הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסה; אורמד מחקה 15% משוויה, טבע איבדה 4.9%

קסניה זינקה בעקבות הצעת רכש באפסייד של 30% על מחיר השוק • השקל שב להתחזק מול הדולר והאירו • התקציב עבר בכנסת • דלתא דיווחה על עלייה בהכנסות וברווחים, איי.סי.אל דיווחה על קפיצה ברווח ברבעון השלישי

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:30

המסחר בת"א ננעל בעליות שערים מתונות, כאשר ת"א עלה ב-0.3% לשיא חדש וגם ת"א 125 ות"א 90 עלו בכ-0.4%. מדד הביומד נפל ב-1.5% בין השאר לאור התרסקות של אורמד , שמחקה יותר מ-15%, וכן טבע  שאיבדה קרוב ל-5% במחזור המסחר השני בהיקפו בבורסה (הראשונה היא נייס , עם מחזור גדול של 212 מיליון שקל). מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-2.9 מיליארד שקל.

בין המניות הנוספות שאיבדו גובה היום אפשר לציין את בוליגו , באפ , בלנדר , ג'נסל , טרמינל X  ונקסט ג'ן  - שהודיעה כי היא דוחה את האספה בעניין עסקת המיזוג עם סנט טכנולוגיות רפואיות (אך הבהירה כי "החברות ממשיכות לפעול לטובת השלמת עסקת המיזוג").

קסניה  סיימה את היום בזינוק של 24% במחזור מסחר גבוה מהריל, לאחר שקיבלה הצעת רכש במחיר גבוה ממחיר השוק מבעל השליטה בה (ראו עדכון קודם). שב"א  (שירותי בנק אוטומטיים) זינקה ב-6%, ברנמילר התקדמה 11% ורימון קפצה בקרוב ל-8%.

בפסגת מדד ת"א 35 נמצאת נובה  שעלתה ב-4.4% לאחר דוחות חזקים, וכן לייבפרסון , שיכון ובינוי  ומיטרוניקס  התחזקו. בתחתית המדד טבע כאמור, עם ירידה של 4.9%.

15:35

המגמה החיובית בבורסה נמשכת, כאשר המדדים הגדולים רושמים עליות של כ-0.4%. מחזור המסחר מסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר.

את העלייה החדה ביותר היום בבורסה רושמת חברת ההשקעות קסניה  שמזנקת ב-24% לאחר שקיבלה הצעת רכש באפסייד של 30% על מחיר השוק מהמיליארדר וינסנט צ'נגוויז, בעל השליטה בה (75%). צ'נגוויז הציע לרכוש את יתרת המניות בחברה לפי מחיר של 3.6 שקל למניה.

נובה  הדואלית, המספקת פתרונות מדידה לבקרת תהליכי הייצור של מוליכים למחצה, עקפה את תחזיות האנליסטים בדוחות הרבעון השלישי הן בשורת ההכנסות והן בשורת הרווח. הכנסותיה הסתכמו בכ-113 מיליון דולר, צמיחה של 62% לעומת הרבעון המקביל, והרווח הנקי למניה ( Non-GAAP ) היה 1.16 דולר. בסך הכול נרשם רווח נקי Non-GAAP של 34.5 מיליון דולר, לעומת 16.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. התחזית לרבעון הרביעי היא להכנסות של 113-123 מיליון דולר ורווח נקי של 94 סנט עד 1.12 דולר למניה, גבוה מתחזיות האנליסטים. המניה מטפסת.

גם קרדן, בריל, סייברוואן, ברנמילר, אוגווינד ואופקו הלת'  רושמות עליות יפות.

בצד השני של הטבלה אורמד  שמתרסקת בקרוב ל-15%, אחרי שאיבדה כמעט 13% אמש בוול סטריט. זאת בעקבות דיווח שלה כי תמכור בהנפקה פרטית למוסדיים 2 מיליון מניות מתחת למחיר השוק. ההנפקה צפויה להתבצע מחר.

טבע  מנגד מאבדת מעל 3% וגם בלנדר , באפ, נקסט ג'ן ובוליגו רושמות ירידות חדות.

אנלייבקס  הדואלית דיווחה כי הרשות הספרדית לתרופות ולמכשור רפואי (AEMPS) אישרה את הרחבת הניסוי הרב-מרכזי, רנדומלי ומבוסס פלסבו, שלב II בחולים עם ספסיס מבוסס דלקת ריאות לאתרים קליניים בספרד.

15:15

בהמשך לאישור חוק התקציב לשנת 2021 בקריאה שנייה ושלישית, אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש אמר: "אני חושב שזה תקציב מאוד משמעותי שיכול לתרום לצמיחת המשק שנים קדימה. קשה לדעת בדיוק מה תהיה התרומה. לגבי שנה הבאה התחזית היא לגירעון של 3.9%. להערכתי, אם לא יקרו דברים גרועים מדי וההיי טק ימשיך ככה, נראה גירעון נמוך יותר".

