ברכבת חשמלית, היישר מאשקלון

בקרוב יחל לפעול קו הרכבת החשמלי מאשקלון לכיוון הרצליה, וההבטחה היא כי הוא ישפר את התנאים בתחנות הרכבת ובתוך הרכבות עצמן • וגם: הישראלים בעד חשמל ירוק, מצנח הזהב וחדשות טובות • אירועים ומינויים

המתחם הייעודי שנבנה באשקלון לתפעול ותחזוקת הרכבות החשמליות / צילום: אלדד עובדיה, דוברות עיריית אשקלון
המתחם הייעודי שנבנה באשקלון לתפעול ותחזוקת הרכבות החשמליות / צילום: אלדד עובדיה, דוברות עיריית אשקלון

גם אם קו הרכבת המחושמל בין אשקלון להרצליה לא יחל לפעול כמתוכנן ב-13 בנובמבר, בשל סכסוך בין ההנהלה לעובדים, לפחות דבר אחד ברור: בניית מתחם התחזוקה לרכבות החשמליות, שהקים קונצרן הענק הגרמני SIEMENS באשקלון, הסתיימה. המתחם הוא חלק מפרויקט החשמול של רכבת ישראל - שעלותו נאמדת ב-3.8 מיליארד שקל. סכום זה כולל אספקת 60 רכבות חשמליות (כלומר 330 קרונועים), בניית מרכז התחזוקה ותחזוקת הרכבות עצמן.

אחרי הקן החשמלי בין ירושלים להרצליה מגיע תורו של הקו השני, וההבטחה היא כי הוא ישפר את התנאים בתחנות הרכבת, בין השאר באמצעות הפחתת מטרדי רעש וזיהום אוויר; הצפיפות בקרונות הנוסעים תקטן נוכח הפעלת המערך הרכבתי בתדירות גבוהה יותר; והנושא החשוב ביותר לרוב "לקוחות" הרכבת: משך זמן הנסיעה יקוצר.

בניגוד למצב כיום, שבו לכל רכבת יש קטר שאליו מצמידים מספר קרונות משתנה בהתאם לצרכים, הרכבות החשמליות מגיעות ב"סט" של 4 או 6 קרונועים שאינם נפרדים זה מזה. עם זאת, ניתן לחבר מספר מערכים לרכבת ארוכה יותר. לדברי צחי גולן, מנכ"ל סימנס מוביליטי וסימנס ישראל, "נכון להיום, יש בארץ 13 רכבות, עוד שתיים בדרך, והיתר יגיעו לכאן בתחילת השנה הבאה".

המתחם באשקלון הוא הראשון בישראל המבוסס על צי רכבתי מחושמל ב-100%, והוא צפוי להיות בשימוש סימנס מוביליטי במשך כ-29 שנים. המוסך מכיל שלוש מסילות מוגבהות, ומערכת חשמול. המוסך יפעל ברמת הדיגיטציה הגבוהה ביותר שקיימת כיום בעולם הרכבות, ובנוסף הוא יהיה נטול נייר לחלוטין.

גם התחזוקה תיעשה בצורה מתקדמת: מערכת חיישנים בקרונות החשמליים שולחת למטה בגרמניה מידע על מצב הרכיבים בכל עת, ושם, לאחר ניתוח בכלים של בינה מלאכותית וביג דאטה, יועברו פקודות עבודה למוסך באשקלון. כך, למעשה, יידעו במוסך שהקרון צפוי להגיע אליהם לטיפול עוד לפי הגעתו בפועל, ויוכלו להתכונן אליו, כך שפעולת התחזוקה תתבצע במינימום הזמן הדרוש.

לדברי ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, "העיר גאה להוביל את מהפכת הרכבות החשמליות שייצאו לדרך בקרוב, ויביאו עמן בשורה משמעותית לתושבים בתחום התחבורה הציבורית והאנרגיה הירוקה. הרכבות החדשות הן ידידותיות יותר לסביבה, שקטות, מהירות ומתקדמות יותר".

תומר גלאם / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
 תומר גלאם / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

גולן מוסיף כי "סיום העבודות במרכז התחזוקה של הרכבות החשמליות החדשניות של סימנס מהווה ציון אבן דרך משמעותי בפרויקט החשמול במדינת ישראל. כל זה לא היה מתאפשר ללא שיתוף הפעולה והתמיכה של עיריית אשקלון, שסייעה לקבלת כל האישורים שסימנס הייתה צריכה על מנת להפעיל את המוסך. סימנס תמשיך להשקיע בישראל, ובפיתוח הדרום בפרט".

הישראלים בעד חשמל ירוק

רוב הישראלים מחויבים לקיימות ואיכות הסביבה בכל הנוגע להרגלי רכישת מוצרי החשמל שלהם - כך עולה מסקר חדש שערך מכון רושינק באוקטובר האחרון עבור מותג מכשירי החשמל Beko.

