בזק | בלעדי

בזק במגעים עם תחנות כוח פרטיות להקמת חווה סולארית ביבנה

מדובר על שטח של 1200 דונם שעליו יושבים אנטנות ומשדרים ויידרש לשינוי ייעוד • המטרה היא להקים בו חווה סולארית בהיקף של 120 מגה וואט, מה שיהפוך אותה לתחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל

חווה סולארית. היקף השטח בתחנת יבנה יכול לאפשר לבזק להקים מתקן בהיקף של 120 מגה וואט / צילום: Shutterstock, abriendomundo
חווה סולארית. היקף השטח בתחנת יבנה יכול לאפשר לבזק להקים מתקן בהיקף של 120 מגה וואט / צילום: Shutterstock, abriendomundo

חברת בזק מתכוונת להסתער בקרוב על שוק החשמל, ונערכת למהלך כבר מזה זמן רב. לאחרונה דיווחה בזק כי קיבלה מרשות החשמל רישיון לאספקת חשמל כחלק מהפיילוט שנערך בימים אלה ובמסגרתו הוענקו רישיונות ספק חשמל לכ-20 גופים בישראל. אבל נראה שבבזק מתייחסים למהלך כהרבה יותר מפיילוט, ועושים מהלכים משמעותיים בתחום.

לגלובס נודע כי בזק כבר מנהלת מגעים עם מספר גופים בעלי תחנות כוח פרטיות לצורך שיתוף פעולה בתחום. יתרה מכך, בזק פועלת כבר מזה כשנתיים מול מנהל מקרקעי ישראל במטרה לאפשר הקמת חוות סולארית עצומה, ככל הנראה הגדולה בישראל, במתחם השידורים שלה ביבנה.

בזק מפעילה היום מערך משדרים גדול בתחנת יבנה המשתרעת על פני כ-1200 דונם. השטח משמש להפעלת המשדרים ולכן אינו מאפשר שימוש נוסף בשטח, למעט שימושים כדוגמת תחנת כוח סולארית. היקף השטח בתחנת יבנה יכול לאפשר לבזק להקים חווה סולארית בהיקף של 120 מגה וואט, שיהפוך אותה לתחנת הכוח הסולארית הגדולה בישראל.

רישיון החשמל המסופק בימים אלה מחייב את בעלי הרישיון לפעול מול מנהל המערכת, במחירים שנקבעו על ידו, שבשלב זה אינם מאפשרים מרווח מספק באספקת חשמל ללקוחות פרטיים. כך, כל הגופים שלקחו רישיון אספקה מיצו את כל הקיבולות שהוענקה בפיילוט לטובת לקוחות עסקיים שם המרווח גבוה יותר, ואולם הקיבולת ללקוחות פרטיים נותרה כמעט כולה ללא ניצול.

כעת מתברר כי בשלב השני תאפשר רשות החשמל לבעלי הרישיון לחבור ליצרני חשמל פרטיים - מהלך שצפוי לשפר משמעותית את כדאיות אספקת החשמל ולייצר תחרות משמעותית בתחום. ככל שמהלכיה של בזק יצלחו והיא אכן תצליח לקבל היתר מהמנהל להקמת תחנת כוח סולארית בהיקף כה גדול, הרי שהדבר יהפוך אותה לשחקנית משמעותית ביותר בשוק החשמל.