"פאניקת שניצלים" באוסטריה: תיאסר כניסת לא-מחוסנים למסעדות ולמספרות

אוסטריה היא הראשונה במערב אירופה לאמץ את "המודל הישראלי", ותגביל את תוקף החיסון השני לתשעה חודשים בלבד; שיעור התחלואה בקורונה שובר שיאים גם בגרמניה ובמדינות אחרות במערב אירופה

מרכז חיסונים בווינה / צילום: Associated Press, Lisa Leutner
מרכז חיסונים בווינה / צילום: Associated Press, Lisa Leutner

אוסטריה מחמירה את הכללים לגבי מי שלא התחסנו, והחל ממחר (ב') תיאסר הכניסה למסעדות ומקומות ציבוריים אחרים באופן גורף למי שלא מחוסן. עד כה, היה ניתן להציג בדיקה שלילית מהירה כדי להיכנס לחלק מהמקומות, אולם בעקבות גל הקורונה המתגבר במדינה החליטו הרשויות להחריף את ההגבלות. הן גם החליטו, לראשונה במערב אירופה, לאמץ את המודל הישראלי ולקבוע כי תוקף החיסונים יהיה מוגבל לתשעה חודשים, אלא אם כן יינתן חיסון "בוסטר".

בסוף השבוע נרשם באוסטריה מספר חולי הקורונה החדשים הגבוה ביותר מאז החלה המגפה, קרוב ל-10,000 ביממה. הרשויות מנסות ללחוץ על התושבים שמסרבים להתחסן לעשות זאת, והקנצלר האוסטרי כינה את הגל הנוכחי "מגפה של הבלתי-מחוסנים". קצב התפשטות המגפה באוסטריה הוא גבוה מאוד, ומספר המקרים הוכפל בחמשת הימים האחרונים.

החל ממחר, יהיה צורך להראות תעודת חיסון (או החלמה מקורונה בטווח של שישה חודשים) בכניסה לכל המסעדות, הברים ומקומות בילוי כמו בתי-קולנוע באוסטריה. לפי החוקים החדשים, תוקף החיסונים יהיה תשעה חודשים אחרי המנה השנייה, והתוקף יוארך רק אם יתבצע חיסון נוסף במנה השלישית. נכון לעכשיו, רוב האוכלוסייה באוסטריה התחסנה בחודשים יוני עד אוגוסט, כך שהחיסונים השניים עדיין בתוקף. שיעור החיסון באוסטריה עומד על כ-64%, ותנועת מתנגדי החיסונים נחשבת לחזקה יחסית למדינות כמו דנמרק או פורטוגל.

"אף אחד מאיתנו לא יכול לחזות את העתיד", אמר הקנצלר האוסטרי אלכסנדר שלנברג, "אבל אם אנחנו רוצים למנוע סגר נוסף, עלינו לפעול באופן מיידי". בין השאר קבעה הממשלה כי לא תתאפשר כניסה למספרות ולמכוני יופי למי שלא התחסנו, כמו גם לכל אירוע שבו יותר מ-25 משתתפים. האופוזיציה מימין, מפלגת החירות האוסטרית בהנהגת הרברט קיקל, המשיכה לבקר בחריפות את הצעדים הממשלתיים ואמרה כי "לממשלה יש רק מטרה אחת, להכריח את האנשים להתחסן, בלי שום הסתייגויות".

תורים של שעות במרכזי החיסון

לפי הדיווחים מאוסטריה, ההנחיות החדשות, בנוסף לבהלה בשל הזינוק בתחלואה, גרמו להסתערות בימים האחרונים על מרכזי חיסון. בווינה, לפי התקשורת במדינה, נאלצו תושבים להמתין במשך קרוב לשעתיים במרכז חיסון מקומי, בין אם לחיסונים ראשונים או לקבלת זריקות ה"בוסטר". בזלצבורג נרשמו תורים גדולים סביב אוטובוס המשמש לחיסונים, וכך גם במקומות אחרים. כלי התקשורת במדינה כינו את התופעה "פניקת שניצלים", בשל החשש מאיסור הכניסה למסעדות.

 

גם בגרמניה נשברים שיאי תחלואה בקורונה. שרי הבריאות של מדינות המחוז ושר הבריאות של הממשלה הפדרלית הסכימו בסוף השבוע להציע זריקות "בוסטר" לכל האוכלוסייה, אולם המועצה המייעצת בנושאי חיסונים עדיין ממליצה רק לבני 70 ומעלה להתחסן בפעם שלישית. רק כ-3 מיליון תושבים בגרמניה קיבלו עד כה את המנה השלישית. חלק מהמדינות הפדרליות יפתחו מחדש מרכזי חיסון לטובת הקמפיין, אולם חלק יימנעו מכך ויסתמכו על הרופאים במרפאות. המועצה המייעצת גם מתמהמהת לגבי ההחלטה לחסן בני חמש עד 11.

במקביל, הרשויות בגרמניה גם הודיעו כי באזורים בהם יש התפרצויות חריפות תתקבל מדיניות דומה לזו שמיושמת באוסטריה, ורק מחוסנים או מחלימים יוכלו להיכנס למקומות סגורים מסוימים. עם זאת, הרשויות בגרמניה אינן מכירות בתוקף כלשהו לחיסונים, וברמה הפוליטית הבטיחו הפוליטיקאים "לא להטיל שוב סגר על המחוסנים". מספר המקרים במדינה שבר את שיאי התחלואה של החורף האחרון, ועומד כעת על יותר מ-33 אלף מקרים ביום.