על פי הסקר, המקרר, המזגן, התנור ומכונת הכביסה הם מכשירי החשמל הביתיים הנפוצים ביותר בארץ. 67% מהישראלים מחזיקים בביתם מכשירי חשמל ידידותיים לסביבה. עם זאת, 28% מהנשאלים העידו כי הם כלל לא מודעים לעובדה שקיימים בשוק מוצרי חשמל כאלה.

עוד עולה מהסקר כי על מנת להפחית את צריכת האנרגיה והחשמל בבית, 69% מהישראלים משתמשים במכשירי חשמל באופן חסכוני, 52% רוכשים מכשירי חשמל חסכוניים באנרגיה ו-23% לא מפעילים כמה מכשירי חשמל בו זמנית. עם זאת, השיקול החשוב ביותר לצרכן הישראלי ברכישת מוצרי חשמל לבית הוא המחיר (נכון לגבי 72% מהמשיבים). שיקולים מהותיים נוספים הם חיסכון באנרגיה וחשמל (42%), המותג (27%) וטכנולוגיה מתקדמת (20% בלבד).

"נתוני הסקר שערכנו מצביעים על מודעות לחסכון בחשמל ושמירה על כדור הארץ. האג'נדה של קיימות היא מטרה עליונה עבורנו", מסכם בולנט סן, מנכ"ל Beko ישראל.

מצנח הזהב

עו"ד רין קריכל מצוינים, 37, תכהן כסמנכ"לית ייעוץ משפטי ורגולציה של חברת שב"א. בנק ישראל אישר את המינוי. בשלוש השנים האחרונות כיהנה כחברת הנהלה וכממונת אכיפה וציות בפסגות קופות גמל ופנסיה.

עו''ד רין קריכל מצוינים, סמנכ''לית ייעוץ משפטי ורגולציה בחברת שב''א / צילום: גונן שמר
 עו''ד רין קריכל מצוינים, סמנכ''לית ייעוץ משפטי ורגולציה בחברת שב''א / צילום: גונן שמר

ערן חרותי, 45, קודם לתפקיד סגן נשיא VLSI R&D, ויוסי שושני, 48, קודם לתפקיד סגן נשיא Product R&D בחטיבת המתגים של חברת מארוול, הפועלת בתעשיית השבבים בתחומי תקשורת, אחסון ומחשוב.

ערן חרותי / צילום: מארוול
 ערן חרותי / צילום: מארוול

יוסי שושני / צילום: מארוול
 יוסי שושני / צילום: מארוול

ריצ'רד ברדבורי מונה לסגן נשיא בכיר למכירות בינלאומיות לאזורי EMEA ו- APJ בחברת החד קרן הישראלית Infinidat, המספקת פתרונות אחסון נתונים לארגוני אנטרפרייז.

ריצ'רד ברדבורי / צילום: יח''צ
 ריצ'רד ברדבורי / צילום: יח''צ

חדשות טובות

הרופאים למען ניצולי השואה. רופאים ורופאות מעמותת "למענם" גייסו 5 מיליון שקל עבור ניצולי שואה תוך פחות מחודש, באמצעות פלטפורמת JGive, ובליווי JGivePro המעניק אסטרטגיה וניהול קמפיינים לעמותות.

כ-2 מיליון שקלים גויסו באמצעות תרומות "קטנות" של 2,900 תורמים ותורמות, 1.5 מיליון שקל מתרומות גדולות ו-1.5 מיליון שקל נוספים ממאצ'ינג.

העמותה פועלת באמצעות כ-800 רופאות ורופאים, ביניהם בכירים רבים ומנהלי מחלקות, ולמעלה מ-1,200 מתנדבים, על מנת להעניק תמיכה רפואית והנגשת רופאים מתמחים עבור ניצולי שואה.

תדיראן למען הקשישים. עשרות טכנאי מזגנים של חברת תדיראן התנדבו לבקר עשרות מטופלי רווחה, קשישים עם מוגבלויות וניצולי שואה המתקשים לצאת מביתם, וביצעו פעולות תחזוקה למזגנים בביתם, לקראת חודשי החורף. בין היתר, הטכנאים ביצעו ניקוי פילטרים, בדיקות בטיחות חשמל, בדיקות תפוקה, ניקיון סוללה ועוד.

טכנאי המזגנים של תדיראן / צילום: יח''צ
 טכנאי המזגנים של תדיראן / צילום: יח''צ

בנוסף, כחלק מאג'נדת 'הבית הבריא' וקידום חשיבותו של אוויר נקי בבית, הטכנאים התקינו בבתי הקשישים שלהם יחידות מיזוג מיני מרכזיות את הטכנולוגיה החדשה של החברה לטיהור אוויר ממזהמים - O2 .AIR CARE. מדובר בפיתוח הייחודי מאפשר הגנה מרבית מפני מזיקים המצויים באוויר חללים סגורים.