לבנות מטרו בגוש דן? בנת"ע לא מצליחים לכנס דירקטוריון מתפקד

כבר חודשים ארוכים שלדירקטוריון נת"ע אין יו"ר, וכיוון שנותרו בו רק ארבעה חברים, הוא חסר קוורום - מינימום המשתתפים הנדרש כדי שהחלטותיו יהיו תקפות • בינתיים החברה עושה הכול כדי שהמטרו של גוש דן, שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל, יהיה תחת אחריותה

חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: איל יצהר
חיים גליק, מנכ''ל נת''ע / צילום: איל יצהר

איך קורה שבמשרד התחבורה וברשות החברות הממשלתיות מאפשרים מצב בו דירקטוריון נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), קיים רק על הנייר: אין לו יו"ר, וכיוון שנותרו בו רק ארבעה חברים, הוא חסר קוורום - מינימום משתתפים הנדרש כדי שהחלטותיו יהיו בנות תוקף. ממידע שהגיע לגלובס החל מדצמבר מספר הדירקטורים ימשיך להתדלדל היות שהקדנציה של עו"ד אורית רישפי מסתיימת בסוף נובמבר, ובקשת ההארכה לתפקיד שהועברה מצידה למשרד התחבורה טרם נענתה.

נת"ע שהוקמה ב-1997 אחראית על תכנון והקמת שלושת קווי הרכבת הקלה של מטרופולין דן. בסך-הכול מדובר בפרויקטים בעלות כוללת של כ-50 מיליארד שקל. לפי דוח רשות החברות הממשלתיות ל-2020, בשנה שעברה הכנסות החברה, שהגיעו כולן מתקציב המדינה, עמדו על 4.28 מיליארד שקל. בשנה שלפניה התקציב עמד על 4.08 מיליארד שקל. לשם השוואה, מדובר בהכנסות גבוהות יותר בכל אחת מהשנים מאלה של רכבת ישראל ונתיבי איילון הממשלתיות יחד.

במקביל בחברה עושים הכול כדי שהם יהיו אחראים על פרויקט התשתית הגדול בישראל - המטרו של גוש דן (הרכבת התחתית) שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל. בחוק המטרו שעבר כחלק מחוק ההסדרים רק בימים האחרונים נקבע כי תוקם רשות מטרו, שאחת ממשימותיה הראשונות תהיה לבחור את הגוף הממשלתי שיהיה אחראי על הפרויקט. בנת"ע, שמקדמים את הפרויקט עד שייבחר גוף קבוע, רואים את עצמם כפייבוריטים.

אין קוורום? נשנה תקנון

האחריות לאיוש דירקטוריון חברה ממשלתית מוטלת על המשרד הממשלתי שאחראי עליה ועל רשות החברות הממשלתיות. בשל האיסור למנות דירקטורים בעת ממשלות מעבר, לא רק בנת"ע חסרים כיום דירקטורים. אלא שבנת"ע המצב שונה היות שאחת מההחלטות הראשונות של שר האוצר אביגדור ליברמן הייתה למנות למנכ"ל משרד האוצר את מי שכיהן עד לפני כמה חודשים כיו"ר דירקטוריון נת"ע - רם בלינקוב (ראו תיבה).

הדמות המקצועית הבכירה בדירקטוריון כיום היא מהנדס עיריית תל אביב, אודי כרמלי, שמעצם תפקידו מתמודד עם אתגרים יומיומיים של עיריית ענק. דירקטור אחר הוא פעיל הליכוד וח"כ לשעבר דניאל בנלולו, שנחשב למינוי פוליטי של שרת התחבורה לשעבר מירי רגב. שני הדירקטורים האחרים הם עו"ד סמור סעיד, שבעבר שימש כדירקטור בחברת נתיבי ישראל, ורישפי ששימשה כחברת מועצת עיר בהרצליה, כיו"ר ועדה לתכנון מרחבית, ומשמשת כיום כמרצה במכללת שערי משפט לתכנון עירוני ורגולציה עירונית.

אז מה עושים במצב בו הדירקטוריון מדולדל וחסר קוורום? משנים את הכללים. "עוד מעט יש אסיפה כללית, ובמסגרתה יתוקן התכנון (תקנון החברה, ג"ל) כך שיאפשר לדון בנושאים חיוניים גם ללא קוורום", עדכן יועמ"ש החברה מומי ששון-רייך בישיבת הדירקטוריון בספטמבר. "זה מה שעשינו כל השנה", העירה רישפי. וששון-רייך השיב, "לא יישמנו, למשל כל האישורים של השכר. מה שלא היה קביל מבחינתנו, לא יישמנו", הוא אמר. לבסוף הוחלט לתאם ישיבת דירקטוריון שבה יאושרו כל הנושאים החיוניים שאושרו בדירקטוריון אך היו חסרי תוקף משפטי, ואלה יוכנסו לתקנון החברה תחת סעיף שמאפשר "קבלת החלטות חיונית בדירקטוריון, גם בהיעדר קוורום". 