14:45

פוורפליט , המספקת שירותים לציי רכב, רשמה ברבעון השלישי הכנסות של 29.2 מיליון דולר, צמיחה של 6%. ה- EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) ירד מ-3.6 מיליון דולר ל-1 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 364 אלף דולר על בסיס Non-GAAP , לעומת רווח של 2.2 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההפסד למניה היה מצומצם ביחס לתחזיות האנליסטים והסתכם בסנט אחד.

14:25

הדולר נחלש ב-0.4% ל-3.125 שקלים. האירו רושם ירידה של כ-0.6% סביב 3.612 שקלים. ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי שוקי הון ודודי רזניק, אסטרטג הריביות של לאומי שוקי הון, מציינים כי "עד כה, נראה שמהלכיו של בנק ישראל לתקן את אותו מהלך יתר מתונים יחסית. בראשית השנה, כאשר השער ירד לכ-3.11-3.13 שקל לדולר, בנק ישראל הגיב עם הכרזה תקדימית של תכנית רכישות, אך עתה לא הייתה תגובה כזו. נציין שבנק ישראל חופשי להתערב בשוק והצהיר על גמישותו ונחישותו בעניין ניהול שער החליפין מספר פעמים בחודשים האחרונים. לא מן נמנע שיש בבנק ישראל חשיבה מחודשת על הרמה הרצויה של יתרות המט"ח וייתכן שנרקמת ברקע תכנית לשימוש בכלים אחרים, בין אם בהפעלת בנק ישראל ובין אם בהפעלת גורם אחר".

בפמן, לוי ורזניק מציינים עוד כי "בנק ישראל הזכיר לא פעם את המונח 'חלון שער החליפין הדינמי', המהווה טווח "שער חליפין הוגן" על הגורמים המאקרו כלכליים. נראה שבנק ישראל מכוון את מדיניות ההתערבות שלו בשוק תוך התחשבות במידת התאמת שער החליפין בפועל לטווח המשתמע מן החלון הנ"ל. כאשר תנאי המאקרו של המשק הישראלי מתחזקים, החלון עשוי לזוז ולאפשר מקום רב יותר לתיסוף של השקל. לא מן הנמנע שנעשה כיוונון כזה של החלון בחודשים האחרונים, תוך מתן אפשרות להתחזקות מוגבלת של השקל, גם כביטוי להכנסת מרכיב גדל יותר של אי וודאות למסחר. יתכן שהמהלך של הימים האחרונים לכ-3.10-3.16 שקל לדולר, מהווה חריגה מאותו חלון".

להערכתם, "במידה ובנק ישראל ישוב להתערב בשוק "רטורית", או ברכישות בפועל, או באמצעות כלים חדשים של ב"י ו/או של הממשלה, נראה שהיעד הבלתי מוצהר יהיה בסדרי גדול של 3.15-3.20, זאת בהיעדר שינויים של הדולר בעולם. במידה ובנק ישראל ימשוך את ידו משוק המט"ח, דבר שיצריך הסבר לשינוי המדיניות המוצהרת, הדרך תיסלל בטווח הקצר לתיסוף לכיוון של כ-3 שקלים לדולר. בנסיבות כאלו, יהיה לתיסוף מתמשך שכזה אפקט ממתן על שיעור עליית מדד המחירים לצרכן בישראל ויתכן שכתוצאה מכך ידחה מועד התחלת העלאת ריבית בנק ישראל לשלב מאוחר בהרבה מאשר שלהי 2022".

13:00

נמשכת המגמה החיובית בבורסה. מדד ת"א 35 מטפס ב-0.5% ומדד ת"א 90 עולה בשיעור דומה. מחזור המסחר מסתכם בכ-700 מיליון שקל.

עליות בולטות רושמות שיכון ובינוי , בריל , סייברוואן, המשביר, אפריקה מגורים, אזורים  ואוגווינד.

מנגד, ירידות חדות רושמות אורמד , נקסט ג'ן, כרמית ובלנדר.

11:00

עליות בולטות רושמות כעת מניות ברנמילר , קדימהסטם, אופקו ואקסיליון. קסניה  מזנקת ב-24% בעקבות הצעת רכש למניות החברה  שפורסמה אתמול.

חברת איי.סי.אל  הפועלת בתחום הכימיקלים והמינרלים, דיווחה היום על תוצאות חזקות לרבעון השלישי שהסתיים ביום 30 בספטמבר 2021. מכירות החברה הגיעו ברבעון לכ-1.8 מיליארד דולר, צמיחה של 49% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בשורה התפעולית רשמה החברה רווח של 321 מיליון דולר, קפיצה של 221% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, ושיא של שמונה שנים. הרווח הנקי זינק ב-317% והגיע לרמה של 225 מיליון דולר ואילו הרווח הנקי המתואם בסך 215 מיליון דולר, עלה ב-271%.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח בעליות קלות, כשמדד ת"א 35 מטפס ב-0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. 

