כצפוי: הפד לא שינה את שיעור הריבית והודיע על צמצום הדרגתי של רכישות האג"ח

צמצום ההרחבה הכמותית יוצא לדרך: חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפד החליטו לצמצם את רכישות האג"ח, שעמדו על כ-120 מיליארד דולר לחודש, ב-15 מיליארד דולר לחודש

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Susan Walsh
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Susan Walsh

הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, הודיע, כצפוי, על תחילת ה"טאפרינג" - צמצום רכישות האג"ח (ההרחבה הכמותית). הריבית בארה"ב נשארת, כצפוי, ללא שינוי, ברמה של 0%-0.25%.

חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של הפד החליטו לצמצם את רכישות האג"ח, שעמדו על כ-120 מיליארד דולר לחודש (80 מיליארד דולר לרכישות של אג"ח ממשל ועוד 40 מיליארד דולר לאג"ח מגובות משכנתאות) בכ-15 מיליארד דולר לחודש (10 מיליארד דולר באג"ח ממשל ו-5 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות, החל מהמשך החודש), בשלב ראשוני.

התחלת צמצום הרכישות הייתה מגולמת בשווקים שכן קברניטי הפד הכינו את השחקנים בשווקים לאחר שהודיעו כמה פעמים לאחרונה על הכוונה להתחיל בצמצום הרכישות.

בקצב הנוכחי סיומה של ההרחבה הכמותית צפוי להגיע ביולי 2022. העלאת הריבית, מעריכים כלכלנים, תתחיל החל מהרבעון האחרון של 2022 או במהלך 2023. זאת, אם הכלכלה האמריקאית תמשיך להתאושש ושיעור האבטלה לרדת.

בנוגע לאינפלציה הגבוהה ציינו בפד כי "שיעור האינפלציה הגבוה מושפע בעיקר מגורמים זמניים, הקשורים להתאוששות הכלכלה העולמית ממגפת הקורונה וקשיים בשרשראות האספקה שגורמים לחוסר איזון זמני בין ביקוש להיצע".