מה עם ציפי לבני?

לפני מספר שבועות עלה שמה של יו"ר מפלגת קדימה והשרה לשעבר, ציפי לבני, כמי שקיבלה הצעה משרת התחבורה, מרב מיכאלי, לשמש כיו"ר נת"ע. בסביבת השתיים אמנם לא הגיבו רשמית, אך גם לא הכחישו. עם זאת על רקע הפסילה של ועדת גילאור (הוועדה למינוי בכירים) את המועמדויות של השר לשעבר עמיר פרץ לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית, ואת מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר, אמי פלמור ליו"ר חברת החשמל - נראה כי סיכוייה לעבור את המשוכה הולכים וקטנים. מבדיקת גלובס בשבוע שעבר מול האוצר, שאחראי על הוועדה, עולה כי שמה של לבני טרם הועבר לוועדה.

מהאוצר נמסר: "מאז חזרה רשות החברות לאחריות משרד האוצר לפני כחודשיים וחצי, פועלים הרשות והמשרד באופן מאומץ לסגירת הפערים שנוצרו בשנים האחרונות ברבות מהחברות הממשלתיות. בין היתר, הרשות מקדמת פתיחה של נבחרת הדירקטורים למועמדים חדשים לראשונה מאז 2017. נת"ע נמצאת בראש סדר העדיפויות והרשות יחד עם משרדי האוצר והתחבורה פועלים למינוי דירקטורים בחברה בהקדם".

מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים רואה בנת"ע את אחת מחברות הדגל של המשרד, המובילה את הפתרונות התחבורתיים המשמעותיים ביותר לגוש דן בטווח הבינוני והרחוק. מינוי היו"ר לחברה יקודם בימים הקרובים, ובמקביל יוגשו המועמדויות של דירקטוריות".

האם מנכ"ל נת"ע התייעץ עם בלינקוב למרות הסדר ניגוד העניינים?

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, כיהן עד לפני כמה חודשים כיו"ר דירקטוריון נת"ע. למרות שהוא סיים את תפקידו, ואף נדרש שלא לקחת חלק בפעילות נת"ע - דברים שאמר מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, בישיבת הדירקטוריון לפני כחודש וחצי סותרים זאת לכאורה. כשנשאל גליק לגבי הצמיחה של החברה מבחינת כוח אדם, הוא הסביר שיש להם תוכנית ארוכת טווח בליווי חברה בשם לוטם, אך זה לא הכול. "אני לקחתי גם יועץ אישי, שלמה ברימן. התייעצתי עם רם (בלינקוב, ג"ל). הוא חשב שזה צעד נכון", נכתב בפרוטוקול. ברימן כיהן עד לאחרונה כמנכ"ל חברת נמלי ישראל, שבלינקוב שימש כיו"ר שלה לפני נת"ע.

ממשרד האוצר נמסר לגבי המעורבות של בלינקוב במינוי ברימן, כי "לא היה ולא נברא".

מנת"ע נמסר: "מר ברימן שימש כמנכ"ל חנ"י במשך שנים ארוכות, בהן צבר נסיון רב ומשמעותי בתחום התשתיות, מכרזי ענק והפעלת קבוצות בין לאומיות במגה פרויקטים. לאור האמור לעיל, אישרה ועדת המכרזים בנת"ע את פניית מנכ"ל החברה, מר חיים גליק, לשכור את שרותיו של ברימן כיועץ על בסיס שעתי, וזאת ערב ההכרזה על הזוכים במכרזי ה-PPP להקמת הקווים הסגול והירוק. להחלטה זו אין כל קשר למנכ"ל משרד האוצר מר בלינקוב, הנמנע ממעורבות בנעשה בנת"ע, וזאת בהתאם להסדר ניגוד העניינים המחייב". לאחר מתן התגובה, בוצעה בנת"ע בדיקה נוספת ממנה עלה לדבריהם שההתייעצות לגבי ברימן נעשתה שלושה ימים לפני מועד סיומו הרשמי של בלינקוב את תפקידו בחברה.