מתווה התיירות אמור להיכנס לתוקף מחר, אבל בכנסת שוקלים לא לאשרו

עפ"י המתווה החדש, קבוצות תיירים המחוסנים בשני חיסונים יורשו להיכנס לישראל גם אם חלפו יותר מ-6 חודשים מיום קבלת החיסון - אם יעמדו במספר תנאים • יו"ר ועדת החוקה שוקל לא לאשר את המתווה: "מתווה התיירות הונח על שולחננו רק בחצות, והוא ייכנס לתוקף עוד לפני שהוועדה תספיק להתכנס"

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר
נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

תשעה ימים אחרי שישראל נפתחה לתיירים שעומדים בתנאי התו הירוק, תתאפשר כניסת תיירים שחלפה חצי שנה ממועד קבלת מנת החיסון השנייה או שלא קיבלו מנת חיסון שלישית. מדובר בתיירים שיורשו להיכנס בקבוצות בלבד ואשר חוסנו בחיסון שמוכר על-ידי ארגון הבריאות העולמי.

הודעת משרדי הבריאות והתיירות קובעת כי יורשו להיכנס תיירים ממדינות צהובות וירוקות - אלא שבשלב זה אין מדינות אדומות ברשימה. מחוסנים בחיסון הרוסי ספוטניק לא יורשו להיכנס בשלב זה. התיירים יידרשו לבצע בדיקות בעת השהות בישראל.

על-פי המתווה החדש שייכנס לתוקף מחר (9 בנובמבר), יורשו קבוצות תיירים המחוסנים בשני חיסונים להיכנס לישראל גם אם חלפו יותר מ-6 חודשים מיום קבלת החיסון, אם יעמדו בתנאים הבאים:

- התקבל אישור כניסה ממשרד התיירות טרם ההגעה לישראל.

- כל חברי הקבוצה חוסנו בחיסונים המאושרים על-ידי ארגון הבריאות העולמי (גם אם חלפו יותר מ-6 חודשים מקבלת החיסון).

- הקבוצה תתנהל כקפסולה, עם הגבלות על הסתובבות במקומות עם סיכון מוגבר להדבקה.

- הקבוצות ימנו 5 עד 40 תיירים.

- במהלך 7 הימים הראשונים לשהייתם, התיירים הלא מוגנים בקבוצה יחזיקו בכל עת אישור על תוצאה שלילית בבדיקת PCR שבוצעה במהלך 72 השעות האחרונות או תוצאה שלילית בבדיקת אנטיגן שבוצעה במהלך 24 השעות האחרונות.

- מוביל הקבוצה ידווח למשרד התיירות על ביצוע הבדיקות כנדרש וכן ינהל רישום לגבי התנהלות הקבוצה, מגעים, מקומות ושעות ביקור, וימסור אותו לחוקר אפידימיולוגי במקרה שיתגלה חולה בקבוצה.

- הכניסה לתיירים שכבר חלפו 6 חודשים מהחיסון השני וטרם חוסנו בבוסטר השלישי - תוגבל לעד 2,000 תיירים ביום.

שר התיירות יואל רזבוזוב מסר כי "הדרך להחזרת התיירים עוד ארוכה, ולכן עלינו לפעול מהר ונכון כדי להגדיל את כמות התיירים שיגיעו לישראל. המשק הישראלי זקוק לזה, וכמובן עובדי תעשיית התיירות זקוקים לזה. כעת, לאחר שאושר מתווה קבוצות התיירים הזה בממשלה, דרוש המתווה את אישור ועדת החוקה בכנסת, ולאחריו הוא ייכנס מיד לתוקף".

יו"ר ועדת החוקה שוקל לא לאשר את המתווה

המתווה דורש אישור של ועדת החוקה, אלא שיו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב, שוקל שלא לאשר את תקנות מתווה התיירות, כיוון שהמתווה הונח על שולחן הוועדה בחצות וייכנס לתוקפו ללא אפשרות לוועדה לדון בו מראש: "אם אאשר את התקנות, זה יהיה לימים ספורים כדי לאפשר לוועדה לדון בהן ברצינות ולשמוע את קולם של סוכני התיירות".

לדברי ח"כ קריב, "מדברים על מתווה התיירות שבועות, והתקנות הונחו על שולחננו רק בחצות, והמתווה ייכנס לתוקף עוד לפני שהוועדה תספיק להתכנס. המתווה מטיל על סוכני תיירות חובות ומטלות, ויש הערות מהותיות על המתווה. סוכני תיירות לא מבינים למה יש הגבלה על קבוצות של חמישה. יש פה תחושה שאתם רואים בכנסת חותמת גומי. אם אין בהירות, תדחו את המתווה ותודיעו שבגלל שלא הספקתם, המתווה ייכנס לתוקף בשבוע הבא. יש פה מתווה חדש, זו לא הארכת תקנות קיימות, איך לא רועדת לכם היד כשאתם מניחים בחצות מתווה חדש לגמרי? זה אפילו לא איפשר לכנס על כך דיון, והמתווה נכנס.

"במתווה יש בשורה, כי הוא מאפשר כניסת קבוצות, אבל יש בו גם הטלת חובות עם קנסות בצדם. למה שזוג לא יוכל להיכנס ורק חמישה? לא צריך לקיים על כך דיון בכנסת? מנעתם מהוועדה לדון בתקנות ברצינות. אני שוקל להמליץ לחברי הוועדה לא לאשר את המתווה, ואם אאשר, זה יהיה לימים ספורים כדי לאפשר לוועדה לדון בהן בכובד-ראש".