הסטודנטים מחפשים את הדירות הזולות, ההייטקיסטים את היוקרה: שוק השכירות בת"א בנקודת רתיחה

כשעשרות מתעניינים עומדים בתור לכל דירה שכורה, כוחם של המשכירים בתל אביב עולה עוד יותר • המתווכים מעידים כי הסטודנטים מחפשים את הדירות הישנות יותר, "העיקר שיהיה זול", בעוד "החבר'ה של ההייטק מרשים לעצמם דירות ב-10,000 שקל"

שדרות רוטשילד, תל אביב. ''מבינים שהממשלה החדשה לא הולכת לסגרים'' / צילום: Shutterstock
שדרות רוטשילד, תל אביב. ''מבינים שהממשלה החדשה לא הולכת לסגרים'' / צילום: Shutterstock

שון (שם בדוי), בן 23, מחפש לאחרונה דירה לשכירות בתל אביב, יחד עם חברה טובה. הם מחפשים דירת שלושה חדרים במרכז תל אביב - מה שמתברר כנראה כמשימה בלתי אפשרית. "ראיתי אולי 35 דירות, ובכל אחת מהן אני עומד בתור יחד עם איזה 50 אנשים. המתווך קובע עם כולם בפינת רחוב קרובה, כדי שחס וחלילה לא יגיעו לדירה לבד. תדמייני לך איך זה נראה: עומדים איזה 50 איש ומחכים, כמו מסכנים. מרוב שזה הזוי, יש כאלה שמצלמים. פשוט מביך".

תמונת המצב שמשרטט שון לגבי שוק השכירות בתל אביב, זהה למה שמתארים מתווכים בעיר: "השוק רותח. 'בית משוגעים'", אומר זיו שמאי, הבעלים של תיווך הגלריה. כמעט כל דירה שמתפרסמת זוכה לעשרות מתעניינים, ובעלי הדירות רק צריכים לבחור בין כל השוכרים הפוטנציאליים. "השכרתי עכשיו דירה לזוג", אומר שמאי, "והם ממש התרגשו. ולמרות ששילמו מחיר גבוה, הם אמרו לי שהם מרגישים שהם בני מזל".

"אני שבע שנים בתחום", אומר מושיקו חבר, הבעלים של מוזס ריל אסטייט, "ואני לא זוכר מצב כזה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

המחירים: עלייה של 5% בלב תל אביב

המחפשים והמתווכים מדווחים על עלייה משמעותית בדמי השכירות בתל אביב. מנתוני יד 2 לרבעון השלישי של 2021, עולה כי מחירי השכירות בתל אביב עלו ברוב השכונות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. \

כך למשל, מחיר השכירות של דירת שני חדרים בלב תל אביב, עלה ב-5% ועומד על 6,300 שקל (מחיר ממוצע); ביד אליהו הייתה עלייה של 6%, והמחיר עומד על 4,250 שקל; גם בנווה אביבים נרשמה עלייה בשיעור זהה, והמחיר הממוצע הוא 5,500 שקל; ברמת אביב הייתה עלייה של 4% והמחיר עומד על 5,225 שקל, ובפלורנטין נרשמה עלייה של 2%, לרמת מחיר ממוצעת של 5,000 שקל.

באשר לדירות שלושה חדרים, העלייה הגדולה ביותר במחיר השכירות נרשמה בנווה אביבים - 7%, לרמת מחיר של 6,500 שקל; בפלורנטין נרשמה עלייה של 6% לרמה של 6,700 שקל; בלב תל אביב הייתה עלייה של 4%, למחיר של 8,500 שקל; ברמת אביב - עלייה של 2% לרמה של 6,200 שקל, ואותו שיעור עלייה נרשם ביד אליהו, למחיר של 4,900 שקל.

ההיצע: 40 אלף על 820 דירות

מה שעוד מעניין בנתוני יד2 הוא הביקוש לעומת ההיצע: על פי נתוני יד2, היצע דירות 2 חדרים בלב תל אביב עומד על 820 דירות שבהן התעניינו כ-40 אלף איש; ברמת אביב - 75 דירות שבהן התעניינו כ-14.5 אלף איש; בנוה אביבים יש 55 דירות בהן התעניינו כ-4,500 אנשים, בפלורנטין יש 760 דירות, בהן התעניינו כ-20 אלף אנשים ו-290 דירות ביד אליהו, משכו התעניינות מצד כ-12.6 אלף אנשים.

רון (שם בדוי), בן 23, משרת בצבא קבע. הוריו מתגוררים במרחק של חצי שעה מהמרכז. עד לאחרונה הוא לא מצא טעם לעבור לתל אביב ולהוציא כסף על שכירות, בשעה שהעיר הייתה כמעט סגורה. באחרונה, "סיבלט" דירה בתל אביב למשך חודש, ונדלק. "החלטתי שלא מתאים לי יותר לגור אצל ההורים, למרות שאני רוצה לחסוך כסף".

