ביקוש חזק לפולימרים: ההכנסות של בזן זינקו ב-80% ברבעון השלישי

קבוצת בזן הציגה רווח נקי של 40 מיליון דולר, לעומת הפסד של 50 מיליון אשתקד •  בהשוואה לרבעונים הקודמים של החברה, החברה מעדכנת את מדיניות הדיבידנד שלה, שלפי תחלק עד מחצית מהרווח הנקי השנתי שלה, בכפוף למגבלות מינוף

בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף
בתי הזיקוק, חיפה / צילום: שלומי יוסף

קבוצת האנרגיה בזן  ממשיכה את המגמה החיובית מתוצאותיה בתחילת 2021, עם שיפור ניכר בביצועים העסקיים גם ברבעון השלישי של השנה. במקביל מעדכנת החברה את מדיניות הדיבידנד שלה, שתכלול מעתה חלוקה של עד מחצית מהרווח הנקי השנתי, בכפוף למגבלות מינוף.

בזן (בתי זיקוק לנפט), שבשליטת החברה לישראל , היא תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל. החברה מייצרת תזקיקי נפט (בנזין, סולר ועוד) לשימוש תעשייתי לתחבורה, לצריכה פרטית, לחקלאות, לתשתיות ועוד, וכן מוצרים פולימריים, המשמשים כחומרי גלם עבור תעשיית הפלסטיק (אשר נהנית מביקושים גבוהים לאחר משבר הקורונה).

את הרבעון השלישי של 2021 סיימה בזן עם הכנסות של 1.78 מיליארד דולר, המשקפות צמיחה של 80% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי של בזן הסתכם ברבעון ב-78 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 38 מיליון דולר שנרשם ברבעון המקביל.

 
  

נמשכים המגעים להסכם קיבוצי בכאו"ל

הרווח התפעולי ברבעון השלישי הושפע לרעה מהפרשה חד-פעמית של 17 מיליון דולר בגין תקופות עבר, שביצעה בזן לאחר שחתמה על הסכם קיבוצי עם עובדיה ועם עובדי החברה הבת, גדיב. בד בבד, ממשיכה הנהלת החברה במגעים לקראת חתימה על הסכם קיבוצי גם עם עובדי החברה הבת כרמל אולפינים (כאו"ל), על בסיס הסכמות שהושגו עם עובדיה ועם עובדי גדיב.

בניכוי הוצאות פחת והפחתות הסתכם ה-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) ברבעון השלישי ב-134 מיליון דולר, לעומת 20 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. לאחר נטרול השפעות מלאי, שווי נגזרים ועוד, הסתכם ה-EBITDA המנוטרל ב-144 מיליון שקל ברבעון השלישי.

הרווח הנקי של בזן עמד ברבעון השלישי על 40 מיליון דולר, וזאת בהשוואה להפסד של 50 מיליון דולר ברבעון המקביל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2021 צמחו ההכנסות ב-49% ל-4.62 מיליארד דולר, ואילו הרווח הנקי הסתכם ב-164 מיליון דולר, לעומת הפסד של 207 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2020, בהשפעת משבר הקורונה ומדיניות הסגרים בישראל ובעולם.

ה-EBITDA המנוטרל צמח בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ל-341 מיליון דולר, לעומת 81 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה.

לדברי בזן, נמשכה גם ברבעון השלישי של 2021 מגמת ההתאוששות בביקוש לתזקיקים, שהובילה לזינוק במרווח הזיקוק של החברה. בנוסף, רשם מגזר ייצור הפולימרים רבעון חזק נוסף, בזכות יציבות ברמת הביקושים הגבוהה.

עוד ציינה בזן, כי הסביבה העסקית החזקה שלה נמשכת לפי שעה אל תוך הרבעון הרביעי של 2021, כאשר מרווחי הזיקוק ומחירי הפולימרים נשארים גבוהים. ברבעון השלישי עמד מחירה הממוצע של חבית נפט גולמי מסוג ברנט (נפט המופק בים הצפוני) על 73.5 דולר, לעומת 42.9 דולר לחבית בלבד ברבעון השלישי של 2020.

החברה מדווחת כי במהלך הרבעון השלישי של 2021 הושפע מחירו של הברנט מירידה בהיצע כתוצאה מסופת ההוריקן "אידה", אשר פגעה במפרץ מקסיקו וגרמה הפסקה של ייצור הנפט באזור. בנוסף, נמשכה מגמת העלייה בביקוש לנפט גולמי בעולם.

