מתי סוף סוף תהיה הקלה במצוקה בשרשראות האספקה?

חברות רבות משנות אסטרטגיה ומתכוננות לעומס לטווח ארוך

מכולות בנמל לונג ביץ' / צילום: Shutterstock
מכולות בנמל לונג ביץ' / צילום: Shutterstock

חברות שנאבקו להביא סחורות לחנויות ולמרכזי החלוקה עד חגי סוף השנה כעת מתחילות להבין, שהפתרון לבעיות בשרשראות האספקה עשוי להגיע במועד מאוחר יותר ממה שהאמינו.

זו שאלה קריטית לקמעונאים וליצרנים המתכננים הוצאה של הון, רכש ואסטרטגיות ייצור לשנה הבאה. דברים שאמרו מנהלי חברות גדולות בשיחות רווחים מהעת האחרונה וראיונות עם מומחי לוגיסטיקה רומזים שהציפיות להקלה נדחות יותר ויותר עמוק לשנת 2022 ואפילו אחריה.

חברות רבות מצביעות על קשיים של שרשרות אספקה כגורם הפוגע ברווחים. יש סימנים גוברים לכך שנושאים כמו עומס בנמלים, קושי להשיג נהגי משאיות, האטה במשלוחים מספקים ועלייה בעלויות של חומרי גלם ורכיבים כמו מעבדים משפיעים על הכלכלה באופן נרחב יותר.

חברות כולל קלורוקס, Majestic Steel USA, יצרנית מחממי המים A.O. Smith וחברת הביגוד Under Armour עושות שינויים בפעילות ובמקורות לחומרים שיימשכו גם אחרי שצווארי הבקבוק הנוכחיים ייפתרו, וזה מראה איך צעדי בזק שנועדו להגיב למחסור בחומרים ולעומס בהעברת סחורות מוטמעים בפעילות המתמשכת ויהפכו לחלק מפני התעשייה.

"אנו חשים שבעיות שרשרת האספקה יימשכו בשוק כל הדרך עד המחצית השנייה של 2022 לפני שנראה אותן שוככות", אמר טארק רוביאטי, מנהל פיננסי בחברת טכנולוגיית המידע Hewlett Packard Enterprise בפגישת אנליסטים ב־28 באוקטובר.

Under Armour מצמצמת הזמנות

בחברת Under Armour אומרים שצמצמה את ספר ההזמנות שלה לאביב ולקיץ של 2022. "אנחנו נזהרים לנווט בתוך התנודתיות וצופים הפרעות בעסקית במחצית הראשונה של 2022", אמר דיוויד ברגמן, מנהל כספים ב־Under Armour בשיחת רווחים ביום שלישי.

ספקי מוצרים לצרכנים צמצמו קווי מוצרים על מנת לפשט תהליכי ייצור ולשמור על הסחורה בתנועה והם מגוונים את מקורות חומרי הגלם שלהם. יצרנים תעשייתיים גדולים יותר מאפסים קווי הרכבת מוצרים על מנת להפוך אותם לחסינים יותר לסוג העצירות שאפיינו את תחום הרכב, שם כמה חברות אומרות שהן צופות כעת שהמחסור במעבדים ישפיע על הייצור אל תוך שנת 2022.

בחברת פורד "מעצבים הרבה יותר יכולת חילוף בין רכיבים, ומוודאים שיש לה מקורות רבים לרכיבים", כך אמר האו תאי־טאנג, מנהל פלטפורמת מוצר ופעילות בפגישה עם משקיעים ביום שני.

מומחי לוגיסטיקה אומרים שהאופי המחובר של שרשראות אספקה משמעותי שאין תיקון מהיר להתחלה מחדש של הזרימה הרציפה של סחורות בכלכלה העולמית.

"לא תהיה הקלה עד סוף 2022"

"אנו מתכוננים לכך שלא תהיה הקלה עד סוף השנה הקלנדרית 2022", אמרה שרה בנקס, מנהלת עולמית של לוגיסטיקה ומשלוחים בחברת הייעוץ Accenture. "אבל הנושאים הממשיכים בשרשראות אספקה מעלים את השאלה אם זה עדיין אפשרי. יש כמה סימנים חיוביים, אבל זה השאלה כמה זמן נהיה במצב הזה היא עדיין ניחוש".

היא אמרה שפרימת עיכובים בשרשרת האספקה תהיה תלויה לפחות בחלקה בטיפול בהשפעת הקורונה על הכלכלה ועל הפעילות, החל במפעלים ועד נמלי הפריקה.

"יש שאלות כלכליות גדולות יותר המכתיבות את ההיצע והביקוש", אמרה בנקס. "רק לאחר שיהיה ברור איך אנחנו חיים את חיינו עם הקורונה נוכל לדעת איך הדברים ייראו בשרשראות האספקה", אמרה.

ליזה אלרם, פרופסורית לניהול שרשראות אספקה בבית הספר לעסקים ע"ש פרמר באוניברסיטת מיאמי באוקספורד, אוהיו, אמרה שפעילות שרשראות אספקה יכולה לחזור לרמות כמעט נורמליות עד הסתיו של שנה הבאה. אבל בגלל הפוטנציאל המתמשך לסגרים והשפעות אחרות של המגפה, אמרה, "אני חושבת שהקורונה היא עדיין גורם לא ברור".

אנשים בשרשראות אספקה אומרים שהעומס יימשך עד שיהיו מספיק עובדים לנהיגה, פריקה בנמלים ומחסנאות.

"לא אנסה להתנבא מתי ואיך זה ייגמר, אבל אני מאמין שזה יימשך עוד זמן מה", אמר בוב ביסטרפלד, מנכ"ל C.H. Robinson Worldwide, חברת ניהול המשאות הגדולה ביותר בארה"ב, כשדיבר בשיחת רווחים לרבעון השלישי בשבוע שעבר.