יחד עם שני שותפים הוא שכר דירת 4 חדרים בדרום תל אביב, שעליה הם משלמים כ-11 אלף שקל. מדובר בדירה בבניין חדש יחסית, בן ארבע-חמש שנים. "בזמן הקורונה", הוא אומר, "לא היה סיכוי שאעבור לתל אביב. רק אחרי הגל השלישי וכשהתחילו החיסונים, זה בא בחשבון, אבל אם הקורונה תחזור, אני אחזור הביתה, כי אז זה לא רלוונטי ואני מעדיף לחסוך. בינתיים, אחרי חודש שאני בתל אביב, אני אומר שזה שווה את זה".

"יש מחסור מטורף בדירות בתל אביב", אומר שמאי. "קשה לשים את האצבע מה בדיוק גרם לזה. חלק מכך נובע מזה שחיי הלילה חזרו, והצעירים שעבדו בענף ובקורונה עברו בחזרה להורים, חזרו עכשיו לגור בעיר. על כל דירה יש ביקוש מטורף, ברמה שלא נתקלתי בה.

"השכרנו עכשיו דירת שני חדרים ברחוב שלמה המלך, שהדייר בדירה עזב אותה בגלל שיש פרויקט תמ"א ממול. ציינתי את העובדה הזו במודעה, וחשבתי שזה ירתיע אנשים. קיבלתי למעלה מ-200 פניות והגיעו יותר מ-70 אנשים לראות העלינו את שכר הדירה ב-5%, וגם לו היינו מעלים ב-10% היינו מקבלים את המחיר". הדירה הושכרה ב-6,250 שקל.

שירלי ורנר, הבעלים של רימקס אושן תל אביב, מספרת שהטירוף בעיצומו. "בדיוק הייתי במשרד בצפון תל אביב, והסוכן שם אמר לי שהוא פרסם דירה חדשה ומשמונה בבוקר הטלפון לא מפסיק לצלצל. הסטודנטים, והצעירים בכלל, חזרו לעיר.

"הם מבינים שהממשלה הנוכחית לא הולכת לסגרים, שהלימודים ימשיכו להיות פרונטליים ושהעיר פתוחה. אם לפני שנה לא הייתה עבודה, היום שוק העבודה משווע לעובדים, והם חוזרים ובגדול".

הביקוש: הרבה צעירים חזרו בבת אחת

אז ממה נובע הביקוש יוצא הדופן לדירות בעיר? ענת אקרדי, הבעלים של איי ג’י פרופרטיס, המתמחה במרכז תל אביב, אומרת כי הטירוף הנוכחי בשכירות בתל אביב, נובע מכך שהרבה צעירים חזרו לעיר בבת אחת. "זה כמו צוואר בקבוק", היא אומרת.
הסטודנטים והצעירים הם רק חלק מההסבר. גם הפריחה בהייטק, שהביאה לגידול במספר הסטארט-אפים, כמו גם להתרחבות חברות קיימות, הביאה הרבה צעירים לתל אביב.

שרון (שם בדוי), בת 21, עזבה את בית ההורים לפני כחודש, ושכרה דירה במרכז תל אביב יחד עם שני שותפים. היא עובדת בחברת הייטק בהרצליה ולומדת באוניברסיטה הפתוחה. היא עברה, בין היתר בגלל הפקקים בכבישים מדי בוקר. "התחלתי לעבוד בתקופת הסגר", היא אומרת, "ואז היה נוח להגיע לעבודה. הכבישים היו ריקים. אחרי שנגמרו הסגרים והכל התחיל להיפתח, נהיה סיוט בכבישים, ובין היתר בגלל זה עברתי לתל אביב".

מיכאל פולוי, בן 39, דירקטור מוצר בחברת היוניקורן פיירבלוקס, המבצעת טרנזקציות בקריפטו עבור ארגונים פיננסיים ובנקים, משוכנע שלפריחה בהייטק יש תרומה לטירוף השכירות בתל אביב. פולוי, נשוי ואב לשלושה, מתגורר עם משפחתו בדירת ארבעה חדרים בתל אביב בשכירות. הם בחנו כעת אפשרות לעבור לשכירות לדירה גדולה יותר.

משפחת פולוי.  הציעו 14 אלף שקל שכירות חודשית על דירת חמישה חדרים ולא קיבלו אותה / צילום: תמונה פרטית
 משפחת פולוי. הציעו 14 אלף שקל שכירות חודשית על דירת חמישה חדרים ולא קיבלו אותה / צילום: תמונה פרטית

"ראינו דירה שהתאימה לנו, חמישה חדרים, משופצת. שכר הדירה עמד על 16 אלף שקל לחודש. הצענו לבעל הדירה 14 אלף שקל, והוא סירב. בתוך שעה בערך הוא השכיר אותה במחיר המבוקש".

