שלקחה על עצמה את האחריות לשואה. אני אחד מהאנשים הכי מסורים בעולם לנושא חקר השואה והנחלתה בארץ ובעולם".