מאז 1 באוקטובר ועד היום נע מחיר הברנט בטווח מחירים של 79-86 דולר לחבית, כאשר מחירו מושפע בין היתר מעלייה בביקוש לאור התייקרות מחיר הגז הטבעי כתוצאה ממשבר האנרגיה באירופה. זאת, במקביל להחלטת ארגון OPEC (ויצואניות נפט נוספות) על עדכון הסכם קיצוץ התפוקה החל מחודש נובמבר בקצב נמוך ביחס לציפיות השוק.

 
  

מלאכי אלפר, מנכ"ל קבוצת בזן, אמר כי "ה-EBITDA ברבעון הושפע בעיקר משיפור ניכר בסביבה העסקית במגזר הזיקוק, שהציג ברבעון השלישי מרווח זיקוק מנוטרל של 7.8 דולרים לחבית וניצולת זיקוק של 86% בקו מגמה עולה. מגזר הפולימרים המשיך לתרום משמעותית לרווחיות והציג EBITDA של 76 מיליון דולר ברבעון השלישי.

עוד ציינה בזן, כי השלימה את כלל צורכי מיחזור החוב לזמן ארוך לשנת 2021, לאחר שגייסה השנה כ-248 מיליון דולר במח"מ (משך חיים ממוצע) של 4.9 שנים, באמצעות הלוואות ואג"ח. בסיום הרבעון השלישי מסתכם החוב הפיננסי נטו של הקבוצה ב-799 מיליון דולר, עם המשך שיפור ביחס המינוף, שעמד בתחילת השנה על 5.4 וירד כעת ל-2.1, והוא ממשיך במגמת הירידה עם המשך השיפור בתוצאות הקבוצה.

"צריך לדעת איך לקטוף את הפוטנציאל"

בשיחה עם גלובס הוסיף המנכ"ל אלפר, כי "אנחנו מאוד שמחים על הרבעון הזה ועל התוצאות החזקות בכל מגזרי הפעילות. מי שמכיר את התעשייה שלנו יודע שסביבה עסקית טובה זה לא מספיק, צריך גם לדעת איך לקטוף את הפוטנציאל הזה".

אלפר הוסיף, כי "אנחנו רואים שהמגמה הזאת של הרבעון השלישי היא מתמשכת עם אופק חיובי, ולכן בסך הכול אנחנו מאוד מרוצים. כאשר מסתכלים על הביקוש לפולימרים בעולם, רואים באופק הכי רחוק מגמה מתמשכת של גידול בביקוש.

"הצמיחה בשוק הפולימרים היא בשיעור של 2.5% עד 7%, תלוי בגיאוגרפיה, לכל אורך התחזית, כאשר תוספת הייצור לא מדביקה את הביקושים, ולכן התחזיות בתחום הפולימרים הן מאוד אופטימיות. גם היום המרווחים ממשיכים להיות גבוהים וזה מייצג כנראה קו מגמה מאוד ברור".

איך אתם רואים את השנה הקרובה מבחינת הסביבה העסקית שלכם?
"אי אפשר להתעלם ממשבר האנרגיה הגלובלי, והביקושים למוצרי נפט עולים כאשר יכולת הייצור לא מדביקה אותם, כפי שקורה כעת. "ככה שיש כיום קושי לספק ביקושים למוצרי נפט, כאשר גם תעשיית הנפט עצמה עוד לא חזרה לתפוקות מספיק גבוהות ואפילו ארגון OPEC לא מגדיל יותר מדי את ההפקה. אנחנו מקווים שהיצרנים האמריקאים יגדילו את התפוקות שלהם וזה יוריד את מחירי הנפט.

"אבל במכלול הנתונים אנחנו רואים סביבה עסקית חיובית ותומכת. גם בתחום של הזיקוק רואים חזרה לביקושים לאחר תקופת הקורונה, עם עלייה בביקוש לדס"ל (דלק סילוני, ע' כ').

כיצד, אם בכלל, אתם מושפעים מהמשבר בשרשרות האספקה בעולם, מהלחצים בנמלים ומהעלייה במחירי ההובלה הימית?
הבעיה בשרשרת האספקה היא מאוד משמעותית בשוק, אבל המצב שלנו מצוין. שרשרת האספקה שלנו מאוד יעילה, ועם זרוע הפעילות שיש לנו ברוטרדם ועם הנגיעה שיש לנו בתחום הספנות אנחנו מסודרים ואנחנו לא רואים שום חסמים כרגע כתוצאה מהמשבר בנמלים".