המלצה לקציצה: 5 מקומות לזלול המבורגרים מצטיינים

ההמבורגר נהנה בשנה האחרונה מעניין מחודש ומתחייה בתפריטי המסעדות • יש מי שקושרים את ההתעוררות הזו עם תקופה של אי ודאות, חרדות ודיכאון, ולעזאזל עם הדיאטה והפוליטיקלי קורקט • 5 המלצות למקומות של המבורגרים משובחים שעושים את העבודה

המבורגר ריבת בצל בדיקסי / צילום: אסף קרלה
המבורגר ריבת בצל בדיקסי / צילום: אסף קרלה

המבורגר נהנה בשנה האחרונה מעניין מחודש בקרב סועדים, אחרי כמה שנים שהשיח והבאזז סביבו דעכו. בתקופה של אי ודאות, חרדות ודיכאון, שנמשכת גם עכשיו, קהל גדול מגלה מחדש קלאסיקות מוכרות ואהובות, לא פוליטי-קורקטיות בעליל. ולעזאזל עם שומרי משקל, תכניות הדיאטה הטהרניות וכל שאר משטרי התזונה השונים והמשונים.

כך, ולמרות הפעילות הענפה במשלוחי וולט, הוכפלו התורים בתל אביב לסניפי "הוויטרינה", וכך נוסף לתפריט מסעדת השף "בר 51" של השף מושיקו גמליאלי המבורגר קוקטי ונהדר.

המבורגר בר 51 / צילום: יח''צ בר 51
 המבורגר בר 51 / צילום: יח''צ בר 51

גם אייל שני לא קוטל קנים וקציצות, ובשנה האחרונה הוסב סניף של "מזנון" להמבורגרייה שמגישה את הקציצה בחלה, וכעת, מדווח השף, מוגשת בחיתוך אלכסוני כמו כריכי הטרמציני האיטלקיים וכמותם ללא החלק הקשה - אולי גם כמחווה ל"סניור סנדביץ׳" המיתולוגי ששכן ממש ממול לסניף המקורי של הרשת. וזה עוד לפני שדיברנו על שלל הגרסאות הטבעוניות הנהדרות - וגם אלו של ביונד מיט.

בקיצור: מבלי ששמנו לב, הפך כל יום ליום של המבורגר. רגע לפני סוף השבוע: חמש המלצות למנות מצטיינות ברחבי הארץ.

איוו מיטבורגר | ירושלים

מותג הבשר הירושלמי והוותיק נהנה בשנים האחרונות מפופולריות גם בקרב יושבי השפלה, מאז ירד לתל אביב והוקם סניף של הקצבייה בשוק הנמל (המחירים מפולפלים שם כמו תבשיל הונגרי, אבל זה כבר סיפור אחר). בחזרה לירושלים: המבורגריית "איוו" ברחוב הלל, שחוגגת השנה 20, נושאת את שם האטליז בזכות ולא בחסד. מקור הקציצות, שמוגשות כאן עד אשמורת בוקר (4 או 5, תלוי ביום) - מהקצבייה הסמוכה.

הבשר באיכות עילאית ובטחינה גסה ואחיד במרקמו, ומוגש בתוך לחמניות שנאפות במקום. העלות, אגב - 36 שקלים להמבורגר - אולי יותר זולה ממחירה של הקציצה בגרסתה הנאה במעדנייה שבנמל העיר הלבנה.

איוו מיטבורגר. הלל 24, ירושלים

דיקסי | תל אביב

ביקור ב"דיקסי" הוותיקה של השף חיים כהן, אחרי קרוב לעשור של היעדרות, הזכיר שני דברים: קודם כל כמה משתלמת עסקית הצהריים ושנית - שההמבורגר שמוגש פה, היום כמו לפני כמעט 30 שנה - הוא עדיין מהטובים בעיר.