אשלי קצף, בת 28, עובדת בסטארט-אפ Bookaway, שפיתח פלטפורמה להזמנת כרטיסי נסיעה בתחבורה קווית וימית. היא מתגוררת בדירה שכורה בצפון הישן. קצף, שהגיעה לישראל לפני שש שנים מסן פרנסיסקו, לא ראתה את משפחתה המתגוררת שם מאז פרצה מגפת הקורונה.

אשלי קצף. טסה לשלושה חודשים, אך לא ויתרה על הדירה / צילום: עירד נצר
 אשלי קצף. טסה לשלושה חודשים, אך לא ויתרה על הדירה / צילום: עירד נצר

בינואר השנה, אחרי שני חיסונים וכששמיים כבר נפתחו, היא טסה למשפחה למשך שלושה חודשים, שבמהלכם המשיכה לעבוד מרחוק, והדירה עמדה ריקה עד לחזרתה, באפריל האחרון. "לפני כן העיר הייתה סגורה, ולמרות ששילמתי שכר דירה בלי להיות בדירה, חסכתי כסף כי לא היו לי הוצאות".

תומר עמרי, 32, הוא ראש צוות בסטארט-אפ לושה, שפיתח פלטפורמה מבוססת ענן המאפשרת לאנשי שיווק ומכירות לקבל מידע עסקי על לקוחות היעד שלהם. משרדי החברה נמצאים במגדלי עזריאלי בתל אביב ובבוסטון. עמרי לא ויתר על הדירה התל אביבית ששוכרים הוא ובת זוגו, מאיה, לא רחוק ממשרדי לושה. "אנחנו מאוד אוהבים את העיר ואת השגרה התל אביבית, אבל ברגע שנכנסה הקורונה, הרגשנו שהדירה קטנה מדי".

תומר עומרי. לא ויתר על הדירה גם בזמן הקורונה, כשהעדיף להיות אצל ההורים / צילום: גבע טלמור
 תומר עומרי. לא ויתר על הדירה גם בזמן הקורונה, כשהעדיף להיות אצל ההורים / צילום: גבע טלמור

עמרי ומאיה, שניהם במקור מעמק חפר, נסעו בתקופת הקורונה להורים להתאוורר. הם שקלו לעזוב את הדירה, אך לבסוף החליטו להמשיך את החוזה, למרות שרוב הזמן לא שהו בה. לושה מאפשרת לעבוד שלושה ימים בשבוע מרחוק, והגמישות הזו, שלא התקיימה לפני הקורונה, מאפשרת לעמרי לשהות לסירוגין בדירה התל אביבית ובבית ההורים, קרוב לטבע.

האזורים המבוקשים: "התנפלות על לב העיר"

מירי כהן, הבעלים של ריל דיל, אומרת כי הסטודנטים מחפשים את הדירות הישנות יותר, "העיקר שיהיה זול", בעוד "החבר’ה של ההייטק מרשים לעצמם דירות ב-10,000 שקל".
אקרדי טוענת כי בעת הקורונה, נפגעו בעיקר דירות השותפים בתל אביב, בעוד שדירות היוקרה כמעט ולא נפגעו. גם אדווה קורן, בעלת משרד תיווך עם חיוך בגבעתיים, מספרת על דירה שהשכירה באבן גבירול שמחירה בקורונה ירד ב-15%, רק כדי שתושכר, אך היום מחיר השכירות שלה חזר למצב הקודם.

ומה לגבי דירות Airbnb שנפלטו לשוק?
"הן לא עומדות ריקות", אומרת אקרדי, "כי יש המון תיירות פנים. אלה שיוצאות לשוק השכירות ארוכת הטווח, הן במחירים פחות אטרקטיביים ממחיר דירה רגילה, כי הן דירות מושקעות. אני לא רואה בשוק הזה תחרות, זה פשוט נותן חלופה לאנשים שזקוקים לדירה מרוהטת".

גם אריאל פיטוסי, מקלר ויליאמס תל אביב, טוען כי דירות ה־Airbnb, לא ממש נכנסו לשוק השכירות הקבועה. "הן יותר שימשו אנשים לתקופות קצרות, כמו שגם בתי מלון השכירו חדרים לתקופות בזמן הקורונה".

הסטודנטים מתרכזים בעיקר בלב תל אביב, ולדברי פיטוסי, "אין להם יותר מדי סטנדרטים. אנשי ההייטק, לעומתם, מחפשים דירות משופצות". חבר, ממוזס, טוען כי ההתנפלות היא בעיקר על דירות בלב העיר, בוגרשוב, הבימה, שדרות רוטשילד. לטענתו, הוא מזהה אצל השוכרים אדישות גדולה יותר למחיר.

"השכרתי עכשיו דירה לשתי סטודנטיות, שלפני שנתיים עמד המחיר שלה על 5,500 שקל, והיום כבר עומד על 6,400 שקל. אחת מהשוכרות עזבה בזמן הקורונה להורים באשקלון, ועכשיו חזרה לתל אביב. בגלל הקורונה, אנשים נכנסו למצב של לחיות את הרגע, ומרשים לעצמם טיפה יותר. מבזבזים יותר, בעיקר הצעירים".