דלתא בולטת בעלייה חדה לאחר הדוחות הטובים שפרסמה. גם יוניבו  בולטת בעלייה לאחר שדיווחה הבוקר כי זכתה בהליך שערך מכון מור עבור כללית לאספקת מוצרי קנאביס רפואי למטופלי "כללית". מטופלים בקנאביס רפואי המבוטחים בקופה יוכלו לרכוש את מוצרי "יוניבו" במחיר מופחת ב-17 בתי מרקחת בפריסה ארצית, לרבות בית המרקחת "מדי-פארם" בחולון שנמצא בבעלות הקבוצה.

08:50

השקל שב להתחזק מול הדולר והאירו: הדולר נחלש בכ-0.7% ונסחר סביב 3.117 שקלים והאירו נופל בשיעור דומה סביב 3.61 שקלים.

07:40

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה בת"א

1. צפי לעליות קלות

יום המסחר בבורסה צפוי, ככל הנראה, להיפתח במגמה חיובית קלה. זאת לאחר שאתמול מדד ת"א 35 סגר יום תנודתי בעלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 שמר על יציבות. מחזור המסחר הסתכם ב-1.5 מיליארד שקל. 

2. שיאים חדשים בוול סטריט לאחר הודעת הפד

מדדי המניות המובילים בוול סטריט טיפסו אמש לשיאים חדשים, לאחר הודעת הפדרל ריזרב. הדאו ג'ונס טיפס בכ-0.3% וה-S&P 500 עלה ב-0.7% ל-4,660 נק'. 

הבנק המרכזי האמריקאי, הפדרל ריזרב, הודיע, כצפוי, על תחילת ה"טאפרינג" - צמצום רכישות האג"ח (ההרחבה הכמותית). הריבית בארה"ב נשארת, כצפוי, ללא שינוי, ברמה של 0%-0.25%.

חברי "ועדת השווקים הפתוחים" של פד החליטו לצמצם את רכישות האג"ח, שעמדו על כ-120 מיליארד דולר לחודש (80 מיליארד דולר לרכישות של אג"ח ממשל ועוד 40 מיליארד דולר לאג"ח מגובות משכנתאות) בכ-15 מיליארד דולר לחודש (10 מיליארד דולר באג"ח ממשל ו-5 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות, החל מהמשך החודש), בשלב ראשוני.

המניות הדואליות המרכזיות שבו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' מעורבים: נייס עם פער חיובי של כ-1% ואופקו עם 4% ומנגד טבע  עם פער שלילי של כ-2.6% וטאואר 2.5% כך שהן צפויות לרדת.

3. התקציב עבר בכנסת

חוק תקציב לשנת 2021 עבר בקריאה שנייה ושלישית. זאת לאחר שבמהלך הלילה עברו חוק מסגרות התקציב וחוק התייעלות כלכלית (תיקונים להשגת יעדי התקציב). בשעות הקרובות יידרשו חברי הקואליציה לאשר עוד שני חוקים: חוק ההסדרים וחוק התקציב לשנת 2022 ואז יסיימו עם ההצבעות כולן על חמשת חוקי התקציב. 

4. דוחות: עלייה בהכנסות ורווחי דלתא

חברת דלתא  דיווחה הלילה כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו ב-502 מיליון דולר, צמיחה של 31% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה דיווחה החברה על רווח כולל של כ-28 מיליון דולר, עלייה של 7% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי ללא סעיפים חד פעמיים גדל ב-76% ל-34.5 מיליון דולר בהשוואה ל-19.6 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2020. 

אורמת  דיווחה הלילה על יציבות בהכנסות ברבעון השלישי, ברמה של כ-159 מיליון דולר. ברווח הנקי נרשמה ירידה קלה לכ-15 מיליון דולר.

פועלים אי.בי.אי  דיווחה אתמול לאחר סיום המסחר על רווח של כ-7.7 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2021, לעומת רווח של 9.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

היום צפויות לפרסם תוצאות, בין השאר, החברות איי.סי.אל  ונובה.

5. עליות באסיה, הנפט מאבד גובה

המסחר בשווקים האסייתיים מתקיים הבוקר במגמה חיובית. במסחר בחוזים על מדדי ניו יורק ניכרת יציבות.  התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה ל-1.60%. 

הנפט ממשיך לאבד גובה לאחר ירידה חדה אתמול וחוזה על חבית מסוג ברנט יורד ב-0.7% ל-81.4 דולר.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות קלות, כאשר הביטקוין נסחר סביב 62,600 דולר והאת'ר נסוג ונסחר סביב 4,570 דולר.