בכלל, כיף כאן: העיצוב והתאורה אפלוליים כתמיד (הגם שהמקום עבר שיפוץ נרחב), הבר הרחב עושה חשק להתחרע גם בשתיים בצהריים, הראשונות שכלולות בארוחה עשויות ללא רבב, וההמבורגר, הסיבה שלשמה התכנסנו - כאמור אגדי. נדיב, עסיסי ולצד צ׳יפס גס, פריך מבחוץ ורך מבפנים - בקיצור תענוג. 76 שקלים כולל ראשונה.

דיקסי. יגאל אלון 120, תל אביב

המבורגר בהט | עין זיוון

מחוץ למסעדות הבשר המפורסמות של הצפון - "מיטשוס", "מושבוצ" וחברותיהן - קשה למצוא מחוץ לתל אביב המבורגרים ארטיזנליים. מי שמגיע לגולן באמצע השבוע - ימצא את אחד המקומות היחידים שעושים כן.

בתוך יקב בהט שבקיבוץ עין זיוון מוגשים בשעות הצהריים ועד 17:00 המבורגרים שנטחנים במקום, בלי יותר מדי יומרנות וסיפורים על אסכלות ופלאנצ׳ות מפונפנות. הקציצות מתבססות על אנטרקוט ומוגשות עם צ׳יפס או טבעות בצל, בתפריט מצומצם שכולל מלבדם גם המבורגר צמחוני, ובערך זהו.

המבורגר בהט. קיבוץ עין זיוון. מומלץ להזמין מראש: 050-8771770. כשר

מקום של בשר ומיטבר | הרצליה ותל אביב

ההמבורגר, הן של "מיטבר" והן של "מקום של בשר", לא מבייש את הפירמה, כצפוי משתיים ממסעדות הבשר הטובות והיציבות בישראל. נדיב, עסיסי ומוגש בשני המקרים במסגרת עסקית צהריים שווה.

המבורגר כמהין עם גילופי בטטה. ''מקום של בשר'' / צילום: יונתן בן חיים
 המבורגר כמהין עם גילופי בטטה. ''מקום של בשר'' / צילום: יונתן בן חיים

בעוד המיטבר התרחבו והקימו בנוסף למסעדות גם מעוזי המבורגר ברחבי תל אביב (אחד בכיכר דיזנגוף והשני בשוק שרונה) - מקום של בשר של ניני נוף נותרה אחת ויחידה. לחובבי טעם הכמהין הדומיננטי, מוגש כאן לצד ההמבורגר הקלאסי גם המבורגר שהחל כספיישל וזכה לאור הביקוש במיקום קבוע בתפריט - עם גילופי בטטה ושבבי פטריות כמהין לבנות. מה אפשר עוד לבקש, כשמגיע בצד תרד בבשאמל או פתיח סלט שעועית ספרדי בעסקית הצהריים? רק כוס יין מהתפריט המוקפד בשני המקומות או בירה צוננת.

מקום של בשר. שבזי פינת אחד העם, תל אביב; מיט בר. הסדנאות 4, הרצליה ופרישמן פינת שדרות ח"ן, ת"א

לייבררי בר | תל אביב

השפים הצעירים דניאל צור ועומר שדמי הגיעו למסעדת "אלנה" ול"לייבררי בר" שבמלון הנורמן אחרי שעבדו במשך שנים במסעדות שף בברלין ובלונדון. בהדרגה הם בונים כאן, באחד החללים היפים בישראל - שפה ייחודית ותפריט ששואב השראה מסצנות האוכל בהם פעלו מחד וממכורתם שבעמק יזרעאל מאידך.

המבורגר ב''נורמן'' / צילום: יח''צ נורמן
 המבורגר ב''נורמן'' / צילום: יח''צ נורמן

ההמבורגר של הנורמן היא מנת דגל בתפריט מאז שהוקם המלון לפני כעשור. הוא זכה לאחרונה להגשה שונה: בתוך לחמניות בריוש שאופה קונדיטורית המלון, נועה חיים, ולליווי של רוטב טרטר עשיר וקוביות תפוחי אדמה פריכות. מלבד בבר הקוקטיילים של המקום, אורחי המלון יכולים להתענג עליו, למרבה הקנאה, גם בבריכת הגג של המלון.

מלון הנורמן. נחמני 25, תל אביב