קבסיר לא המריאה לחלל, ואיתן סטיבה נפטר ממרבית מניות חברת הלימודים המקוונים

מניית קבסיר צנחה ב-60% מההנפקה השנה, וסטיבה, שצפוי להיות האסטרונאוט השני מישראל, מכר 14% ממניותיה לידי רם-און השקעות, שמצטרפת לדבוקת השליטה

איתן סטיבה / צילום: אוריה תדמור
איתן סטיבה / צילום: אוריה תדמור

חברת רם-און השקעות  מנצלת צלילה של כ-60% במניית חברת הטכנולוגיה קבסיר  מאז הנפקתה בחודש מרץ ועד כה, לרכישת נתח של כ-14% ממניות קבסיר תמורת כ-11 מיליון שקל - מה שצפוי להגדיל את חלקה של רם-און בקבסיר לכ-24%.

בצד המוכר ניצב איתן סטיבה, מבעלי השליטה בקבסיר, המחזיק במניות באמצעות חברת טיירוס (Tyros), ושלאחר העסקה יעמוד חלקו בקבסיר על כ-10%. סטיבה הוא איש עסקים (היה בעבר מבעלי קבוצת LR), וטייס קרב בדימוס, שהחליט לאחרונה להשקיע עשרות מיליוני דולרים כדי להפוך לאסטרונאוט הישראלי השני שיטוס לחלל. השקעתו בקבסיר התבצעה אשתקד תמורת סכום כולל של כ-4 מיליון דולר, כך שנראה שהוא איננו יוצא ממנה בהפסד. 

בעקבות העסקה, רם-און צפויה להיחשב, יחד עם סימי אפרתי ומנכ"ל קבסיר איתי קופל, המחזיקים כ-28% ממניות קבסיר, כבעלות השליטה בחברה. בעל מניות בולט נוסף בקבסיר הוא אלטשולר שחם, עם החזקה של כ-14% ממניות החברה.

המניה עברה את מחיר העסקה

מחיר המניה בעסקה בין רם-און וסטיבה נקבע על 20 שקל - דומה למחיר השוק שלה, שהיה קצת נמוך ממחיר זה טרם ההודעה על ההסכם, ואשר בעקבותיו עבר את מחיר העסקה נוכח עליות חדות מהן נהנתה מניית קבסיר, המשקפת לחברה שווי שוק הנע סביב 80 מיליון שקל.

קבסיר אדיוקיישן (Kvasir Education), שנוסדה בשנת 2014, עוסקת "בהוראה אקדמית מקוונת אישית ומותאמת לסטודנטים הלומדים את מקצועות המדעים בתחומי ה-STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם (מחוץ לישראל)".

את ההוראה מיישמת החברה בעזרת "סרטוני וידיאו קצרים בשיטת לוח לבן, תרגילים וחוברות תרגול במקצועות ה- STEM שהחברה מפתחת באמצעות צוות אקדמי מיומן".

טיוטת התשקיף שפרסמה קבסיר לקראת הנפקתה חשפה, כי סטיבה, איש עסקים וטייס קרב לשעבר, שהחליט להשקיע הון של עשרות מיליוני דולרים כדי להמריא לחלל בשנה הבאה, השקיע בקבסיר 4 מיליון דולר בשנת 2020, לפי מחיר מניה ששיקף לחברה שווי של כ-13 מיליון דולר (פחות מ-50 מיליון שקל) "אחרי הכסף".

רואי החשבון של קבסיר מפנים בדוחותיה הכספיים האחרונים שפרסמה החברה, לסיכום המחצית הראשונה של השנה, את תשומת לב המשקיעים לעובדה, כי "החברה טרם השיגה הכנסות משמעותיות, ומעריכה כי תמשיך לשאת בעלויות והפסדי תפעול משמעותיים בעתיד הנראה לעין בגין פיתוח תכנים, מוצרים וטכנולוגיה ובמאמצים מוגברים לשיווקם ולפיתוח עסקיה".

בסיכום מחצית השנה הכנסותיה הסתכמו בכ-130 אלף שקל בלבד והפסדיה הגיעו לכ-8.5 מיליון שקל - חלק משמעותי מכך בהשפעת הוצאות הנהלה וכלליות, וזאת אחרי שבשלוש השנים הקודמות (2018-2020) הפסדיה הצטברו לכ-15 מיליון שקל.

ההחזקה העיקרית: פולירם תעשיות פלסטיק

החזקתה העיקרית של הרוכשת בעסקה, רם-און השקעות, שמוחזקת בידי מושב רם און וכמה גופים מוסדיים, היא מניות חברת פולירם תעשיות פלסטיק, המייצרת ומשווקת תרכובים תרמופלסטיים לתעשיית הפלסטיק ונשלטת במשותף עם קרן פימי. פולירם הצטרפה לבורסה בשנה שעברה בדרך של הצעת מכר למניותיה שביצעו פימי ורם-און בתמורה של כ-350 מיליון שקל. 

רם-און השקעות עצמה נסחרת בבורסה בשווי של כ-260 מיליון שקל, אחרי טיפוס של כ-35% במנייתה מתחילת השנה, ושווייה של פולירם עומד על כ-1.4 מיליארד שקל, אחרי עלייה של קרוב ל-50% במנייתה מתחילת השנה.